بهترین خواص تخمه آفتابگردان چیست؟

فهرست

تخمه آفتابگردان یکی از لذیذ ترین آجیل ها می باشد که در ایران طرفداران بسیاری دارد. تخمه آفتابگردان از آن جهت که در گروه دانه های روغنی دسته بندی می شود می تواند تاثیرات مثبتی بر روی سلامتی بدن داشته باشد. به همین دلیل در این مطلب به بررسی خواص تخمه آفتابگردان خواهیم پرداخت.

ارزش غذایی تخمه آفتابگردان

تخمه آفتابگردان از جمله تنقلات پرطرفدار است. اگر شما هم به عنوان یک ایرانی از جمله افرادی باشید که بازی های فوتبال را دنبال می کنید و یا به دیدن فیلم علاقه مند هستید، حتما با لذت خوردن این دانه روغنی آشنا هستید.  در واقع از خواص تخمه آفتابگردان که بگذریم طعم مطلوب آن یکی از دلایل استفاده بیش از اندازه از آن در موقعیت های مختلف است.

تخمه آفتابگردان که میوه گل آفتابگردان است از ارزش غذایی بالایی برخوردار می باشد و می توان از آن به عنوان یک میان وعده ی مغذی و مفید در برنامه ی غذایی روزانه استفاده کرد. خواص تخمه آفتابگردان باعث شده است که افراد زیادی تمایل به استفاده از آن در برنامه ی غذایی خود داشته باشند و به همین دلیل است که مصرف آن در کشور ما بسیار بالا است.

به همین دلیل در شهر های مختلفی از ایران این نوع تخمه کشت می شود. امروزه انواع مختلفی از این نوع تخمه در ایران کشت می شود که از جمله آن ها می توان به تخمه شمشیری، دور سفید، بادامی، ریز و امینی پسته ای اشاره کرد.

در رابطه با ارزش غذایی تخمه آفتابگردان باید گفت که هر 100 گرم از آن می تواند حدود 190 کیلو کالری انرژی را وارد بدن شما نماید. 100 گرم از این دانه ی روغنی حاوی 16 گرم چربی، 4 گرم فیبر و 6 گرم پروتئین می باشد. علاوه بر این، انواع ویتامین های E، ویتامین B1، ویتامین B6 و ویتامین B3 در آن موجود می باشد. همچنین، مواد مغذی همچون مس، منگنز، سلنیوم، منیزیم و فولات در تخمه آفتابگردان موجود می باشد که آن را به ماده ی غذایی مفیدی تبدیل کرده است.

مقاله مرتبط: آجیل چیست و انواع آن کدامند؟

آشنایی با خواص تخمه آفتابگردان

با توجه به آنچه که در رابطه با ارزش غذایی تخمه آفتابگردان بیان شد می توان به این نتیجه رسید که استفاده از آن می تواند فواید بسیاری داشته باشد. به همین دلیل لازم است در ادامه به برخی از مهم ترین خواص تخمه آفتابگردان اشاره داشته باشیم.

خواص تخمه آفتابگردان

کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی

وجود مقدار زیادی ویتامین E و آنتی اکسیدان در تخمه ی آفتابگردان آن را به ماده ای مفید برای کاهش التهابات خطرناک تبدیل کرده است. در واقع، کنترل التهابات در بدن در نهایت منجر به کاهش ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی مانند سکته های قلبی می شود. به همین دلیل یکی از خواص تخمه آفتابگردان که بسیار مهم می باشد، کنترل بیماری های قلبی است.

پیشگیری از بیماری سرطان

سرطان یکی از بیماری هایی است که در سال های اخیر بسیار افزایش یافته است. به همین دلیل متخصصان تغذیه توصیه ی اکید بر مصرف مواد غذایی مفید در پیشگیری از این بیماری دارند. تخمه آفتابگردان یکی از همین مواد غذایی می باشد. همان طور که گفته شد تخمه آفتابگردان سرشار از آنتی اکسیدان است.

آنتی اکسیدان ماده ای است که می تواند تولید رادیکال های آزاد در بدن را کنترل کرده و از این طریق از ابتلا به بیماری سرطان جلوگیری نماید. بنابراین این موضوع را می توان یکی از خواص تخمه آفتابگردان معرفی کرد.

بهبود عملکرد تیروئید

حتما همه ی شما بار ها این موضوع را شنیده اید که برخی افراد می گویند که دارای تیروئید کم کار یا پر کار هستند. هنگامی که عملکرد تیروئید دچار اختلال شود ممکن است فرد دچار بیماری های مختلفی شود. یکی از عمده دلایل ایجاد اختلال در عملکرد تیروئید، کمبود سلنیوم در بدن می باشد. از جمله خواص تخمه آفتابگردان کنترل بیماری های مربوط به اختلال عملکرد تیروئید است چرا که تخمه آفتابگردان سرشار از سلنیوم می باشد.

پیشگیری از پوکی استخوان ها

از جمله خواص تخمه آفتابگردان می توان به پیشگیری از پوکی استخوان و تقویت عضلات اشاره کرد. همواره شنیده ایم که می گویند کمبود کلسیم در بدن می تواند منجر به پوکی استخوان شود و این در حالی است که علاوه بر کلسیم ماده ی دیگری به نام منیزیم نیز در پیشگیری از چنین بیماری هایی موثر می باشد. به همین دلیل مصرف تخمه آفتابگردان به دلیل وجود مقدار زیادی منیزیم در آن می تواند در کنترل چنین بیماری هایی مفید واقع شود.

کنترل سطح قند خون

تحقیقات نشان داده است که مصرف دانه های روغنی مانند تخمه آفتابگردان در رژیم غذایی می توان میزان هیپوگلیسمی را در بدن کاهش داده و از این طریق به تعادل سطح قند خون کمک کند. در واقع از جمله خواص تخمه آفتابگردان می توان کاهش ابتلا به بیماری دیابت را بیان کرد. چرا که کاهش هیپوگلیسمی مقاومت بدن به انسولین را کاهش داده و از این طریق می تواند باعث کنترل بیماری دیابت شود.

سلامتی پوست

سلامتی پوست یکی از موضوعات مهم به خصوص برای خانم های جوان می باشد. به همین دلیل است که خانم های جوان بیشتر از بقیه ی افراد به رژیم غذایی خود اهمیت می دهند. از جمله خواص تخمه آفتابگردان می توان به سلامتی پوست اشاره کرد.

با توجه به این که مقدار زیادی ویتامین E در این نوع تخمه وجود دارد می توان آن را ماده ای مفید برای جوانسازی پوست معرفی کرد. همچنین، وجود لیپید های اسیدی چرب در آن می تواند باعث پیشگیری از آسیب های ناشی از آفتاب سوختگی و آلودگی شود.

بهبود سلامتی مغز

مطالعات انجام شده در حوزه خواص تخمه آفتابگردان نشان می دهد که مصرف روزانه ی این ماده غذایی می تواند اثر آرام بخشی و مسکن بر روی عملکرد مغز داشته باشد. تخمه آفتابگردان از آن جهت که حاوی ماده ی تریپتوفان است، می تواند در بازسازی سروتونین مغز عملکرد مثبت داشته و باعث بهبود عملکرد مغز شود.

کاهش وزن

تخمه آفتابگردان از جمله موادی است که میزان کالری آن بسیار بالا می باشد. اما با این وجود باید گفت که مصرف متعادل آن در طول روز تاثیری بر اضافه وزن نخواهد داشت. در واقع فیبر موجود در آن مانع از اضافه وزن می شود. فیبر موجود در این دانه روغنی باعث می شود که زودتر از آنچه که فکر می کنید حس سیری به شما دست دهد و همین موضوع از پرخوری جلوگیری می کند.

مقاله مرتبط: آجیل چاق کننده و آجیل لاغر کننده کدامند؟

همانطور که گفته شد خواص تخمه آفتابگردان بسیار زیاد است و  چون از محبوبیت زیادی برخوردار است. زیاد مصرف می شود ، به همین دلیل در ایران نیز کشت می شود . تخمه آفتابگردان دراوقات فراغت مصرف می شود و خواص زیادی دارد، ولی بهتر است در مصرف تخمه هم زیاده روی نکنیم. امیدواریم از این مطلب لذت برده  باشید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *