خواص قیسی چیست؟

فهرست

خشکبار طیف گسترده ای را به خود اختصاص می دهند که هر یک با توجه به خواصی که دارند می توانند در برنامه غذایی روزانه قرار گیرند. قیسی یکی از همین خشکبار است. خواص قیسی به واسطه ی داشتن انواع ویتامین ها و مواد مغذی موجود در آن است که می تواند در کنترل و درمان بسیاری از بیماری ها موثر واقع شود. در این مطلب قصد داریم .خواص قیسی و تاثیر آن بر بدن را برسی کنیم.

ارزش غذایی قیسی

زردآلو یکی از میوه های محبوب تابستانی است که خوشبختانه در بخش های مختلفی از ایران نیز مورد کشت قرار می گیرد. همان طور که می دانید کشاورزان سالانه مقداری از محصول زردآلوی خود را خشک می کنند تا به این ترتیب در روز های سرد زمستان هم بتوانند از آن استفاده کنند. خشک شده ی زردآلو که با نام قیسی شناخته می شود یکی از خشکبار های پرطرفدار است. همه ی ما می دانیم که خواص قیسی باعث شده است تا از آن به عنوان یک خشکبار مفید و مغذی نام برده شود.

در رابطه با ارزش غذایی قیسی باید گفت: مصرف یک فنجان قیسی می تواند حدود 320 کالری انرژی را وارد بدن نماید. علاوه بر این، قیسی را می توان منبع عظیمی از ویتامین های A، C و K معرفی کرد. همچنین، مواد معدنی همچون فسفر، آهن، پتاسیم، منیزیم، سلنیوم، روی و کلسیم در قیسی وجود دارد که آن را به ماده ای مفید و مغذی تبدیل کرده است. جالب است بدانید که قیسی منبع عظیمی از آنتی اکسیدان هایی به نام های لوتئین و زیگزانتین می باشد که وجود همین مواد باعث شده است خواص قیسی زبانزد خاص و عام باشد.

تمام خواص قیسی

همان طور که گفته شد وجود انواع ویتامین ها و مواد معدنی باعث شده است که قیسی به یک میان وعده ی مفید و کامل تبدیل شود که می تواند نیاز بدن برای انجام فعالیت های روزانه را تامین نماید. از همین رو در ادامه به معرفی برخی از مهم ترین خواص قیسی خواهیم پرداخت.

مقاله پیشنهادی:مهم ترین خواص خشکبار کدامند؟

تنظیم فشار خون

هنگامی که میزان سدیم در بدن از حد معمول فراتر می رود بیماری فشار خون به وجود می آید. برای این که بتوان میزان سدیم در بدن را کنترل کرد لازم است از مواد غذایی که حاوی پتاسیم می باشند، استفاده کرد. در واقع پتاسیم بر خلاف سدیم می تواند میزان فشار خون در بدن را کاهش دهد. یکی از مهم ترین خواص قیسی، کنترل فشار خون می باشد و علت این موضوع را می توان وجود مقدار زیادی پتاسیم در آن دانست.

خواص زردآلو خشک

خاصیت آنتی اکسیدانی

قیسی از جمله موادی است که انواع آنتی اکسیدان ها را می توان در آن یافت. وجود آنتی اکسیدان در این نوع خشکبار بدن را در برابر انواع رادیکال های آزاد و آسیب های اکسیداتیو مقاوم کرده و از این طریق از ابتلا به بیماری هایی همچون سرطان، بیماری های قلبی و عروقی، درد های آرتریت، آب مروارید، سردرد و بیماری های وابسته به سن جلوگیری می نماید. بنابراین این خواص قیسی را می توان یکی از مهم ترین خاصیت های آن در نظر گرفت.

 خواص قیسی برای سلامتی پوست

وجود ویتامین C در قیسی باعث شده است که از آن به عنوان یک ماده ی مفید در جوانسازی و سلامتی پوست نام برده شود. در واقع ویتامین C به همراه آنتی اکسیدان موجود در قیسی می تواند فعالیت هایی را بر روی پوست شما انجام دهد، که در نتیجه ی آن می توانید پوستی شاداب و زیبا داشته باشید.

استحکام استخوان ها و دندان ها

بار ها شنیده ایم که برای استحکام استخوان ها و دندان ها می گویند که نیاز به دریافت مقدار قابل توجهی کلسیم می باشد. اما باید بگوییم کلسیم به تنهایی نمی تواند این وظیفه ی سنگین را انجام دهد. ویتامین K از جمله مواردی است که در کنار کلسیم می تواند باعث استحکام استخوان ها و دندان ها شود. بنابراین با توجه به این که مقدار قابل توجهی ویتامین K در قیسی وجود دارد یکی از خواص قیسی را می توان استحکام استخوان ها و دندان ها بیان کرد. علاوه بر این، ویتامین K  به عنوان ویتامین انعقاد خون شناخته می شود و می تواند در جلوگیری از خونریزی موثر واقع شود.

 خواص قیسی  در درمان کم خونی

فقر آهن یکی از شایع ترین مشکلات تغذیه ای در سراسر جهان است. این موضوع در رابطه با خانم ها با شدت بیشتری دیده می شود. به همین دلیل معمولا مصرف مکمل های آهن در رژیم غذایی خانم ها وجود دارد. اما اگر تمایلی به مصرف این مکمل ها ندارید می توانید از قیسی به عنوان یک منبع عظیم آهن در رژیم غذایی خود استفاده کنید. در واقع خواص قیسی در این بخش چنان چشمگیر است که با مصرف روزی 50 گرم از آن می توانید نیاز بدن به آهن را برطرف نمایید.

بهبود عملکرد دستگاه گوارش

دستگاه گوارش برای این که بتواند به خوبی عمل کند، نیاز به مقدار زیادی فیبر دارد. در واقع فیبر باعث تنظیم سوخت و ساز دستگاه گوارش شده و از این طریق می تواند عملکرد بهتر و مناسب تری داشته باشد. یکی از خواص قیسی مربوط به همین مورد می باشد.

با توجه به این که مقدار قابل قبولی فیبر در قیسی وجود دارد می توان گفت که استفاده از آن در بهبود عملکرد دستگاه گوارش مفید می باشد. از طرفی قیسی به عنوان ملین بوده و می تواند از یبوست که عامل اصلی بسیاری از بیماری ها است، جلوگیری نماید.

همانطور که گفته شد خواص قیسی بسیار زیاد است .قیسی از ارزش غذایی بالایی  بر خوردار است ویکی از خشکبار های مفید است و تاثیر خوبی بر سلامت بدن دارد. امیدواریم از این مطلب لذت برده باشید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *