آجیل چیست و انواع آن کدامند؟

فهرست

آجیل چیست؟ آجیل به مخلوطی از مواد غذایی گوناگون گفته می شود که استفاده از آن ها در کنار یکدیگر با نام آجیل شناخته می شود. استفاده از آجیل از دیرباز تا کنون در فرهنگ و رسومات ایرانیان وجود داشته و امروزه شاهد استفاده از این خشکبار فوق العاده در ایام مختلف سال و همچنین مراسمات مذهبی و غیر مذهبی گوناگونی هستیم. در ادامه با ما باشید تا در این مورد صحبت کنیم.

درباره آجیل

به طور کلی آجیل در میان ایرانیان از جایگاه ویژه ای برخوردار است و بخصوص در ایام عید و شب یلدا شاهد خرید این خوراکی های مقوی توسط افراد و استفاده از آن هستیم.

علاوه بر سوال آجیل چیست؟ ممکن است این سوال در ذهن افراد ایجاد شود که چه چیزی موجب محبوبیت آجیل شده است؟ شاید بتوان یکی از دلایل محبوبیت آجیل را خوشمزه و مقوی بودن آن نامید. بهتر است بدانید که استفاده از آجیل می تواند تا حد قابل قبولی مواد معدنی مورد نیاز بدن مانند کالری، پروتئین، کربوهیدرات، فیبر و از این قبیل موارد را تامین نماید.

آجیل چیست و انواع آن کدامند؟

همانطور که در ابتدای این متن در خصوص پاسخ سوال آجیل چیست؟ عنوان گردید، آجیل به مخلوطی از خوراکی های مختلف گفته می شود که استفاده از آن در میان تمامی اقشار جامعه با استقبال خوبی روبرو شده است. انواع آجیل های موجود در بازار به دسته های مختلفی تقسیم بندی می شوند که برخی از متداول ترین آن ها عبارتند از :

آجیل شور

آجیل شور به عنوان یکی دیگر از انواع آجیل شناخته می شود که عموما از آن در میهمانی های ایام عید به وفور استفاده می شود. آجیل های شور همان گونه که از نام آن پیداست به صورت بو داده و نمکی به بازار عرضه می شوند که استفاده از آن در ایام تعطیلات و دید و بازدید های عید می تواند لذت میهمانی ها را دو چندان کند. استفاده از آجیل از زمان گذشته تا به امروز به عنوان یکی از رسومات عید نوروز محسوب می شود که تقریبا همه افراد در هر سن و سالی تمایل زیادی به استفاده از آن دارند.

در حال حاضر بسیاری از افراد بر حسب بودجه خود از ترکیبات متفاوتی برای انواع آجیل های شور استفاده می کنند. اما به طور کلی این گونه آجیل ها از ترکیبات ثابتی برخوردار هستند که عموما شامل مواردی همچون تخمه کدو، تخمه ژاپنی، بادام هندی، مغز فندق، پسته، مغز بادام و نخود هستند.

آجیل شور

آجیل شیرین

از دیگر انواع آجیل های موجود در بازار می توان به آجیل شیرین اشاره نمود. این گونه آجیل ها به عنوان یکی از انواع آجیل های کم مصرف در میان افراد به شمار می آید به این علت که آجیل های شیرین به صورت خام مورد استفاده قرار می گیرند و این موضوع باعث شده تا استقبال کمتری از آن شود.

عموما افراد تمایل بیشتری به استفاده از آجیل به صورت شور دارند و از آن جا که طعم و مزه کلی این آجیل به صورت شیرین می باشد کمتر کسی به سراغ انواع آجیل های شیرین می رود.

به طور کلی ترکیبات انواع آجیل های شیرین شامل مواردی همچون مغز بادام هندی، فندق، پسته، بادام، توت خشک، کشمش و گردو می باشد. شاید یکی از دلایل دیگر استفاده کمتر از این نوع آجیل این باشد که ترکیبات تشکیل دهنده آن شامل مواردی بوده که هنگام مصرف به دندان ها می چسبند و این موضوع باعث احساس ناخوشایندی در افراد خواهد شد که در نهایت برای برطرف نمودن آن باید از مسواک استفاده شود.

اگر دوست دارید در مورد خواص آن بیشتر بدانید می توانید مقاله “با خواص پسته بیشتر آشنا شوید” و “با برترین خواص بادام آشنا شوید” را در بلاگ ما بخوانید.

آجیل مشکل گشا

آجیل مشکل گشا یکی از نمونه های پر طرفدار در زمینه انواع آجیل است که از آن در بسیاری از مراسمات مذهبی و غیر مذهبی مانند شب یلدا، شب سال نو، ادا کردن نذر و غیره استفاده می شود.

بهره گیری از انواع آجیل های مشکل گشا به گذشته بسیار دور باز می گردد، آن زمان که زرتشتیان باستان برای جشن های مختلف خود و همچنین به عنوان هدیه از این آجیل استفاده می نمودند. استفاده از این آجیل به مرور زمان از نسل های گذشته به نسل های امروزی منتقل شده و در حال حاضر ما شاهد استفاده از این آجیل در انواع مراسمات مختلف هستیم.

بسیاری از افراد بر این عقیده هستند که استفاده از آجیل های مشکل گشا می تواند بسیاری از آرزو های آنان را برآورده سازد. همچنین برخی دیگر از افراد عقیده دارند که استفاده از این آجیل می تواند آن ها را از بلایای مانند چشم زخم در امان نگه دارد و علاوه بر آن می تواند بخت دختران را گشایش کند. اما تمامی این موارد از دیرباز تا کنون نسل به نسل منتقل شده و ما به عنوان یک ایرانی وظیفه داریم تا این آداب و رسوم را به نسل های آینده منتقل نماییم.

آجیل مشکل گشا از ترکیبات متفاوتی برخوردار است که عموما انتخاب هر یک از آن ها به نسبت بودجه افراد تعیین می گردد. اما به طور کلی این آجیل از ترکیبات چندین مغز تشکیل می شود که این موارد شامل پسته، فندق، نخودچی، کشمش، بادام، توت خشک و نقل می باشد. ناگفته نماند که این روز ها بسیاری از افراد از برخی موارد دیگر در این آجیل استفاده می کنند که این موارد شامل گردو، شکلات، خرما و بادام زمینی می باشند.

آجیل چهار مغز

آجیل چهار مغز یکی دیگر از انواع آجیل بوده و همانطور که از نام آن پیداست این آجیل از چهار مغز تشکیل می شود که این موارد شامل پسته، بادام هندی، فندق و بادام درختی می باشد.

آجیل های چهار مغز به عنوان یکی از نمونه های قابل استفاده در ایام خاص سال مانند عید نوروز، شب یلدا، شب چهارشنبه سوری است که برخی از افراد تمایل زیادی به استفاده از آن دارند.

انواع آجیل های چهار مغز به دو صورت خام و بو داده به بازار عرضه می شود که انتخاب هر مدل از آن کاملا بستگی به سلیقه و نظر شخصی افراد دارد و هرکس با توجه به میل خود یکی از آن ها را انتخاب می کند. استفاده از آجیل های چهار مغز به علت خواص بسیار خوبی که دارد امروزه مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است.

آجیل مخلوط

آجیل مخلوط نمونه دیگری از انواع آجیل های موجود می باشد. این نوع آجیل از ترکیب مخلوط و متفاوتی از مغزها، دانه ها، میوه های خشک تشکیل می شود که گاهی از شکلات نیز درون آن استفاده می شود.

های مخلوط به عنوان یکی از نمونه های پر مصرف از انواع آجیل بوده که استفاده از آن در مناسبت های خاص و گاهی به صورت روزمره و یا در هنگام رفتن به دل طبیعت استفاده می شود.

مغز های استفاده شده در آجیل های مخلوط می توانند شامل مواردی مانند فندق، گردو، چلغوزه، بادام درختی، پسته، بادام هندی، بادام زمینی و در قسمت دانه های آن شامل مواردی همچون تخمه کدو، تخمه آفتابگردان، کنجد، تخمه کتان، شاهدانه باشند.

همچنین در قسمت میوه های خشک که در واقع خشکبار قابل استفاده در آجیل خشک هستند، می توان از گزینه های مانند سیب خشک شده، چری، توت فرنگی خشک شده، قیسی، کشمش، انجیر خشک، خرما، آناناس و برخی دیگر از این گونه موارد استفاده نمود. اما در کل ترکیبات آجیل مخلوط به صورت کاملا دلخواه بوده و می توان مواردی را به آن اضافه کرده و یا از آن کم نمود.

آجیل شامل کدام دسته از مواد غذایی می شود؟

احتمالا تا کنون به پاسخ این سوال که آجیل چیست؟ رسیده اید اما شاید برای برخی از افراد این سوال به وجود آید که اصلا آجیل شامل کدام دسته از مواد غذایی می شود؟

انواع آجیل؛مغزها

بهتر است بدانید مواد موجود در آجیل با مواد پروتئینی نظیر گوشت و حبوبات برابری می کند. بنابراین آجیل جزو دسته مواد غذایی همچون گوشت، حبوبات، تخم مرغ و مغز ها دسته بندی می گردد.

معمولا مقدار لازم جهت استفاده افراد بزرگسال به صورت روزانه 2 الی 3 واحد در نظر گرفته شده که با مصرف این مقدار می توانند به فرآیند خونسازی و سلامت دستگاه عصبی کمک زیادی نمایند. البته استفاده بیشتر از این مقدار در افراد کم تحرک ممکن است منجر به چاقی و اضافه وزن شود. بنابراین بهتر است از خوراکی هایی مانند آجیل به اندازه نیاز بدن استفاده شوند.

مصرف آجیل چه خواصی برای بدن دارد؟

 ممکن است در کنار این سوال که آجیل چیست؟ سوال دیگری مطرح شود که مصرف این مخلوط خوراکی چه خواصی برای بدن دارد؟

آجیل از آن جا که از ترکیب چندین مغز مفید تشکیل می شود می تواند خواص و فواید بیشماری برای بدن داشته باشد. مواد مغذی آجیل شامل موادی مختلفی همچون انواع ویتامین ها، مواد معدنی، پروتئین، کالری، امگا 3، فسفر، منیزیم، کلسیم، سدیم و شمار دیگری از مواد لازم برای بدن می باشد؛ به همین منظور استفاده از آجیل می تواند کمک زیادی به بازسازی و تقویت قسمت های مختلف بدن نماید. از جمله خواص استفاده از آجیل می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • کمک به بهبود سوخت و ساز بدن
  • تقویت کننده ایده آل قلب
  • جلوگیری از بروز بیماری پوکی استخوان
  • کاهش و تنظیم میزان کلسترول خون
  • تنظیم میزان فشار خون
  • کمک به بهبود وضعیت پوست و مو
  • و…

امیدواریم توانسته باشیم به سوال آجیل چیست؟ جواب داده باشیم. دانستن آن کمک می کند تا در انتخاب خوراکی هایی که در رژیم غذایی خود استفاده می کنید دقیق تر باشید. از همراهی شما در خواندن این مطلب سپاسگزاریم، امیدواریم از آن راضی بوده باشید!

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *