همه چیز درباره ویتامین خرما

فهرست

خرما یک خشکبار بسیار مقوی است که در مناطق گرم سیر رشد می کند در این مطلب به ترکیبات،ویتامین خرما و مواد معدنی  موجود در خرما می پردازیم.

ترکیبات خرما

خرما حاوی درصد بالایی کربوهیدرات (کل قندها، 44-88٪)، چربی (0.2-0.5٪)، 15 نوع نمک و مواد معدنی، پروتئین (2.3-5.6٪) است. همچنین حاوی ویتامین ها و درصد بالایی از فیبر غذایی (6.4-11.5%) است. گوشت خرما حاوی 0.2 تا 0.5 درصد و هسته آن حاوی 7.7 تا 9.7 درصد روغن است. وزن هسته 6/5 تا 2/14 درصد خرما است. اسیدهای چرب هم در گوشت و هم در هسته به عنوان طیفی از اسیدهای اشباع و غیراشباع وجود دارند.

اسیدهای چرب موجود در خرما

هسته خرما حاوی 14 نوع اسید چرب است، اما تنها هشت مورد از این اسیدهای چرب در غلظت بسیار کم در گوشت آن وجود دارد. اسیدهای چرب غیراشباع شامل اسیدهای پالمیتولئیک، اولئیک، لینولئیک و لینولنیک هستند.

محتوای اسید اولئیک هسته ها از 41.1 تا 58.8 درصد متغیر است که نشان می دهد هسته خرما می تواند به عنوان منبع اسید اولئیک استفاده شود. حداقل 15 ماده معدنی در خرما وجود دارد. درصد هر ماده معدنی در خرمای خشک بسته به نوع ماده معدنی از 0.1 تا 916 میلی گرم در 100 گرم خرما متغیر است.

ویتامین خرما

ویتامین خرما

در بسیاری از انواع خرما، پتاسیم را می توان با غلظت بالای 0.9٪ در گوشت یافت در حالی که این مقدار در برخی از هسته ها به 0.5٪ می رسد. سایر مواد معدنی و نمک هایی که به نسبت های مختلف در خرما یافت می شوند عبارتند از بور، کلسیم، کبالت، مس، فلوئور، آهن، منیزیم، منگنز، پتاسیم، فسفر، سدیم و روی. علاوه بر این، هسته ها حاوی آلومینیوم، کادمیوم، کلرید، سرب و گوگرد به نسبت های مختلف هستند. خرما حاوی فلوئور، عنصری که برای محافظت از دندان در برابر پوسیدگی مفید است می باشد. بنابراین خرید خرما به سلامت دندان شما کمک می کند.

سلنیوم نیز عنصر دیگری است که در خرما یافت می شود. این عنصر به پیشگیری از سرطان کمک می کند و در عملکرد سیستم ایمنی مهم است. پروتئین موجود در خرما حاوی 23 نوع اسید آمینه است که برخی از آنها در محبوب ترین میوه ها مانند پرتقال، سیب و موز وجود ندارد. ویتامین خرما شامل ویتامین C و ویتامین B1 تیامین، B2 ریبوفلاوین، اسید نیکوتین (نیاسین) و ویتامین A است.

مقاله پیشنهادی:”لیست محصولات خشکبار کدامند؟”

سنجش میزان فیبر غذایی 14 نوع خرما نشان داد که خرما بسته به نوع و درجه رسیدگی به میزان 6.4-11.5% فیبر دارد. خرما حاوی 0.5 تا 3.9 درصد پکتین است که می تواند فواید مهمی برای سلامتی داشته باشد. تولید جهانی خرما در طول 40 سال گذشته 2.9 برابر شده است، در حالی که جمعیت جهان دو برابر شده است. از بسیاری جهات، خرما ممکن است به عنوان یک غذای تقریبا ایده آل در نظر گرفته شود که حاوی طیف وسیعی از مواد مغذی ضروری است و فواید بالقوه ای برای سلامتی دارد.

همانطور که گفته شد خرما بسیار مقوی است. ویتامین خرما یکی از ترکیبات عالی آن است که به آن پرداختیم. امیدواریم از این مطلب لذت برده باشید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *