خواص فندق برای کم خونی چیست؟

فهرست

تحقیقات متنوعی درباره ی خواص فندق برای کم خونی به عنوان مشکلی شایع که گریبان گیر افراد بسیاری است صورت گرفته است. این مشکل می تواند دلایل مختلفی داشته باشد و در برخی موارد می توان در کنار دارو از رژیم غذایی مناسب برای رفع آن استفاده کرد. فندق به عنوان آجیل جزء مغز های مهم برای کم خونی است. در این مقاله به بررسی خواص فندق برای کم خونی های مختلف می پردازیم.

خواص فندق برای کم خونی ناشی از فقر آهن

کم خونی مشکلی شایع با نشانه هایی مانند خستگی بسیار، سردرد های آزار دهنده، سرگیجه به هنگام سرپا ایستادن و غیره می باشد که تا حدودی با رژیم غذایی قابل کنترل و درمان می باشد. بدن به مواد مختلفی مانند انواع ویتامین ها، آهن، کلسیم و غیره نیاز دارد تا از بروز مشکلاتی مانند کم خونی جلوگیری کند.

فندق ماده ای است که دارای خواص قابل توجهی برای کم خونی می باشد. کم خونی ممکن است به دلایل مختلف در بدن ایجاد شود که فندق برای هرکدام از کم خونی ها مکانیسم قابل توجهی دارد. در ادامه به عملکرد فندق برای انواع کم خونی ها و چگونگی رفع آن می پردازیم.

خواص فندق در رفع کم خونی های شدید 

زمانی که بدن آهن مورد نیاز خود را از طریق رژیم های غذایی مختلف دریافت نکند و نیز به دلیل عوامل ارثی دچار کمبود آهن باشد بدن دچار کم خونی می شود.

مغز فندق خوشمزه

این نوع از کم خونی در واقع به دلیل عدم وجود آهن کافی در بدن می باشد و با مصرف مواد غذایی حاوی آهن می توان این مشکل را تا حدودی برطرف کرد.

کمبود آهن در بدن مخصوصا برای کودکان و نوجوانان که به رژیم غذایی کامل نیاز دارند و نیز برای مادران باردار اهمیت قابل توجهی دارد. یکی از خواص فندق برای کم خونی کمک به رفع کمبود آهن در بدن است. فندق ماده ای کامل است، زیرا مقادیر قابل توجهی آهن را در خود دارد. مصرف روزانه ی تعدادی از این مغز می تواند کمبود آهن را در بدن جبران کند و علائم ناشی از آن مانند خستگی و سرگیجه را از بین ببرد.

در برخی موارد کمبود آهن می تواند به دلیل نقص ها یا کمبود هایی در بدن باشد که باعث عدم جذب آهن می شود. یکی از خواص فندق برای این مشکل کمک به جذب آهن می باشد. منگنز و مس دو ماده ی  مغذی در فندق هستند که آهن موجود در مواد غذایی را جذب می کنند. از طرفی این مواد می توانند علاوه بر جذب آهن، در سوخت و ساز برخی از پروتئین ها مانند هموگلوبین نقش قابل توجهی داشته باشند.

خواص فندق در رفع کم خونی های ناشی از کمبود ویتامین ها

وجود انواع ویتامین ها به دلیل خواص متنوع برای بدن ضروری می باشند. در این میان برخی از ویتامین ها نقش مهمی در کم خونی دارند. ویتامین C، E و ویتامین های B جزء این ویتامین ها هستند. از جمله دلایل کم خونی تجزیه گلبول های قرمز می باشد. ویتامین E موجود در فندق در جلوگیری از تجزیه ی گلبول قرمز موثر می باشد. در واقع ویتامین E با این مکانیسم خود می تواند علائم کم خونی را نیز به میزان بسیار کاهش دهد.

یک نوع از کم خونی که مگالوبلاستیک نام دارد به دلیل کمبود ویتامین ها می باشد. در واقع علت اصلی این مشکل کمبود ویتامین B12 است. این کمبود می تواند باعث تولید گلبول هایی شود که نمی توانند اکسیژن را به راحتی حمل کنند. این نوع از کم خونی را می توان به روش های مختلف مانند مصرف قرص های فولیک اسید برطرف کرد.

مصرف فندق با وجود انواع ویتامین ها از جمله ویتامین B12 می تواند در رفع موثر این مشکل و علائم این مشکل مانند ریزش مو، بی حالی و غیره موثر باشد.

یک کیسه پر از فندق

نکته: از دیگر مواد موجود در فندق که می توانند انواع کم خونی ها را در بدن برطرف کنند می توان به فیبر، آنتی اکسیدان، مواد معدنی و غیره اشاره کرد که به روش های مختلف می توانند باعث رفع این مشکل شوند. این مواد می توانند باعث عملکرد مطلوب گلبول های قرمز، بالا بردن سیستم ایمنی و نیز در سلامت عمومی بدن موثر باشند.

پیشنهاد مطالعه:”خواص فندق؛8 خاصیت برتر”

نتیجه گیری

در نتیجه ی تحقیقات صورت گرفته خواص فندق برای کم خونی به اثبات رسیده و مشخص شده که این مغز می تواند به آسانی باعث تعادل در عملکرد بدن شود. فندق می تواند با رفع نیاز بدن به انواع ویتامین ها از بروز کم خونی جلوگیری کند. به تبع آن سایر مشکلات و نشانه های این بیماری مانند بی حالی، سرگیجه و غیره نیز برطرف می شوند. بنابراین می توان این مغز را در رژیم غذایی قرار داد و برای کودکان نیز پودر این مغز را تهیه کرد. مصرف روزانه و به اندازه ی فندق همچنین می تواند باعث افزایش انرژی و سرحال شدن افراد مبتلا به کم خونی شود.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *