خواص فندق؛8 خاصیت برتر

فهرست

فندق به عنوان یکی از آجیل های پرطرفدار به شمار می آید. بسیاری از افراد به علت خواص فندق روی به استفاده از این مغز خوشمزه آورده‌اند و این موضوع سبب شده تا از فندق به عنوان یک خوراکی محبوب یاد شود.در این مقاله می خواهیم در مورد خواص فندق صحبت کنیم.

درباره فندق

 مغز فندق از مواد معدنی و ترکیبات مختلفی برخوردار بوده و معمولا دارای 60% روغن می باشد. وجود مواد معدنی گوناگون در ترکیبات فندق باعث شده تا این خوراکی از خواص بیشماری برخوردار شود که در ادامه به بررسی برخی از آن ها خواهیم پرداخت.

در کل خواص فندق باعث شده تا استفاده از آن برای هر فردی مناسب باشد. به همین منظور قرار دادن آن در برنامه غذایی می تواند سبب رسیدن مواد معدنی زیادی به بدن شود. بنابراین عموما هر یک از این مواد می تواند منجر به بهبود عملکرد بخشی از اعضای بدن گردد.

خواص فندق بسیار زیاد است.

بهتر است بدانید که فندق به عنوان یک منبع فیبر به شمار می رود که استفاده از آن می تواند نقش مهمی را در کاهش وزن و رسیدن به وزن مطلوب ایفا نماید. وجود ماده ای مانند فیبر باعث ایجاد احساس سیری در افراد خواهد شد و در نهایت، بدن از منابع درونی خود جهت تامین انرژی بهره گیری می نماید. این موضوع در طولانی مدت باعث لاغری خواهد شد.

به همین جهت یکی از خواص فندق کمک به لاغری و رسیدن به وزن ایده آل است که البته باید مصرف آن به صورت کاملا از پیش تعیین شده صورت گیرد. در صورتی که به دنبال کاهش وزن و رسیدن به وزن دلخواه خود هستید پیشنهاد می شود تا فندق را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

ترکیبات فندق

همانطور که در ابتدای این متن عنوان گردید خواص فندق بسیار زیاد بوده و این خواص در نتیجه وجود مواد معدنی مختلف در ترکیبات فندق است.

وجود ویتامین های گوناگون در ترکیبات فندق باعث شده تا پزشکان تغذیه و اساتید طب سنتی استفاده از فندق را به عنوان راهی برای سلامتی بدن عنوان نمایند. به همین منظور توصیه می شود تا با قرار دادن فندق در رژیم غذایی روزانه انرژی و سلامتی را برای بدن خود به ارمغان آورید.

 ترکیبات فندق عبارتند از:

  • کلسیم
  • منیزیم
  • آهن
  • فسفر
  • روی
  • پتاسیم
  • سدیم
  • مس
  • منگنز
  • فیبر
  • ویتامین A
  • ویتامین D
  • ویتامین E
  • ویتامین C
  • ویتامین B1
  • ویتامین B6
  • ویتامین B12
  • و . . .

هر یک از این مواد موجود در ترکیب فندق می تواند نقش مهمی را در بهبود وضعیت بخشی از اعضای بدن ایفا نماید.

خواص فندق برای بدن

فندق به عنوان یک مغز و خوراکی پرخاصیت شناخته شده که استفاده از آن می تواند مزایای بسیار زیادی را برای بدن به ارمغان آورد. از جمله خواص فندق برای بدن می توان به موارد زیر اشاره نمود.

فندق بسیار مغذی است و خواص فندق فراوان است.

کمک به بهبود وضعیت قلب و عروق

کمک به بهبود وضعیت قلب و عروق یکی از اولین مزایایی است که در نتیجه مصرف فندق نصیب بدن می شود. فندق دارای مقادیر زیادی از چربی های اشباع نشده است که این مواد در کاهش کلسترول بد خون نقش کلیدی را ایفا می کنند.

تقویت مفصل ها و استخوان های بدن

استخوان ها نقش مهمی را در حرکات فیزیکی بدن ایفا می کنند و در صورت بروز هرگونه نقص در آن ها عملکرد فیزیکی بدن دچار نقص می شود. استفاده از مغز هایی همچون فندق به علت دارا بودن منگنز می تواند سبب استحکام استخوان های بدن شود.

یکی دیگر از خواص فندق تقویت مفاصل و استخوان های بدن می باشد. علاوه بر آن مصرف فندق می تواند از بروز مشکلاتی نظیر پوکی استخوان جلوگیری کند. این عارضه به عنوان یکی از شایع ترین مشکلات موجود در میان افراد میانسال به شمار می آید.

جلوگیری از بروز بیماری هایی نظیر سرطان

به عنوان یکی از مهمترین خواص فندق می توان به جلوگیری از بروز بیماری هایی نظیر سرطان اشاره نمود. همانطور که پیش‌تر عنوان گردید فندق منبع بسیار خوبی از منگنز است. این ماده نقش مهمی را در تولید آنزیم آنتی اکسیدانی در میتوکندری ایفا می کند. تحقیقات نشان می دهد که استفاده مرتب از فندق می تواند از بدن افراد در قبال بیماری سرطان محافظت کرده و به نحوی سلول های سرطانی را مهار نماید.

کمک به حفظ درخشندگی پوست

حفظ سلامت پوست به عنوان یکی از فاکتور های مهم در جذابیت محسوب می شود. معمولا بانوان برای حفظ سلامتی و نشاط پوست خود از روش های گوناگونی استفاده می کنند.

بهتر است بدانید که فندق دارای مقادیر زیادی از ویتامین E و C و همچنین آنتی اکسیدان است.این مواد عملکردی بسیار خوب در حفظ درخشندگی و طراوت پوست دارند. استفاده از فندق می تواند به پوست افراد کمک کند تا طراوت و شادابی خود را حفظ کرده و جوانتر به نظر برسند. به همین منظور یکی دیگر از خواص فندق را می توان کمک به حفظ درخشندگی پوست عنوان کرد.

بهبود وضعیت سیستم ایمنی بدن

همانطور که کمی قبل تر عنوان گردید فندق منبع بسیار خوبی از موادی همچون منگنز، پتاسیم، منیزیم و کلسیم است و این مواد برای عملکرد بهتر سیستم ایمنی بدن بسیار موثر هستند. به همین علت بسیاری از پزشکان توصیه می کنند تا افراد فندق را در سبد غذایی خود قرار داده تا به این وسیله از خواص فندق بهره‌مند گردند.

کمک به بهبود وضعیت موها

کمک به بهبود وضعیت موها به عنوان یکی دیگر از خواص فندق شناخته می شود. اگر دارای موهای آسیب دیده و ضعیف هستید استفاده از فندق می تواند وضعیت موهای شما را با تحولی شگفت انگیز روبرو سازد.

بهتر است بدانید که فندق حاوی ویتامین E است. این ویتامین برای داشتن پوست و موهای سالم بسیار مهم است. به همین منظور قرار دادن فندق در سبد غذایی روزانه و استفاده مداوم از آن می توان برای بهبود وضعیت موها موثر باشد.

کاهش دهنده استرس و اضطراب

شاید جالب باشد اما استفاده از فندق می تواند تا حد قابل توجهی از استرس و اضطراب های روزانه بکاهد. فندق در ترکیبات خود از موادی همچون اسید های چرب امگا 3 و آلفا لینولنیک ها برخوردار است. این دو ماده در کنار یکدیگر می توانند نقش مهمی را در جهت کاهش استرس ایفا نمایند.

بسیاری از پزشکان به افرادی که از مشکلاتی مانند افسردگی رنج می برند توصیه می کنند تا از فندق در کنار داروهای مربوط به این بیماری بهره گیری نمایند تا به این وسیله سرعت بهبود خود را افزایش دهند. به همین علت به عنوان یکی دیگر از خواص فندق می توان به کاهش دهنده استرس و اضطراب اشاره نمود.

خواص فندق برای بانوان باردار

دوران بارداری جزو آن دسته از زمان هایی است که حساسیت زیادی در خصوص مصرف مواد غذایی وجود دارد. زیرا هر گونه مواد غذایی که توسط مادر استفاده می شود در نحوه رشد جنین تاثیر خواهد داشت.

اغلب پزشکان توصیه می کنند تا بانوان باردار در این دوران استفاده از مواد خوراکی طبیعی و مقوی را در سبد غذایی خود قرار دهند.

یکی از موادی مقوی که تاثیر زیادی را در روند رشد جنین بر عهده دارد فندق است. استفاده از فندق می تواند باعث رسیدن فواید زیادی به مادر و فرزندش شود. برخی از خواص فندق در دوران بارداری عبارتند از :

کمک به رشد عضلات و اندام های جنین

یکی از خواص فندق در دوران بارداری کمک به رشد عضلات و اندام های جنین است. بهتر است بدانید که فندق دارای مقدار زیادی پروتئین و مواد معدنی می باشد. ورود این مواد به بدن مادر می تواند نقش مهمی را در جهت رشد عضلات و اندام های جنین ایفا نمایند. از این رو توصیه می شود تا با بانوان باردار با قرار دادن فندق در سبد غذایی خود از این خواص فندق بهره‌مند شوند.

تامین آهن مورد نیاز بدن مادر

آهن یکی از گزینه های لازم جهت خونسازی بوده که دریافت آن در دوران بارداری برای جنین بسیار ضروری و حیاتی خواهد بود. دریافت آهن در این دوران به شیوه های گوناگونی امکان پذیر خواهد بود که یکی از این موارد استفاده از فندق است.

به همین جهت یکی دیگر از خواص فندق را می توان تامین آهن مورد نیاز بدن مادر عنوان کرد. برای دریافت این خواص فندق بهتر است بانوان باردار با پزشک خود در خصوص میزان مصرف روزانه فندق مشورت نمایند.

کمک به رشد بهتر مغز و سیستم عصبی جنین

یکی دیگر از خواص فندق کمک به رشد بهتر مغز و سیستم عصبی جنین است. وجود مواد پروتئینی و معدنی گوناگون در ترکیبات فندق باعث می شود تا استفاده از آن به یک گزینه ایده آل برای بانوان تبدیل شود. به همین منظور جهت رشد بهتر سیستم عصبی جنین توصیه می شود تا بانوان باردار با استفاده از مواد معدنی و پروتئینی مواد لازم جهت رشد بهتر فرزند خود را فراهم سازند.

دانستن خواص آجیل مفید است. در این مطلب سعی کردیم برای شما از انواع خواص فندق صحبت کنیم تا شما بیشتر به ارزش این ماده غذایی پی ببرید. امیدواریم این ماده مفید را در سبد غذایی خود و خانواده تان بگنجانید و از آن نهایت استفاده را ببرید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *