معرفی 10 تا از بهترین خواص خرما

فهرست

شواهد فسیلی نشان می‌دهند که خرما به حداقل 50 میلیون سال قبل باز می‌گردد. فرهنگ‌های باستانی از نخل‌ها به‌عنوان «درختان زندگی» یاد می‌کردند و این درختان تا به امروز منبع غذایی مهمی برای مردم سراسر جهان هستند. خرما به عنوان یک خشکبار سطوح قابل توجهی از ویتامین ها و مواد مغذی از جمله ویتامین B5 و B6، مس و پتاسیم را فراهم می آورد. در اینجا 10 خواص خرما برای سلامتی را شرح می دهیم.

1. فوق العاده مغذی

خواص خرما شگفت انگیز است. سه عدد خرما تا 200 کالری انرژی تامین می کند! اکثر این کالری از کربوهیدرات ها و بقیه از پروتئین ها تامین می شود. یک وعده 100 گرمی خرما سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی مانند پتاسیم، منیزیم، مس، منگنز، آهن و ویتامین B6 است. خرما همچنین سرشار از فیبر است که آن را به یکی از سالم ترین میوه های موجود تبدیل کرده است. خرما همچنین حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است. این به سلامت ریه و قلب شما کمک می کند و همچنین می تواند به پیشگیری از سرطان کمک کند. بنابراین با خرید خرما به یک منبع مغذی خوراکی دست پیدا می کنید.

2. تقویت عصبی

از خواص خرما می توان به بهبود سلامت مغز اشاره کرد. خرما ممکن است به کاهش نشانگرهای التهابی که می تواند منجر به آلزایمر و سایر بیماری های عصبی شود کمک کند. آنها توانایی مبارزه با استرس اکسیداتیو در مغز و کاهش تولید آمیلوئید بتا پروتئین را دارند. پروتئین های بتا آمیلوئید پلاک هایی تولید می کنند که بسیار خطرناک هستند و می توانند منجر به مرگ سلولی و بسیاری از اختلالات مغزی شدید شوند. خوردن خرما سلامت کلی مغز، حافظه و توانایی های یادگیری را تقویت می کند.

3. کاهش قند خون

خرما با طعمی که دارد می تواند به عنوان یک شیرین کننده طبیعی عمل کند. خرما حتی می تواند به عنوان یک جایگزین سالم برای شکر سفید استفاده شود. افراد مبتلا به دیابت نیز از خوردن خرما سود می برند. آن باعث افزایش تولید انسولین و کاهش سرعت جذب گلوکز در روده می شود. این به نوبه خود باعث کاهش سطح گلوکز خون در بدن می شود. علاوه بر این، سطح گلیسمی و چربی خون بیماران دیابتی را کنترل کرده و کلسترول آنها را کاهش می دهد. توصیه می شود افراد دیابتی هر روز فقط 2 تا 3 عدد خرما بخورند.

4. کمک به باروری در مردان

امروزه ناباروری در مردان به یک مسئله نگران کننده رایج تبدیل شده است که بسیاری از مردان با آن دست و پنجه نرم می کنند. این مشکل ناشی از مصرف الکل، سیگار کشیدن و همچنین قرار گرفتن طولانی مدت در معرض انرژی الکترومغناطیسی است. از دیگر خواص خرما می توانیم به کاهش ناباروری اشاره کنیم. خرما به دلیل محتوای مغذی خود به افزایش تعداد اسپرم کمک می کند. فلاونوئیدها و سایر اسیدهای آمینه نیز به میل و عملکرد جنسی کمک می کنند.

5. بهبود سلامت پوست

ظرف زیبا حاوی مقداری خرما اعلا

یکی از خواص خرما بهبود سلامت پوست است. مواد مغذی مختلف در خرما باعث می شود پوست شما تغذیه شود. ویتامین C و ویتامین D در خرما به وفور یافت می شود و خاصیت ارتجاعی پوست شما را بهبود می بخشد. بنابراین اثرات پیری کاهش می یابد. این باعث می شود برای مدت طولانی تری جوان به نظر برسید. خرما همچنین می تواند ظاهر کلی پوست شما را بهبود بخشد و آن را روشن تر کند. استفاده از کرم‌های حاوی خرما به‌عنوان یک ماده فعال، قطعا به درخشش پوست شما کمک می‌کند.

مقاله مرتبط:”همه چیز درباره ویتامین خرما

6. تسهیل زایمان طبیعی

مطالعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد زنانی که در اواخر بارداری خرما می‌خورند، زایمان طبیعی راحت‌تری دارند. خوردن خرما در چند هفته قبل ممکن است باعث گشاد شدن دهانه رحم شود. در دوران بارداری، ترکیبات موجود در خرما به گیرنده های اکسی توسین متصل می شوند. تانن اثرات اکسی توسین را در بدن تقلید می کند و باعث انقباضات زایمان می شود. خرما همچنین قند و انرژی مورد نیاز برای قدرت بخشیدن به زنان در فرآیند زایمان را فراهم می کند.

7. بهبود سلامت روده

یبوست و اجابت مزاج ضعیف مسائل ناخوشایندی هستند. بسیاری با مصرف ملین ها یا سایر داروها با آنها مقابله می کنند. فیبر سالم در رژیم غذایی شما عامل کلیدی در سلامت روده است. فیبر موجود در خرما برای روده شما عالی است. مصرف منظم خرما می توانند باعث مدفوع مکرر شود. علاوه بر این، پس از مصرف خرما به مدت 14روز، میزان مواد شیمیایی مضر مدفوع که به سلول‌ها آسیب می‌رسانند و باعث ایجاد سرطان می‌شوند، مانند آمونیاک را کاهش می دهد.

8. سرشار از آنتی اکسیدان

خرما در میان خشکبار دارای بالاترین غلظت آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان ها رادیکال های آزاد را که به بدن شما آسیب می رسانند از بین می برند. رادیکال های آزاد می تواند به یکپارچگی ساختاری و ژنتیکی سلول های شما آسیب برساند. از بین آنتی اکسیدان های موجود در خرما، قوی ترین آنها فلاونوئیدها، کاروتنوئیدها و اسید فنولیک هستند. فلاونوئیدها به دلیل خاصیت ضد التهابی عالی هستند. یکی دیگر از خواص خرما کاهش خطر بیماری های مزمن مانند دیابت، آلزایمر و سرطان است.

کاروتنوئیدهای خرما با توانایی در محافظت از چشم ها در برابر عارضه لکه زرد شناخته شده اند. آنها همچنین به مبارزه با بیماری های مختلف قلبی کمک می کنند. فنولیک اسید خرما نیز به دلیل قابلیت های ضد التهابی مورد توجه است. این ماده نیز که از نظر خواص، شبیه فلاونوئیدها است، نه تنها خطر ابتلا به بیماری های قلبی متعدد و سرطان ها را کاهش می دهد..

9. تقویت استخوان ها

افرادی که با درد مفاصل و آرتریت دست و پنجه نرم می کنند، باید خرما را در رژیم غذایی خود نیز بگنجانند. خرما برای بهبود سلامت استخوان ها نیز عالی است. از آنجایی که خرما حاوی چندین ماده معدنی مانند پتاسیم، کلسیم، فسفر و منیزیم است، پتانسیل پیشگیری از پوکی استخوان را دارد. سایر ریز مغذی ها نیز به تقویت یکپارچگی استخوان کمک می کنند. با افزایش سن، استخوان‌ها به طور طبیعی ضعیف‌تر می‌شوند و بیشتر مستعد شکستگی می‌شوند. مصرف خرما قطعا در دراز مدت به سلامت استخوان های شما کمک می کند.

10. میوه همه کاره

خرما را می توان به روش های مختلفی مصرف کرد. آن یک میان وعده محبوب است که در بسیاری از کشورهای آسیایی، به ویژه کشورهای خاورمیانه، مصرف می شود. در ماه رمضان، مسلمانان سراسر جهان برای باز کردن روزه خود خرما می خورند. این میوه فوق العاده برای جبران کالری های از دست رفته بسیار مناسب است.

نتیجه گیری

بنابراین خرما می تواند یک جایگزین عالی برای شکر باشد. خرما با وجود اندازه کوچک خود بسیار مقوی است و بسته به نوع خرما طعم‌های متفاوتی دارد. پیشنهاد می کنیم برای بهره مندی از خواص خرما آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *