خواص تخمه کدو چیست؟

فهرست

تخمه کدو به واسطه ی طعم و خواص بی نظیری که دارد به عنوان یکی از میان وعده های پرطرفدار شناخته می شود. در واقع وجود انواع مواد مغذی در این نوع آجیل آن را به ماده ای بسیار مفید تبدیل کرده است که در درمان و کنترل بیماری ها نقش موثری دارد. از همین رو در ادامه به بررسی بیشتر خواص تخمه کدو خواهیم پرداخت.

ارزش غذایی تخمه کدو

تخمه کدو از جمله تخمه های پرطرفدار است که مصرف آن بعد از تخمه آفتابگردان در رده ی دوم قرار دارد. تخمه کدو به تخمه های کدو تنبل گفته می شود که گاهی با تخمه های کدو حلوایی اشتباه گرفته می شود. تخم های کدو تنبل سرشار از مواد مغذی بوده و به همین دلیل خواص تخمه کدو در بین انواع دیگر تخمه ها زبانزد می باشد.

قبل از این که بخواهیم در رابطه با خواص تخمه کدو صحبت کنیم لازم است اشاره ای به ارزش غذایی آن داشته باشیم. شاید باور این نکته برای شما سخت باشد، اما باید بگوییم که ارزش غذایی این نوع تخمه در حدی است که می تواند نیاز بدن به مواد مغذی را در طول روز تامین نماید. تخمه کدو سرشار از انواع ویتامین و مواد مغذی می باشد، به طوری که می تواند در سلامتی بدن موثر بوده و از ابتلا به بیماری های مختلف جلوگیری نماید.

در رابطه با ارزش غذایی تخمه کدو باید گفت: مصرف یک فنجان از آن می تواند حدود  260 کیلو کالری انرژی وارد بدن نماید. همچنین، مصرف یک فنجان از این نوع تخمه دارای 42/12 گرم چربی می باشد. تخمه کدو سرشار از مواد مغذی همچون پتاسیم، سدیم، فیبر، کلسیم، آهن، سلنیوم و روی می باشد. علاوه بر این، وجود ویتامین هایی همچون ویتامین C، ویتامین A و ویتامین E در تخمه کدو آن را به ماده ای مفید تبدیل کرده است.

آشنایی با خواص تخمه کدو

با توجه به ارزش غذایی که در رابطه با تخمه کدو بیان شد می توان آن را ماده ای مفید در تامین سلامتی و پیشگیری از بیماری های مختلف بیان کرد. اگر شما هم از جمله افرادی هستید که از تخمه کدو  فقط در مهمانی ها و یا در موارد خاص استفاده می کنید، حتما بعد از خواندن خواصی که برای آن بیان خواهد شد، نظرتان عوض شده و از آن به عنوان یک میان وعده ی ثابت استفاده خواهید کرد. به همین دلیل لازم است به بیان برخی از مهم ترین خواص تخمه کدو بپردازیم.

 مقاله مرتبط: بهترین خواص تخمه آفتابگردان چیست؟

 خواص تخمه کدو برای کاهش کلسترول خون

بیشتر ایرانیان از بیماری کلسترول خون رنج می برند و عمده دلیل آن را می توان تغذیه نامناسب و عدم تحرک بیان کرد. به همین دلیل تغییر رژیم غذایی می تواند در کاهش ابتلا به کلسترول خون مفید واقع شود. تخمه کدو به واسطه داشتن مواد مغذی بسیار می تواند به عنوان یک ماده ی مفید در کاهش کلسترول بد خون معرفی شود. کاهش کلسترول خون می تواند از ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی نیز جلوگیری نماید. به همین دلیل یکی از خواص تخمه کدو پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی می باشد.

تقویت و بازیابی سلول ها

همان طور که گفته شد تخمه کدو یکی از منابع غنی از ویتامین A می باشد و به همین دلیل است که یکی از خواص تخمه کدو ترمیم و بازیابی سلول ها می باشد. در واقع وجود ویتامین A در تخمه کدو منجر به بهبود تقسیم و تمایز سلولی در بدن شده و عملکرد آن را بهبود می بخشد. همچنین، وجود ویتامین A در این نوع تخمه باعث بهبود سریع زخم شده و می تواند در درمان مشکلات پوستی موثر واقع شود.

تخمه کدو ( خواص تخمه کدو)

کاهش درد های آرتریت

یکی از مهم ترین خواص تخمه کدو خاصیت ضد التهابی آن می باشد. به همین دلیل می توان آن را ماده ای مفید در کاهش درد های آرتریت معرفی کرد. در واقع تخمه کدو مانند یک مسکن یا ضد درد در بدن عمل کرده و می تواند در کاهش چنین درد هایی موثر واقع شود. همچنین مصرف این نوع تخمه در محافظت از مفاصل در برابر آسیب های آرتریت بسیار موثر می باشد.

کاهش استرس های روزانه

در سال های اخیر استرس به یکی از بخش های جدانشدنی زندگی انسان ها تبدیل شده است. پزشکان استرس را به عنوان یکی از مهم ترین عوامل در بروز بیماری های مختلف مانند بیماری های قلبی و عروقی معرفی می کنند. به همین دلیل استفاده از مواد غذایی که بتواند در کاهش آن موثر باشد، از اهمیت بالایی برخوردار است. تخمه کدو یکی از این مواد غذایی است.

منیزیم یکی از مواد مغذی است که در تخمه کدو به مقدار زیادی وجود دارد و همین ماده ی مغذی باعث شده است که یکی از خواص تخمه کدو کنترل استرس های روزانه باشد. در واقع منیزیم با خاصیت آرام بخشی که دارد در کنترل استرس تاثیرگذار بوده و با بهبود وضعیت انتقال سیگنال های انتقال عصبی می تواند در داشتن ذهن آرام تاثیرگذار بوده و احساس بهتری را برای شما به وجود آورد.

ضد دیابت

دیابت یکی از بیماری های است که بروز آن به شدت با رژیم غذایی ناسالم در ارتباط می باشد. یکی از موضوعاتی که در رابطه با افرادی که از بیماری دیابت رنج می برند باید به آن توجه کرد، تنظیم سطح قند خون می باشد. برای این کار کافی است تخمه کدو را در برنامه ی غذایی روزانه خود قرار دهید. در واقع یکی از خواص تخمه کدو را می توان تنظیم میزان سطح قند خون و پیشگیری از ابتلا به دیابت معرفی کرد.

جوانسازی پوست

ویتامین E و ویتامین C از جمله ویتامین هایی هستند که تاثیر بسزایی در جوانسازی پوست دارند. به همین دلیل استفاده از مواد غذایی که دارای چنین ویتامین هایی باشند، می توانند تاثیر مثبتی بر روی جوانسازی پوست داشته باشند. یکی از این مواد  غذایی تخمه کدو می باشد که منبع عظیمی از ویتامین E و C می باشد. در واقع چنین موادی از آسیب های پوستی و ایجاد چین و چروک بر روی پوست جلوگیری کرده و از این طریق می توانند باعث جوانسازی پوست شوند.

تقویت بینایی

همه ی ما بار ها شنیده ایم که مصرف مواد غذایی که حاوی ویتامین A باشد می تواند در تقویت بینایی تاثیرگذار باشد. این ویتامین از جمله ویتامین هایی است که به مقدار زیاد در تخمه کدو یافت می شود. به همین دلیل یکی از خواص تخمه کدو تقویت بینایی است. همچنین، وجود موادی مانند ویتامین E، بتاکاروتن، لوتئین و زیگزانتین در تخمه کدو آن را به ماده ای مفید در بهبود سلامت چشم تبدیل کرده است.

همانطور که گفته شد خواص تخمه کدو بسیار زیاد است. تخمه کدو ارزش غذایی بالایی دارد و سرشار از ویتامین ها است . تخمه کدو باعث جلوگیری از بیماری ها می شود و به تقویت بینایی کمک می کند. بهتر است تخمه کدو را در رژیم غذایی خود قرار دهید و از خواص آن بهره مند شوید.امیدواریم از این مطلب لذت برده باشید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *