خواص گز چیست؟

فهرست

گز از جمله تنقلات سنتی و خوشمزه ایرانی است که در طعم های مختلف در بازار موجود می باشد. شاید بیشتر افراد به واسطه ی این که گز نوعی خوراکی شیرین است آن را برای سلامتی مضر دانسته و از خوردن آن پرهیز کنند. اما باید بگوییم که این تصور اشتباه است و خواص گز بیشتر از مضرات آن می باشد. در این مقاله قصد داریم  خواص گز را برسی کنیم.

 

گز، سوغات اصفهان

خواص گز معمولا برای بسیاری از افراد ناشناخته است. همان طور که می دانید گز یکی از سوغاتی های مشهور استان اصفهان می باشد.  گز علاوه بر طعم بی نظیری که دارد می تواند در تامین سلامتی بدن نقش موثری داشته باشد. امروزه استفاده از تنقلات ناسالم و صنعتی باعث به وجود آمدن انواع بیماری ها شده است. برای اصلاح آن ها بهتر است از خوراکی ها و تنقلات قدیمی که مورد استفاده ی گذشتگان بوده است استفاده کنیم. گز یکی از این تنقلات می باشد.

گز به عنوان یک شیرینی خوشمزه به واسطه ی داشتن مواد مفیدی که در ترکیبات خود دارد می تواند به عنوان یک تنقلات سالم شناخته شود. در واقع خواص گز باعث شده است که بتوان از آن به عنوان یک میان وعده سالم استفاده کرد. با توجه به این که در تهیه گز از شهد انگبین، گلاب، سفیده تخم مرغ و انواع مغز ها استفاده می شود، می توان خواص مربوط به همه ی این مواد را به عنوان خواص گز در نظر گرفت.

گز سرشار از ویتامین های A، C، E و ویتامین های گروه B از جمله B1، B2، B3 و B6 است که هر یک از این ویتامین ها نقشی اساسی در سلامتی بدن ایفا می کنند. همچنین، گز را می توان منبع عظیمی از مواد مغذی همچون سدیم، فیبر، پتاسیم، آهن، منیزیم و کلسیم معرفی کرد. علاوه بر این، خرید گز با کیفیت و مصرف آن در طول روز می تواند نیاز بدن به کربوهیدرات، قند های گلوکز و فروکتوز، مالتوز و ساکاروز را برطرف نماید.

مقاله مرتبط:انواع تنقلات برای پذیرایی از مهمان کدامند؟

 

آشنایی با خواص گز

با توجه به ویتامین ها و مواد مغذی که در رابطه با گز بیان شد می توان به این نتیجه رسید که این شیرینی خوشمزه خواص بسیاری دارد. هر یک از این خواص می توانند در تامین سلامتی بدن و کنترل بیماری ها نقش موثری داشته باشند. از همین رو در ادامه به معرفی برخی از مهم ترین خواص گز خواهیم پرداخت.

 گز اعلا حاوی پسته

تقویت کننده عمومی بدن

گز را می توان یکی از مواد بسیار مفید در تقویت عمومی و همچنین افزایش انرژی بدن معرفی کرد. با توجه به این که مصرف گز به افزایش هموگلوبین خون در بدن کمک می کند، از آن در درمان کم خونی استفاده می شود. در واقع گز با جبران کم خونی بدن، به افزایش تقویت عمومی کمک می کند.

خاصیت آنتی اکسیدانی

یکی از مهم ترین خواص گز، خاصیت آنتی اکسیدانی آن می باشد. وجود انواع ویتامین ها مانند ویتامین E و C در گز باعث شده است که از آن به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی نام برده شود. این ویژگی می تواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و مانع از بروز بسیاری از بیماری ها همچون سرطان و بیماری های قلبی و عروقی شود.

بهبود عملکرد مغز

حتما شنیده اید که می گویند خوراکی های شیرین باعث بهبود عملکرد مغز می شوند. گز هم به عنوان یک خوراکی شیرین از این موضوع مستثنی نیست. از طرفی مغز های به کار برده شده در ترکیبات گز می تواند باعث بهبود عملکرد مغز شده و حافظه را تقویت نماید. برای مثال مغز های به کار برده شده در ترکیبات گز شامل پسته، بادام و گردو می باشد که هر یک از این مغز ها به نوبه ی خود در تقویت حافظه نقشی موثر دارند.

پیشگیری از پوکی استخوان

با توجه به این که یکی از ترکیبات گز، شهد انگبین می باشد، می توان آن را ماده ای مفید برای پیشگیری از پوکی استخوان بیان کرد. علت این موضوع را می توان مقدار بالای کلسیم در شهد انگبین معرفی کرد که در تقویت استخوان ها نقشی موثر دارد.

پیشگیری از یبوست با گز

یکی دیگر از خواص گز خاصیت ضد یبوست بودن آن است. با توجه به این که شهد انگبین به عنوان نوعی ملین نیز شناخته می شود، استفاده از آن در تهیه ی گز باعث شده است که این خاصیت نیز در گز وجود داشته باشد. بهترین مسهل برای افراد مسن و کودکانی است که دچار یبوست می شوند. همین خاصیت باعث شده است که خوردن گز از ابتلا به بواسیر نیز جلوگیری نماید.

 خواص گز و آرامش اعصاب

با توجه به این که گز منبع عظیمی از ماده ی معدنی منیزیم می باشد می توان آن را نوعی آرامبخش معرفی کرد. همچنین گز در کنترل اضطراب و استرس های روزانه بسیار مفید می باشد. خوردن گز از این جهت برای خانم های بارداری که دچار استرس هستند توصیه می شود و خانم های باردار می توانند از این خواص گز بهره ببرند. البته خانم های باردار در خوردن گز باید جانب احتیاط را رعایت نمایند و از خوردن بیش از اندازه آن خودداری نمایند.

 خواص گز برای زیبایی و تقویت پوست

انواع ویتامین های موجود در گز مانند ویتامین E آن را به ماده ای مفید برای حفظ سلامتی پوست تبدیل کرده است. علاوه بر این چنین ویتامین هایی در گز باعث شده اند که از آن به عنوان یک پاک کننده بدن یاد شود. هنگامی که بدن از سموم و آلودگی ها پاک می شود اولین نشانه های آن بر روی پوست دیده می شود. بنابراین یکی از خواص گز زیبایی و تقویت پوست می باشد.

همانطور که گفته شد خواص گز از مضرات آن بیشتر است. گز  به خاطر مواد تشکیل دهنده مقوی که دارد سرشار از ویتامین ها است. مصرف گز نیاز روزانه بدن را تامین می کند و خواص آن که در متن شرح داده شد برای سلامتی مفید است. امیدورایم از این مطلب لذت برده باشید.

 

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *