طرز تهیه آب زرشک خانگی

فهرست

زمان شناخت قدرت شفابخش زرشک فرا رسیده است. زرشک برای خودش یک نیروگاه مواد مغذی به شمار می رود که دانشمندان تازه شروع به درک دامنه فواید این میوه های ریز کرده اند. برای افراد مبتلا به دیابت، زرشک به عنوان یک خشکبار مزایای ویژه و برجسته ای دارد. تحقیقات اخیر نشان می دهد که مصرف منظم آب زرشک می تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در افراد مبتلا به دیابت کمک کند. در این مطلب می خواهیم علاوه بر فواید زرشک با طرز تهیه آب زرشک خانگی آشنا شویم.

خواص آب زرشک

زرشک یک ماده شگفت انگیز در طب سنتی است. گزارش های زیادی از مطالعات جدید وجود دارد که نشان دهنده فواید معجزه آسای این میوه برای سلامتی است. این میوه ریز چه فواید دیگری دارد؟ تیمی از محققان از مجموعه‌ای از دانشگاه‌های تهران، اخیراً به بررسی فواید زرشک پرداختند و یافته‌های آنها اخیراً در مجله ای در این زمینه منتشر شد. چهل و شش بیمار دیابتی برای این مطالعه انتخاب شدند.

آنها به دو گروه تقسیم شدند: یک گروه به مدت هشت هفته روزانه 200 میلی لیتر آب زرشک مصرف کردند، در حالی که گروه دیگر هیچ مداخله ای دریافت نکردند. فشار خون و نشانگرهای بیوشیمیایی در شروع مطالعه و همچنین در پایان آن اندازه گیری شد. محققان گزارش کردند که در پایان مطالعه، اعضای گروه مصرف کننده آب زرشک، کاهش قابل توجهی در سطح گلوکز خون ناشتا، تری گلیسیرید و کلسترول کل خون خود نشان دادند. کاهش معنی داری در فشار خون سیستولیک و دیاستولیک نیز مشاهده شد. از این جهت خرید زرشک گاهی جنبه درمانی دارد.

این تیم در نتیجه گیری خود اظهار داشت: «این مطالعه نشان داد که آب زرشک ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را در بیماران مبتلا به دیابت کاهش دهد.» بنابراین ما به علت اهمیت این ماده غذایی که در بسیاری از غذاهای اصیل ایرانی نیز مصرف می شود می پردازیم.

طرز تهیه آب زرشک خانگی

یک لیوان آب زرشک خانگی با زرشک تازه

طبق تحقیقات انجام شده آب زرشک دارای فواید بسیار زیادی برای سلامت بدن است. بنابراین بهتر است آن را در رژیم غذایی خود بگنجانیم. این آب میوه می تواند در پیشگیری از آلزایمر، سلامت پوست، کاهش وزن، پاکسازی کبد و تصفیه خون نقش موثری داشته باشد. اما چگونه آب زرشک درست کنیم؟

مواد لازم:

  • ۷۰۰ گرم زرشک
  • ۴ پیمانه یا یک لیتر آب

دستور تهیه آب زرشک خانگی:

  1. ابتدا زرشک را با آب سرد شستشو می دهیم و با یک آبکش غیر فلزی آن را آبکشی می کنیم. آب را در قابلمه ای به نقطه جوش می رسانیم. بعد از آن زرشک را به آب در حال جوش اضافه می کنیم. درب قابلمه را گذاشته و اجازه می دهیم به مدت ده دقیقه با حرارت ملایم بجوشد.
  2. پس از این زمان حرارت را خاموش می کنیم و صبر می کنیم تا آب زرشک کاملا خنک شود. حالا باید آب زرشک پخته شده را از صافی غیر فلزی عبور دهیم. آن را درون آبکش ریخته و محتویات روی صافی را با دست فشار می دهیم تا از صافی عبور کند و تفاله از آب زرشک جدا شود.
  3. باید آب زرشک حاصل، کاملا صاف و زلال بوده و تفاله کاملا از آن جدا شده باشد. پس از آن می توانید این آب میوه را در ظرف شیشه ای مناسب در یخچال نگهداری کنید.
  4. آب زرشک یک عصاره با غلظت بالا است که قبل از مصرف نیاز به رقیق سازی دارد. می توانید آن را با مقداری آب رقیق کرد و مصرف کنید.

مقاله مرتبط:آب زرشک را چه موقع بخوریم

می توانید این آب زرشک را به مدت حداکثر یک هفته در یخچال نگهداری کنید. آب زرشک خانگی تهیه شده با این روش، ماندگاری بیشتری خواهد داشت. علاوه بر این می توانید زرشک تازه را پس از شستشو به میزان مصرف روزانه خود بدون جوشاندن با آب سرد تهیه کنید و تازه بنوشید. فقط دقت کنید زرشک های تازه قبل از عبور از صافی باید یک شبانه روز در آب سرد خیس بخورند، آبکشی شوند و پس از میکس شدن صاف شوند. به این ترتیب آب زرشک شما حاوی ویتامین ها بیشتری خواهد بود.

نتیجه گیری

در این مطلب به خواص زرشک و طرز تهیه آب زرشک خانگی  پرداختیم. و همچنین بیماری های که مصرف آب زرشک باعث درمان یا پیشگیری از آن ها می شد را نام بردیم. امیدواریم از این مطلب لذت برده باشید

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *