خواص پسته برای کم خونی چیست؟

فهرست

آیا پسته می تواند از کم خونی جلوگیری کند؟ مصرف پسته چه تاثیری بر کم خونی دارد؟ خواص پسته برای کم خونی مشخص شده و همین موضوع باعث توجه بیشتر افراد به این آجیل بسیار مفید شده است. در این مقاله قصد داریم تا به توضیح خواص پسته برای کم خونی بپردازیم. با ما همراه باشید.

خواص پسته برای کم خونی

پسته جزو خوراکی های با خاصیت فراوان می باشد که مصرف آن به تمامی افراد توصیه می شود. وجود عناصر مهمی مانند کلسیم، پتاسیم، منیزیم، آهن و غیره سبب ایجاد خواص بسیار مفید در پسته می شود.

خواص پسته برای کم خونی به وجود مقادیر زیاد آهن در آن بر می گردد. کمبود آهن اصلی ترین علت به وجود آمدن کم خونی است. از آنجایی که پسته حاوی مقادیر زیادی آهن می باشد بنابراین می تواند به جلوگیری از کم خونی کمک کند.

جلوگیری از کم خونی

هر 28 گرم پسته 2/1 میلی گرم آهن یا 7 درصد از ارزش روزانه آهن را تامین می کند. آهن یک ماده مغذی ضروری و بخشی از هموگلوبین (مولکول حامل اکسیژن در بدن) است. می توانید جذب آهن پسته را با خوردن آن با یک منبع ویتامین C افزایش دهید. برای دریافت دوز ویتامین C هنگام خوردن پسته، آن را با یک پرتقال بخورید یا روی سالاد میوه بپاشید.

آیا خوردن پسته در جذب آهن موثر است؟

پسته برای مدت طولانی برای مبارزه با کم خونی استفاده می شده است. این آجیل حاوی سطوح خوبی از آهن است که برای بهبود رژیم غذایی مفید می باشد.

وجود آهن در پسته باعث شده تا در درمان انواع بیماری ها از جمله کم خونی ناشی از فقر آهن نقش بسیار مهمی داشته باشد. همچنین پسته از محتوای مس بالایی برخوردار است که منجر به جذب بیشتر آهن از منابع غذایی در بدن می شود. بنابراین مصرف پسته می تواند به مبارزه با کم خونی کمک کند.

آهن در پسته

در صورت کم بودن تعداد گلبول های قرمز خون، بدن بایستی بیشتر تلاش کند تا اکسیژن کافی را دریافت کند. روزانه میلیون ها گلبول قرمز توسط بدن انسان تولید می شود.

از آنجا که کم خونی عوارض جانبی زیادی دارد، بنابراین حفظ تعداد گلبول های قرمز خون در حالت عادی اهمیت دارد. داشتن یک رژیم غذایی غنی از آهن تولید سلول های خونی در بدن را بهبود می بخشد.

منابع غذایی حاوی آهن

گوشت قرمز، گوشت سفید (مرغ و طیور) و غذاهای دریایی حاوی آهن مشتق از هموگلوبین یا آهن هِم هستند و انواع دیگر آن که آهن غیر هم نامیده می شوند در عدس، لوبیا، اسفناج و مغزها یافت می شود.

عوارض کمبود آهن

در بحث خواص پسته برای کم خونی، باید گفت؛ بسیاری از افراد بدون اینکه بدانند از کمبود آهن رنج می برند. سردرد، التهاب زبان، بی ثباتی دمای بدن، شکنندگی ناخن ها، دردهای زودرس، ضربان نامنظم قلب و تپش قلب از جمله عواملی هستند که احتمال کمبود آهن را در انسان نشان می دهند.

تعدادی پسته

بسیاری از زنان در دوران قاعدگی و بارداری مقداری از خون خود را از دست می دهند و دچار کمبود آهن می شوند.

تغذیه خوب به جای قرص آهن-پسته و آهن

پسته منبع غنی آهن است. برای زنان جوان، یک فنجان پسته حدود یک چهارم از مقدار پیشنهادی روزانه را ارائه می دهد.

پسته دارای مقدار زیادی آهن قابل جذب است که می تواند برای همه افراد در درمان کم خونی فقر آهن بسیار مفید باشد. برای رفع کسالت و رنگ پریدگی ناشی از کم خونی، آهن موجود در پسته بسیار مفید است. پسته همچنین حاوی ویتامین های B1، B3 و ویتامین E می باشد.

به علاوه برای بازکردن مجاری کبد، تقویت معده و رفع سرفه مفید است. خوردن پسته با غذاهای غنی از ویتامین C مانند مرکبات و میوه های گرمسیری به جذب آهن بیشتر کمک می کند. این از موارد اهمیت خواص پسته برای کم خونی است.

همچنین گیاهخوارانی که گوشت نمی خورند باید از غذاهای گیاهی حاوی آهن در وعده های غذایی خود استفاده کنند. در هر 100 گرم پسته 7/5 میلی گرم آهن وجود دارد که برای یک انسان عادی روزانه بین 4 تا 5 میلی گرم آهن نیاز است.

فواید آهن برای بدن عبارتند از

  • اطمینان از عملکرد سلول های بدن
  • تقویت حافظه و افزایش تمرکز
  • افزایش انرژی بدن
  • حفظ و بهبود بسیاری از عملکردهای حیاتی بدن
  • افزایش قدرت سیستم ایمنی و تنظیم دمای بدن

همه آجیل ها، چه بادام، پسته، فندق، گردو یا بادام هندی حاوی آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و مکمل هایی هستند که آنها را به یک میان وعده سالم تبدیل می کند. اما شما نمی توانید هر روز نیم کیلو آجیل بخورید. رعایت اعتدال در مصرف پسته اهمیت دارد. توصیه کلی این است که روزانه یک مشت آجیل (حدود 30 گرم بدون پوسته) مصرف کنید.

پیشنهاد مطالعه:”با خواص پسته بیشتر آشنا شوید”

نتیجه گیری

خواص پسته برای کم خونی به دلیل وجود مقادیر زیاد آهن در آن می باشد. بنابراین پسته به عنوان یک ماده مغذی می تواند از کم خونی جلوگیری کند. شما می توانید جذب آهن به بدنتان را با مصرف پسته به همراه مرکبات افزایش دهید. این کار باعث می شود که جذب آهن بسیار بیشتر شود و اثر بهتری خواهد داشت.

 

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *