آجیل های پروتئین دار کدامند؟

فهرست

بدون شک پروتئین نقش قابل توجهی در سوخت و ساز های حیاتی بدن دارد و مصرف مواد خوراکی حاوی پروتئین باید در اولویت قرار گیرد. در این میان آجیل های پروتئین دار نقش قابل توجهی دارند و ضروری است که در رژیم غذایی تمام افراد مخصوصا ورزشکاران و بدنسازان قرار گیرد. در این مقاله ما به دنبال معرفی مهم ترین آجیل های پروتئین ساز و نقش آنها در بدن هستیم.

آجیل های پروتئین دار کدامند؟

تقریبا تمام آجیل ها مقدار قابل توجهی پروتئین را در خود دارند که ماده ای موثر در رژیم غذایی گیاهخوران می باشد. پروتئین نقش مهمی در سلامت و افزایش حجم عضلات و ماهیچه ها، کمک به افزایش یا کاهش وزن، سلامت پوست و مو و غیره دارد.

 از آنجا که اغلب آجیل ها منبع اسید آمینه می باشند می توان نیاز بدن را تا حدودی با مصرف این مواد تامین کرد، اما برخی اسید آمینه ها نیز در آجیل وجود ندارند و آنها را می توان از طریق مصرف سایر مواد غذایی مانند گوشت تامین کرد.

مهم ترین و اصلی ترین آجیل های پروتئین دار کدامند؟

همانطور که گفته شد اکثر آجیل ها دارای پروتئین قابل توجهی هستند، بنابراین افراد می توانند بر حسب سلیقه و توان مالی خود این مواد را تهیه و مصرف کنند. در ادامه به توضیح و معرفی مهم ترین آجیل های پروتئین دار می پردازیم.

بادام زمینی

یکی از اصلی ترین آجیل های پروتئین دار بادام زمینی است که علاوه بر مقرون به صرفه بودن مزه ی خوبی نیز دارد. این آجیل نسبت به سایر آجیل ها قیمت مناسب تری دارد و تمام افراد می توانند با خرید و مصرف آن نیاز بدن خود را تامین کنند.

بادام زمینی با مقادیر قابل توجه پروتئین گیاهی و سالم موجود در خود نقش مهمی در سلامت عضلات و ماهیچه ها و نیز کاهش مشکلات مختلف دارد. کسانی که تمایلی به خوردن بادام زمینی ندارند می توانند از کره بادام زمینی استفاده کنند که مزه ی بسیار خوبی نیز دارد.

فندق

از دیگر آجیل های پروتئین دار که ممکن است توجه کمتری را به خود جلب کرده باشد فندق است. فندق از گذشته تا به امروز به عنوان آجیلی که موجب تقویت عضلات می شود شناخته شده است. افزایش حجم عضلات با مصرف فندق باعث چربی سوزی سالم و رسیدن به اندام ایده آل می شود. این ویژگی مهم فندق است که به دلیل وجود پروتئین در آن ایجاد شده است و توجه ورزشکاران را به خود جلب کرده است.

بادام درختی و بادام هندی

دو نوع دیگر بادام نیز دارای پروتئین می باشند و برای بدن مفید هستند. بادام درختی به عنوان منبع پروتئین به همراه انواع ویتامین ها باعث سلامت و رشد غضروف، عضلات و ماهیچه های بدن می شود. بادام هندی نیز دارای یک نوع اسید آمینه می باشد که جذب سروتونین (یک نوع انتقال دهنده ی مهم عصبی) در بدن را بهبود می بخشد و همین امر سبب افزایش حس خوب در افراد می شود.

گردو

یکی از آجیل هایی که می توان به همراه سایر مواد از جمله کشمش از آن استفاده کرد گردو است. گردو علاوه بر اینکه چربی های سالم بسیاری در خود دارد یک منبع پروتئین نیز می باشد. با مصرف این منبع پروتئین از تحلیل عضلات خود جلوگیری کرده و از مشکلات مرتبط با زوال عقل جلوگیری کنید. این مغز را می توان در انواع سالاد ها نیز استفاده کرد و از خواص آن بهره برد.

پسته

پسته به عنوان مغزی با اسید آمینه های بسیار شناخته شده است. این آجیل نیز جزء آجیل های پروتئین دار است و باعث سوخت و ساز طبیعی در بدن می شود. پروتئین موجود در این مغز باعث ایجاد حس سیری در فرد شده و از مصرف میان وعده های مضر می کاهد. از طرفی پسته نیز مانند سایر آجیل های پروتئین ساز می تواند باعث افزایش حجم عضلات و ماهیچه ها شود.

به طور کلی آجیل های پروتئین دار می توانند بدنی خوش فرم و سالم را برای فرد به ارمغان بیاورند و نیز عملکرد های حیاتی بدن را به بهترین نحو انجام دهند. این مواد در صورت استفاده ی بسیار باعث افزایش وزن می شوند و در غیر این صورت به کاهش وزن مناسب در فرد کمک خواهند کرد.

مطلب مرتبط:”خواص پسته برای کم خونی چیست؟”

نتیجه گیری

پسته، انواع بادام، گردو و سایر مغز ها به عنوان آجیل های پروتئین دار معرفی شده اند و تحقیقات در خصوص آنها به نتایج خوبی دست یافته است. آجیل ها می توانند بخش بزرگی از نیاز بدن به پروتئین را تامین کرده و بدن را از مصرف دارو های شیمیایی بی نیاز کنند. این مواد علاوه بر تامین پروتئین مواد مغذی دیگری نیز دارند که همگی باعث افزایش کارایی بدن می شوند. مصرف آجیل ها به عنوان میان وعده های سالم و طبیعی باید حتما مورد توجه تمام افراد قرار دهد و والدین باید این مواد را در رژیم غذایی خود و فرزندان قرار دهند.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *