خواص سوهان چیست؟

فهرست

سوهان به عنوان یکی از سوغاتی های معروف شهر قم شناخته می شود که بسیاری از افراد به دلیل طعم بی نظیر این نوع تنقلات طرفدار آن هستند. اما جالب است بدانید این شیرینی علاوه بر طعم بی نظیر، خواص بی نظیری هم دارد. از همین رو در ادامه به بررسی خواص سوهان خواهیم پرداخت.

سوهان، سوغات شهر قم

سوهان از آن جهت که دارای مواد مغذی فراوانی است، در سلامتی بدن و درمان بسیاری از بیماری ها مفید بوده و به همین دلیل است که در رابطه با خواص سوهان بحث های فراوانی وجود دارد. البته وقتی در رابطه با خواص این شیرینی خوشمزه صحبت می کنیم منظور ما این نیست که خوردن آن هیچ گونه ضرری ندارد. بلکه منظور ما این است که مصرف به اندازه ی آن می تواند فوایدی داشته باشد.

سوهان از ترکیب آرد و جوانه گندم، کره، شکر، زرده تخم مرغ، زعفران، گلاب، انواع مغز ها و هل تهیه می شود. به همین دلیل همه ی خواصی که در این مواد وجود دارد را می توان به عنوان خواص سوهان بیان کرد. با توجه به این که آرد و جوانه گندم سرشار از پروتئین می باشند.

استفاده از آن ها در ترکیب سوهان باعث شده است که از آن به عنوان یک منبع غنی از پروتئین نام برده شود. همچنین، سوهان سرشار از انواع ویتامین های E و B می باشد. علاوه بر این، انواع مواد مغذی همچون روی، منیزیم، کلسیم، فسفر، سلنیوم و ید در سوهان وجود دارد که آن را به یک خوراکی مقوی تبدیل کرده است.

 

آشنایی با خواص سوهان

همان طور که گفته شد انواع ویتامین ها و مواد مغذی در سوهان وجود دارد که همین مواد باعث شده اند تا سوهان به عنوان یک ماده مفید و مقوی شناخته شود. علاوه بر این، وجود چنین موادی در سوهان باعث شده است تا از آن به عنوان یک ماده ی مفید در کنترل و درمان انواع بیماری ها یاد شود. به همین دلیل در ادامه به برخی از مهم ترین خواص سوهان اشاره خواهیم کرد.

سوهان  با اشکال مختلف

تامین انرژی روزانه

وجود جوانه گندم در ترکیبات سوهان باعث شده است که سوهان به عنوان یک خوراکی مقوی شناخته شود. در واقع به دلیل وجود قند های طبیعی در جوانه گندم، میزان ذخیره سازی انرژی در ماهیچه ها افزایش یافته و از این طریق انرژی لازم برای فعالیت های روزانه تامین می شود. در واقع یکی از خواص سوهان را می توان تامین انرژی روزانه و جلوگیری از خستگی معرفی کرد.

خواص آنتی اکسیدانی

آنتی اکسیدان یکی از مواد بسیار مهم در کنترل و درمان بسیاری از بیماری ها می باشد. امروزه متخصصان تغذیه تاکید بسیاری بر مصرف مواد غذایی که حاوی آنتی اکسیدان می باشند، دارند. سوهان یکی از همین مواد است. وجود خاصیت آنتی اکسیدانی در سوهان باعث جلوگیری از ابتلا به بیماری سرطان، بیماری های قلبی و عروقی، پیری زودرس و … می شود.

استحکام استخوان ها

همان طور که گفته شد دو ماده ی اصلی در ترکیب سوهان، جوانه گندم و زرده تخم مرغ می باشد. هر دوی این مواد منابع عظیمی از پروتئین به حساب می آیند. بنابراین مصرف آن ها می تواند باعث استحکام استخوان ها شود. همچنین پروتئین موجود در سوهان می تواند باعث تقویت سیستم عصبی شده و از بروز بیماری های مربوط به آن جلوگیری نماید.

کاهش کلسترول خون

کلسترول بالا را می توان عامل اصلی بسیاری از بیماری ها مانند بیماری های قلبی معرفی کرد و متاسفانه تحقیقات نشان داده است که در سال های اخیر بسیاری از ایرانیان در سنین میانسالی دچار کلسترول خون بالا می شوند. یکی از علل اصلی ابتلا به کلسترول خون استفاده از مواد غذایی نامناسب می باشد.

با توجه به این که زعفران یکی از ترکیبات سوهان می باشد می توان آن را ماده ای مفید در کنترل کلسترول خون بالا معرفی کرد. بنابراین می توان گفت که مصرف سوهان می تواند از ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی جلوگیری نماید. یکی دیگر از خواص سوهان عدم ایجاد افسردگی و جلوگیری از استرس و اضطراب می باشد که این خاصیت را هم می توان به وجود زعفران در ترکیب سوهان نسبت داد.

مقاله مرتبط: “ارتباط آجیل و غلظت خون را بدانید.”

بهبود عملکرد مغز

همان طور که می دانید در تهیه سوهان از انواع مغز ها مانند گردو، پسته و بادام استفاده می شود که هر یک از این مغز ها می توانند در تامین سلامتی بدن نقشی موثر داشته باشند. برای مثال گردوی به کار برده شده در سوهان باعث بهبود عملکرد مغز می شود. در واقع هنگامی که از خواص سوهان صحبت می شود یکی از مهم ترین موارد بهبود عملکرد مغز و تقویت حافظه می باشد که اهمیت آن در کودکان و نوجوانان دو چندان می باشد.

بهبود سوخت و ساز بدن

آرد گندم از آن جهت که منشا گیاهی دارد دارای فیبر فراوانی است. فیبر موجود در آرد گندم به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک کرده و سوخت و ساز بدن را بهبود می بخشد. در واقع در بین خواص سوهان بهبود سوخت و ساز بدن یکی از مهم ترین موارد به خصوص برای افرادی که دارای کلسترول خون بالا می باشند، به حساب می آید.

همان طور که گفته شد مواد تشکیل دهنده سوهان برای سلامت بدن مفید هستند. خواص سوهان برای درمان و پیشگیری از بیماری های که ذکر شد موثر است. ولی در مصرف سوهان هم مثل دیگر تنقلات بهتر است زیاده روی نکنید. امیدواریم از مطلب لذت برده باشید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *