با خواص زرشک بیشتر آشنا شوید

فهرست

زرشک به عنوان یکی از خشکبار ترش و خوشمزه به حساب می آید که مصرف آن به علت طعم مطبوعی که دارد مورد استقبال بسیاری از افراد قرار گرفته است. خواص زرشک برای افراد بزرگسال بسیار زیاد بوده که این امر سبب شده تا همه روزه افراد زیادی زرشک را در وعده های غذایی خود قرار دهند. در ادامه می خواهیم در مورد خواص زرشک صحبت کنیم.

درباره زرشک

زرشک جزو آن دسته از خوراکی های محسوب می گردد که استفاده از آن به گذشته نه چندان دور باز می گردد. در زمان گذشته افراد از نمونه های کوهی زرشک در پخت و پز استفاده می کردند که این موضوع نشان دهنده خواص زرشک برای بدن است.

علاوه بر استفاده در وعده های غذایی، بسیاری از طبیبان از زرشک وحشی برای درمان بسیاری از بیماری ها بهره گیری می کردند. بهتر است بدانید که زرشک حاوی ترکیباتی است که با باکتری ها و ویروس های مختلف مبارزه می کنند؛ همین جهت استفاده مرتب از زرشک می تواند نقش مهمی را در بهبود وضعیت سلامتی بدن ایفا نماید. وجود ویتامین ها و ترکیبات موجود در زرشک، این خوراکی را به یک گزینه ایده آل برای مبارزه با بیماری ها تبدیل کرده است.

وجود خواص زرشک برای بدن باعث شده تا پزشکان تغذیه و اساتید طب سنتی مصرف این خوراکی را به افراد توصیه نمایند؛ به همین جهت اگر میخواهید سلامتی و بهبود عملکرد ارگان های مختلف را برای بدن خود به ارمغان آورید بهتر است زرشک را در سبد غذایی خود قرار دهید.

ویتامین ها و مواد معدنی موجود در زرشک

همانطور که در ابتدای این مطلب عنوان گردید خواص زرشک برای بدن بسیار زیاد است و این خواص در نتیجه مصرف مرتب زرشک نصیب بدن می شود. البته وجود ویتامین ها و مواد معدنی گوناگون در ترکیبات زرشک باعث به وجود آمدن خواص بی نظیر این خوراکی خوشمزه شده است. برخی از مواد معدنی و ترکیبات موجود در زرشک که باعث به وجود آمدن خواص زرشک شده اند شامل موارد زیر می باشند:

  • ویتامین C
  • ویتامین B1
  • ویتامین B2
  • بربرین
  • بربامین
  • پروتئین
  • فیبر
  • سدیم
  • و…

مواد معدنی و ویتامین های ذکر شده در قسمت بالا تنها بخشی از مواد موجود در ترکیبات زرشک بوده که هر یک از این مواد می تواند به تنهایی باعث بهبود عملکرد بخشی از اعضای بدن شود.

فواید استفاده از زرشک برای بدن

استفاده از زرشک و قرار دادن آن در سبد غذایی روزانه با توجه به خواص زرشک می تواند فواید زیادی را برای بدن به ارمغان آورد که برخی از آن ها عبارتند از :

کمک به درمان عفونت های مربوط به دستگاه گوارش

یکی از اولین مواردی که می توان برای خواص زرشک عنوان نمود کمک به درمان عفونت های مربوط به دستگاه گوارش است. دستگاه گوارش به عنوان یکی از بخش های مهم در بدن به شمار می آید که وظیفه اصلی آن هضم مواد غذایی بوده که در هر وعده استفاده می شود.

بروز هرگونه مشکل در دستگاه گوارش سبب اختلال در عملکرد این عضو حیاتی بدن خواهد شد. به عنوان مثال عفونت های دستگاه گوارش یکی از بیماری های شایع در میان افراد بوده که علت اصلی آن باکتری ها و ویروس های گوناگون می باشد.

زرشک دارای ترکیبات ضد باکتریایی بوده که استفاده از آن می تواند سبب از بین رفتن باکتری ها و ویروس های ایجاد کننده عفونت دستگاه گوارش شود. به همین منظور برای بهره مند شدن از این خواص زرشک بهتر است تا به استفاده از این خوراکی خوشمزه توجه ویژه ای شود.

بوته زرشک

درمان مشکلاتی نظیر گلو درد

یکی دیگر از خواص زرشک برای بدن درمان مشکلاتی نظیر گلو درد است. بهتر است بدانید گلو درد یکی از شایع ترین عارضه های موجود در نتیجه بیماری سرماخوردگی بوده که این مشکل در نتیجه ورود ویروس سرماخوردگی به بدن رخ می دهد.

پزشکان برای بهبود گلو درد راه ها و روش های گوناگونی مانند استفاده از دارو های مختلف را پیشنهاد می دهند که مصرف این دارو می تواند عوارضی را برای بدن در پی داشته باشد.

 در این میان استفاده از زرشک با توجه به خواص زرشک برای بدن می تواند نقش مهمی را در بهبود گلو درد ایفا نماید. نکته قابل ذکر این است که زرشک دارای مقدار قابل توجهی از ویتامین C بوده که این ویتامین در بهبود بیماری سرما خوردگی و همچنین گلو درد بسیار موثر خواهد بود.

کمک به فرایند گوارش مواد غذایی

به عنوان یکی دیگر از خواص زرشک می توان کمک به فرایند گوارش مواد غذایی را عنوان نمود. گوارش مواد غذایی یکی از فرآیند هایی بوده که معمولا پس از صرف مواد غذایی صورت می گیرد.

فرآیند هضم مواد غذایی در صورت نبود برخی از مواد لازم و ضروری ممکن است به درستی صورت نگیرد که در نتیجه آن باعث بروز مشکلاتی نظیر یبوست خواهد شد.

به همین منظور بهتر است از خوراکی های مناسب جهت تامین این مواد استفاده گردد تا در نهایت این امر سبب بهبود عملکرد دستگاه گوارش شود. یکی از مناسب ترین گزینه های موجود جهت بهبود عملکرد دستگاه گوارش زرشک است.

زرشک در ترکیبات خود دارای مقدار زیادی فیبر بوده که این ماده نقش مهمی را در عملکرد صحیح دستگاه گوارش خواهد داشت. به همین جهت برای استفاده از این خواص زرشک بهتر است این ماده خوراکی خوشمزه را در سبد غذایی خود قرار دهید.

کمک به کنترل قند خون

کمک به کنترل قند خون به عنوان یکی دیگر از خواص زرشک شناخته می شود. قند یکی از موارد موجود در خون بوده که معمولا این ماده در اثر مواد غذایی وارد خون می شود.

امروزه بسیاری از افراد با مشکلاتی نظیر دیابت دست و پنجه نرم می کنند که این مشکل در افراد به دلایل مختلفی روی می دهد. پزشکان برای کنترل قند خون راه های مختلفی مانند ورزش کردن و غیره را پیشنهاد می دهند که این روش ها به طور کلی در کنترل میزان قند خون تاثیر گذار خواهند بود.

اما بد نیست بدانید که استفاده از زرشک با توجه به خواص زرشک می تواند در کنترل قند خون بسیار موثر باشد. دلیل این امر وجود ماده ای به نام بربرین بوده که ماده به مقدار بسیار زیادی در ترکیبات زرشک یافت می شود.

کاهش سطح کلسترول خون

 یکی دیگر از خواص زرشک برای بدن کاهش کلسترول خون است. کلسترول یکی از مواد موجود در خون بوده که افزایش سطح این ماده در خون می تواند باعث بروز مشکلات فراوانی شود. اما در این میان زرشک به علت دارا بودن فیبر رژیمی گزینه بسیار خوبی برای کنترل کلسترول خون می باشد. ورود این فیبر به بدن کلسترول غیرضروری بدن را مهار کرده و از طرفی سطح کلسترول خوب خون را افزایش خواهد داد.

تقویت سیستم ایمنی بدن

در میان خواص زرشک برای بدن نباید تقویت سیستم ایمنی بدن را از قلم انداخت. سیستم ایمنی بدن یکی از مهم ترین گزینه های موجود جهت سلامتی بوده که تقویت آن می تواند سلامتی بدن را تضمین نماید.

پزشکان شیوه های گوناگونی را برای تقویت سیستم ایمنی بدن پیشنهاد می دهند که یکی از این موارد استفاده از زرشک است. زرشک در ترکیبات خود حاوی مقدار قابل توجهی از آنتی اکسیدان های گوناگون بوده که این مواد در تقویت سیستم ایمنی بدن و همچنین مبارزه با رادیکال های آزاد بدن نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند. با توجه به این خواص زرشک مصرف مداوم آن می تواند سلامتی را برای بدن به ارمغان آورد.

زرشک

کمک به بهبود سلامت قلب

یکی از بهترین خواص زرشک برای بدن کمک به بهبود سلامت قلب است. قلب به عنوان حیاتی ترین عضو بدن شناخته می شود که وجود هر گونه نقص در عملکرد آن باعث بروز مشکلات جدی برای فرد خواهد شد.

به همین علت پزشکان تغذیه به افراد توصیه می کنند تا با تغییر رژیم غذای سبب بهبود وضعیت عملکرد قلب خود شوند. یکی از مواردی که می تواند سبب تقویت و قلب و بهبود عملکرد آن شود زرشک است. با توجه به خواص زرشک استفاده از آن به علت ترکیباتی که دارد می تواند سبب تقویت قلب شود.

تقویت کننده چشم

از دیگر خواص زرشک می توان به تقویت کننده چشم اشاره نمود. یکی از حساس ترین اعضای بدن چشم است که برای مراقبت از آن روش های مختلفی وجود دارد. یکی از مناسب ترین روش های موجود جهت حفاظت از چشم مصرف زرشک است.

زرشک در ترکیبات خود از مواد معدنی همچون باربرین برخوردار بوده که ورود این ماده به بدن می تواند قدرت بینایی را تقویت نماید. علاوه بر تقویت بینایی یکی دیگر از خواص زرشک جلوگیری از بروز مشکلات چشمی بوده که این امر در نتیجه مصرف مرتب زرشک امکان پذیر خواهد بود.

کمک به پاکسازی کبد

کمک به پاکسازی کبد یکی دیگر از خواص زرشک برای بدن بوده که این موضوع به دلیل وجود ترکیبات منحصر به فرد زرشک است. کبد به عنوان یک عضو مهم در بدن به شمار می آید که وظیفه اصلی آن پاکسازی بدن از سموم مختلف است. اما در این میان بهتر است از روش هایی جهت پاکسازی کبد و همچنین تقویت آن استفاده شود که یکی از مناسب ترین گزینه های موجود استفاده از زرشک به صورت مداوم است. قرار دادن زرشک در سبد غذایی می تواند در تمیز کردن کبد از سموم مختلف بسیار موثر باشد.

همانطور که دانستید زرشک خشکبار بسیار مفیدی است و خواص زرشک فراوان است. ما در این مطلب سعی کردیم تقریبا همه خواص آن را برای شما بیان کنیم تا به ارزش آن بهتر پی ببرید. از اینکه این مطلب را خواندید سپاسگزاریم!

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *