خواص آلو خشک را بشناسید!

فهرست

آلو خشک به عنوان یکی از خشکبار خوشمزه و پرطرفدار محسوب می شود که استفاده از آن به علت خواص زیادی که دارد مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. بهتر است بدانید که خواص آلو خشک به علت مواد معدنی مختلفی که در ترکیبات خود دارد بسیار زیاد بوده و این امر موجب محبوبیت آلو خشک در میان جوامع مختلف شده است. در این مطلب در مورد خواص آلو خشک صحبت می کنیم.

درباره آلو خشک

به طور معمول استفاده از مواد خوراکی و غذایی به علت مزایای که این مواد برای بدن به ارمغان می آورند صورت می گیرد؛. زیرا در صورت عدم وجود خواص مناسب برای بدن استفاده از یک ماده خوراکی آنچنان توجیهی نخواهد داشت و حتی ممکن است این گونه مواد برای بدن مضر باشند.

اما در کل خواص آلو خشک سبب شده تا بسیاری از پزشکان تغذیه و اساتید طب سنتی استفاده از آن را به افراد توصیه نمایند که این موضوع نشان از مزایای بسیار خوب این خشکبار دارد. امروزه آلو خشک ها در انواع گونه های مختلفی در بازار موجود می باشند که تقریبا اکثر آن ها از خواصی مشابه با یکدیگر برخوردار هستند.

با این اوصاف بهتر است با قرار دادن آلو خشک در رژیم غذایی خود باعث ورود خواص بیشمار این خشکبار به بدن خود شوید که این امر در نتیجه سبب بهبود وضعیت برخی از ارگان های بدن شما خواهد شد. اما با این وجود بسیاری از افراد این تصور را می کنند که آلو خشک تنها یک خشکبار ساده بوده که مصرف آن فواید آنچنانی را نصیب بدن نخواهد کرد.

ویتامین های موجود در آلو خشک

 آلو خشک دارای ویتامین ها و مواد معدنی بسیاری بوده که این وجود این مواد در ترکیبات آن سبب به وجود آمدن خواص آلو خشک برای بدن شده است. معمولا برای این که استفاده از یک ماده خوراکی فوایدی را نصیب بدن نماید آن ماده باید در ترکیبات خود از مواد معدنی و ویتامین های گوناگونی برخوردار باشد. برخی از ویتامین ها و مواد معدنی که باعث به وجود آمدن خواص آلو خشک شده اند عبارتند از :

  • فسفر
  • منیزیم
  • آهن
  • سدیم
  • پتاسیم
  • روی
  • کلسیم
  • فلوئر
  • ویتامین A
  • ویتامین B
  • ویتامین B2
  • ویتامین B6
  • ویتامین C

مصرف آلو خشک چه مزایایی را برای بدن فراهم می کند؟

همانطور که در ابتدای این مطلب عنوان گردید گفتیم که خواص آلو خشک بسیار زیاد بوده و عموما استفاده از آن به علت وجود این خواص صورت می گیرد. به همین منظور برخی از خواص آلو خشک که در نتیجه مصرف آن نصیب بدن می شود شامل موارد زیر می باشند:

بهبود وضعیت سیستم ایمنی بدن

به عنوان اولین خاصیتی که در نتیجه مصرف آلو خشک نصیب بدن می شود می توان به بهبود وضعیت سیستم ایمنی بدن اشاره کرد. بهتر است بدانید که سیستم ایمنی بدن نقش مهمی را در مبارزه با ویروس ها برعهده دارد که برای تقویت آن باید مصرف برخی از مواد معدنی و ویتامین ها در رژیم غذایی قرار گیرد.

ظرف پر از آلو خشک

در این میان یکی از مواد خوراکی که می تواند تاثیر چشمگیری در تقویت سیستم ایمنی بدن داشته باشد آلو خشک است. استفاده از آلو خشک به علت این که در ترکیبات خود دارای مواد معدنی مانند پتاسیم و منیزیم و همچنین ویتامین های E و C می باشد می تواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شود.

کمک به استحکام و تقویت استخوان ها

کمک به استحکام و تقویت استخوان ها یکی دیگر از خواص آلو خشک برای بدن است. براساس تحقیقات انجام شده ترکیبات موجود در این خشکبار می تواند در تقویت استخوان ها نقش مهمی را ایفا نمایند. به همین جهت مصرف مداوم آلو خشک می تواند از بروز مشکلاتی نظیر پوکی استخوان جلوگیری کرده و استخوان های بدن را با استحکام قابل توجهی روبرو سازد.

کمک به کاهش وزن

از دیگر خواص آلو خشک برای بدن می توان کمک به کاهش وزن را عنوان نمود. اضافه وزن یکی از مشکلات رایج در میان افراد بود که عموما این مشکل در اثر رژیم غذایی ناسالم و همچنین عدم تحرک کافی به وجود می آید. برای کاهش وزن و تناسب اندام روش های گوناگونی وجود دارد که یکی از مناسب ترین آن ها استفاده از آلو خشک می باشد.

بهتر است بدانید که مصرف مرتب این خشکبار باعث افزایش سوخت و ساز بدن خواهد شد. علاوه بر این موضوع ترکیبات موجود در آلو خشک باعث هضم دیرتر غذا شده که این امر باعث احساس سیری طولانی مدت خواهد شد. به همین منظور جهت بهره‌مند شدن از این خواص آلو خشک توصیه می شود تا روزانه 2 الی 3 عدد آلو خشک را مصرف کرده تا به این وسیله لاغری و تناسب اندام را برای خود به ارمغان آورید.

بهبود وضعیت سلامت قلب

بهبود وضعیت سلامت قلب یکی دیگر از خواص آلو خشک برای بدن بوده که این امر در نتیجه مصرف مرتب آلو خشک به راحتی امکان پذیر خواهد بود. بهتر است بدانید که آلو خشک منبع بسیار خوبی از آنتی اکسیدان بوده که این مواد به بهبود عملکرد قلب کمک زیادی می کنند. علاوه بر آن وجود فیبر در ترکیبات آلو خشک باعث جلوگیری از بروز بیماری قلبی و عروقی خواهد شد.

کمک به بهبود بیماری هپاتیت

در میان خواص آلو خشک نباید کمک به بهبود بیماری هپاتیت را از قلم انداخت. هپاتیت یکی از بیماری های موجود در میان افراد بوده که این بیماری به نحوی کبد را درگیر می کند. کبد یکی از اعضای مهم بدن بوده که نقش بسیار مهمی را در دفع سموم بدن بر عهده دارد.

به همین جهت مصرف آلو خشک به علت دارا بودن فیبر می تواند راه را برای بهبود بیماری هپاتیت هموار سازد. همچنین استفاده روزانه 2 عدد آلو خشک در بهبود اختلالات کبدی بسیار موثر خواهد بود.

تنظیم فشار خون

فشار خون به عنوان یکی از مشکلات رایج در میان افراد میانسال بوده که این عارضه در نتیجه رژیم غذایی ناسالم و استفاده زیاد از نمک رخ می دهد. برای بهبود فشار خون پزشکان راه های گوناگونی را پیشنهاد می دهند که یکی از آن ها استفاده از آلو خشک است. آلو خشک به عنوان منبع کاملی از پتاسیم محسوب شده که این ماده در جلوگیری از بروز فشار خون بسیار موثر خواهد بود. بنابراین یکی دیگر از خواص آلو خشک تنظیم فشار خون خواهد بود.

خواص آلو خشک برای بانوان باردار

بارداری یکی از مهم ترین و البته حساس ترین دوران در میان بانوان بوده که معمولا در این دوران بهتر است استفاده از مواد معدنی و پروتئینی در رژیم غذایی قرار داده شده و از مصرف مواد برخی مواد خودداری شود. دلیل این امر کاملا مشخص است زیرا جنین تمامی مواد مورد نیاز جهت رشد خود را از مادر می گیرد و این موضوع نیاز استفاده از مواد معدنی و پروتئینی توسط مادر را به امری ضروری تبدیل می کند. به این علت که عدم وجود مواد مورد نیاز برای رشد جنین می تواند باعث به وجود آمدن مشکلاتی برای مادر و فرزندش شود؛ از این رو توصیه می شود تا مادران به علت وجود خواص آلو خشک برای بارداری حتما این خشکبار را در رژیم غذایی خود قرار دهند. زیرا خواص آلو خشک برای بارداری بسیار مفید بوده و می تواند تا حد مطلوبی باعث برطرف شدن مشکلات موجود در این دوران شود. برخی از خواص آلو خشک برای دوران بارداری شامل موارد زیر می باشند:

جلوگیری از بروز کم خونی و تامین آهن بدن مادر

یکی از اولین خواص آلو خشک در دوران بارداری جلوگیری از بروز کم خونی و تامین آهن بدن مادر است. بهتر است بدانید که کم خونی به عنوان یک مشکل شایع در میان افراد به ویژه بانوان بوده که معمولا پزشکان راه های گوناگونی را برای برطرف کردن آن پیشنهاد می دهند. راه هایی که ممکن است برخی از آن ها سبب بروز مشکلات جدیدی برای بدن شود.

آلو خشک

در این میان یکی از خواص آلو خشک به علت وجود آهن فراوان بهبود وضعیت کم خونی و درمان آن بوده که این ماده در رشد مناسب جنین نقش کلیدی را ایفا می کند. به همین جهت بهتر است بانوان باردار از موادی مانند آلو خشک در رژیم غذایی خود استفاده کرده تا به این وسیله از بروز کمبود آهن جلوگیری نمایند.

جلوگیری از بروز افسردگی در مادران باردار

به عنوان یکی دیگر از خواص آلو خشک در دوران بارداری می توان به جلوگیری از بروز افسردگی در مادران باردار اشاره نمود. افسردگی یکی از مشکلات شایع در دوران بارداری بوده که برای رفع آن بهتر است از روش های طبیعی و مناسب استفاده شود.

یکی از روش های طبیعی موجود استفاده از آلو خشک به علت دارا بودن پتاسیم است. ماده پتاسیم در مبارزه با افسردگی بسیار موثر بوده و می تواند این مشکل را تا حد مطلوبی برطرف نماید. بنابراین برای بهره مند شدن از این خواص آلو خشک بهتر است تا از این خشکبار خوشمزه به صورت مرتب استفاده شود.

کمک به رشد بهتر سیستم بینایی نوزاد

 سیستم بینایی یکی از حساس ترین بخش های موجود در بدن نوزاد بوده که برای رشد بهتر آن باید تمامی مواد مورد نیاز جهت این امر تامین گردد. یکی از مواد مهم جهت رشد بهتر سیستم بینایی ویتامین A بوده که این آلو خشک به عنوان منبع غنی از این ویتامین به شمار می رود؛ بنابراین یکی دیگر از خواص آلو خشک در دوران بارداری کمک به رشد بهتر سیستم بینایی نوزاد است.

جهت دریافت این خواص آلو خشک بهتر است بانوان باردار با مشورت پزشک خود از این خشکبار استفاده به عمل آورند تا در نهایت این امر مواد لازم جهت رشد بهتر سیستم بینایی نوزاد را فراهم سازند.

اگر بخواهیم بطور خلاصه از آنچه در این مطلب گفتیم نتیجه بگیریم، آن اینست که خواص آلو خشک برای بدن بسیار زیاد است؛ پس سعی کنید حتما از آن در رژیم غذایی خود استفاده کنید. ما برای شما سلامتی و سعادت فراوان آرزومندیم!

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *