خشکبار حاوی چه ویتامین ها و مواد معدنی می باشند؟

فهرست

خشکبار جزو مواد خوراکی خوشمزه و مفید برای بدن می باشد. مصرف خشکبار به میزان کافی می تواند خواص و مزایای زیادی را نصیب بدن نماید. یکی از مزایایی که در نتیجه مصرف خشکبار نصیب بدن می شود سلامتی و بهبود عملکرد آن است. این موضوع به خاطر وجود ویتامین ها و مواد معدنی موجود در ترکیبات خشکبار می باشد. زیرا ویتامین ها و مواد معدنی نقش مهمی را در سلامت بدن ایفا می کنند. به همین منظور در این مطلب می خواهیم به معرفی ویتامین ها و مواد معدنی خشکبار بپردازیم.

اهمیت ویتامین ها و مواد معدنی برای بدن

ویتامین ها و مواد معدنی به عنوان مواد لازم و ضروری برای بدن شناخته می شوند؛ زیرا در صورت عدم ورود ویتامین و مواد معدنی به بدن عملکرد کلی آن با اختلال روبرو خواهد شد.

افراد باید با استفاده از مواد خوراکی همچون خشکبار نیاز بدن خود را تامین نمایند؛ زیرا خشکبار جزو خوراکی های غنی از ویتامین و مواد معدنی گوناگون هستند. همچنین استفاده از خشکبار می تواند از بروز بسیاری از بیماری های جلوگیری نماید.اگر دوست دارید در مورد خواص برخی از خشکبار بدانید می توانید مقاله “در مورد خواص میوه خشک بیشتر بدانید” را مطالعه نمایید.

وجود مواد معدنی و ویتامین های مختلف در خشکبار سبب شده تا پزشکان توصیه بسیاری به مصرف آن داشته باشند. بنابراین پیشنهاد می شود جهت بهره‌مند شدن از برخی مواد معدنی حتما خشکبار را در رژیم غذایی خود قرار دهید؛ زیرا در صورت دریافت مواد معدنی و ویتامین های مختلف بدن شما بهترین عملکرد را خواهد داشت. علاوه بر آن دریافت مواد معدنی باعث بهبود بخش زیادی از ارگان های بدن خواهد شد.

ویتامین ها و مواد معدنی موجود در خشکبار کدامند؟

همانطور که عنوان شد در ترکیبات خشکبار ویتامین ها و مواد معدنی به وفور یافت می شود. وجود این مواد در ترکیبات خشکبار باعث به وجود آمدن خواص آن شده است. برخی از ویتامین ها و مواد معدنی موجود در خشکبار عبارتند از :

خشکبار حاوی روی (زینک)

روی یکی از مواد موجود در ترکیبات خشکبار می باشد که مصرف آن مزایای زیادی برای بدن خواهد داشت. خشکباری همچون آلو خشک،انجیر خشک و… دارای مقادیر زیادی روی هستند. روی به عنوان یکی از مواد لازم و ضروری برای بدن محسوب می شود.

مصرف روی می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و به کاهش و کنترل التهابات بدن کمک نماید. همچنین ورود روی به بدن باعث بهبود سریع زخم ها و جلوگیری از ریزش مو خواهد شد. علاوه بر آن روی به عنوان یک گزینه مناسب جهت تقویت استخوان به حساب می آید. در کنار تمامی این موارد مصرف روی می تواند از بروز بیماری های قلبی جلوگیری نماید.

انجیر خشک

خشکبار حاوی کلسیم

کلسیم به عنوان یکی دیگر از مواد معدنی موجود در خشکبار محسوب می شود. کلسیم در خشکباری همچون آلو خشک، عناب   و … به وفور یافت می شود. کلسیم یکی از مواد معدنی ضروری برای تقویت و بازسازی استخوان است؛ به همین جهت مصرف مرتب مواد خوراکی کلسیم دار می تواند به تقویت استخوان ها کمک زیادی نماید.

برای داشتن استخوان های قوی نیاز است تا از مواد خوراکی کلسیم‌‎دار به میزان کافی استفاده شود. یکی از خواص دریافت کلسیم انعقاد طبیعی خون است. لخته شدن خون در هنگام ایجاد جراحت در چند مرحله صورت می‌گیرد که کلسیم در بخشی از آن نقش دارد. همچنین ماده کلسیم برای انقباض عضلات قلب نقش مهمی را بر عهده خواهد داشت.

خشکبار حاوی آهن

یکی دیگر از مواد معدنی ضروری برای بدن، آهن است. خشکباری مانند آلو خشک، عناب، توت خشک و… دارای مقادیر زیادی آهن هستند. آهن یکی از عناصر لازم برای بدن بوده که کمبود آن می تواند باعث بروز مشکلاتی مانند کم خونی شود؛ به همین منظور استفاده از مواد خوراکی همچون خشکبار می تواند نیاز بدن به این ماده را تامین نماید.

ورود آهن به بدن می تواند از بروز مشکلاتی نظیر کم خونی جلوگیری کند. همچنین مصرف خشکبار دارای آهن باعث تقویت مو و جلوگیری از ریزش مو خواهد شد. براساس نتایج بدست آمده از تحقیقات، مصرف خشکبار حاوی آهن باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. همچنین آهن می تواند به رشد مغز کمک شایانی کرده و تمرکز فرد را افزایش دهد.

خشکبار حاوی ویتامین A

خشکبار در ترکیبات خود از مقادیر زیادی ویتامین A بهره می برند. ویتامین A در ترکیبات خشکباری مانند عناب، آلو خشک و… به وفور یافت می شود. ویتامین A به عنوان یکی از ویتامین های لازم برای بدن شناخته می شود؛ زیرا ورود این ویتامین به بدن خواص و مزایای زیادی را به ارمغان خواهد آورد. یکی از خواص دریافت ویتامین A سلامت چشم و سیستم بینایی است. همچنین دریافت ویتامین A به وسیله مصرف خشکبار از بروز سرطان جلوگیری خواهد کرد. علاوه بر آن ورود این ویتامین به بدن باعث تقویت سیستم ایمنی بدن خواهد شد.

ظرف عناب

خشکبار حاوی ویتامین E

یکی دیگر از ویتامین های موجود در ترکیبات خشکبار، ویتامین E است. ویتامین E می تواند از بروز مشکلات قلبی جلوگیری کرده و با آن مبارزه نماید. همچنین ورود ویتامین E به بدن با رادیکال های آزاد مبارزه می‌کند که نتیجه آن جلوگیری از بروز بیماری سرطان است. دریافت ویتامین E با مصرف خشکبار باعث تقویت مو خواهد شد. افزایش قدرت فیزیکی بدن یکی دیگر از خواص دریافت ویتامین E به وسیله مصرف خشکبار است.

خشکبار حاوی ویتامین C

ویتامین C به عنوان یکی از مواد موجود در ترکیبات خشکبار محسوب می شود. در ترکیبات خشکباری مانند آلو خشک، عناب، توت خشک و … ویتامین C به وفور یافت می‌شود. ویتامین C یکی از مواد لازم برای تقویت سیستم ایمنی بدن است. دریافت ویتامین C با مصرف خشکبار می تواند از بروز بیماری هایی نظیر سرطان جلوگیری نماید. همچنین مصرف این ویتامین برای بیماری سرماخوردگی، آنفولانزا بسیار مفید خواهد بود. علاوه بر آن دریافت ویتامین C با مصرف خشکبار باعث بهبود عملکرد فیزیکی بدن خواهد شد.

در این مطلب در مورد اینکه خشکبار دارای چه ویتامین و مواد معدنی هستند صحبت کردیم. امیدواریم با بیان این مطالب مهم توانسته باشیم به شما کمک کنیم تا به ارزش خشکبار بیشتر پی ببرید و از آنها در رژیم روزانه خود استفاده کنید. از همراهی شما سپاسگزاریم!

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *