در مورد خواص میوه خشک بیشتر بدانید

فهرست

میوه خشک به گونه ای از خشکبار گفته می شود .خواص میوه خشک برای بدن باعث می شود تا افراد زیادی از آن استفاده کنند. بهتر است بدانید که میوه های خشک شده، طرفداران مخصوص به خود را دارند. عمده این افراد به علت خواص میوه خشک از این گونه خشکبار استفاده می کنند. در این مطلب در مورد خواص میوه خشک صحبت می کنیم.

درباره میوه خشک بدانید

یک فرد معمولی برای تامین مواد معدنی و ویتامین های لازم برای عملکرد صحیح بدن خود، نیاز به مصرف 2 الی 3 واحد میوه در روز خواهد داشت. اما در تمامی فصل های سال نمی توان به برخی از میوه ها دسترسی پیدا کرد. این موضوع باعث خواهد شد تا استفاده از میوه های خشک شده جایگزین برخی از میوه های تازه شود.

به همین علت یکی از دلایلی که باعث شده تا استفاده از میوه های خشک شده با محبوبیت چشمگیری روبرو شود، در دسترس بودن این میوه ها برای تمامی فصل های سال است. اما دلیل اصلی استفاده از این خوراکی خوشمزه خواص میوه خشک است.

ناگفته نماند که بسیاری از پزشکان تغذیه و اساتید طب سنتی، تاکید بسیار زیادی به استفاده از میوه های خشک شده دارند. با این تفاسیر اگر به دنبال دانستن مزایای استفاده از میوه خشک شده هستید پیشنهاد می شود تا انتهای این مطلب همراه ما باشید. ضمنا اگر دوست دارید در مورد خواص خشکبار دیگر بصورت کلی بدانید، پیشنهاد ما این است که این مقاله را بخوانید: خشکبار چیست؟ + انواع آن

مواد معدنی و ویتامین های موجود در میوه خشک

میوه های خشک شده در ترکیبات خود معمولا از ویتامین ها و مواد معدنی گوناگونی بهره می برند. وجود این مواد در واقع خواص میوه خشک را بوجود آورده است. شاید بسیاری از افراد این تصور را دارند که چون این  خشکبار در زیر نور آفتاب یا به وسیله دستگاه خشک می شوند، دیگر استفاده از آن ها فواید آنچنانی برای بدن نخواهد داشت.

اما این دیدگاه به کلی اشتباه بوده و میوه های خشک شده، نسبت به میوه های تازه تنها فاقد رطوبت و برخی مواد معدنی ساده هستند. به عبارتی دیگر خواص میوه خشک تا حد قابل قبولی با میوه تازه برابری می کند؛ در نتیجه استفاده از آن ها به منزله مصرف میوه تازه خواهد بود.

برخی از ویتامین ها و مواد معدنی موجود در ترکیبات این گونه خشکبار عبارتند از :

  • کلسیم
  • فسفر
  • پتاسیم
  • منگنز
  • آهن
  • منیزیم
  • سلنیم
  • مس
  • ویتامین E
  • ویتامین A
  • ویتامین B
  • ویتامین K
  • ویتامین B2
  • ویتامین B5
  • و . . .

خواص میوه خشک

همانطور که در بخش ابتدایی این مطلب عنوان گردید با در نظر گرفتن خواص میوه خشک استفاده از آن می تواند مزایای ارزنده ای را برای بدن به ارمغان آورد.

مزایای استفاده از میوه خشک زیاد است.

به همین علت اگر می خواهید از خواص میوه خشک بهره مند شوید، حتما استفاده از آن را در رژیم غذایی خود قرار دهید. برخی از مزایای مصرف میوه خشک به شرح زیر می باشند.

جلوگیری از بروز مشکلاتی نظیر کم‌ خونی

یکی از مزایای استفاده از میوه خشک شده جلوگیری از بروز مشکلاتی نظیر کم‌ خونی است. کم خونی به عنوان یکی از شایع ترین مشکلات موجود در میان افراد مختلف به ویژه بانوان است. معمولا پزشکان مربوطه جهت بهبود آن راه های گوناگونی را پیشنهاد می دهند.

البته استفاده از برخی از این راه ها ممکن است باعث بروز عوارض جانبی برای بدن شود. یکی از ساده ترین راه های موجود، مصرف میوه های خشک شده مانند آلو خشک و انجیر خشک می باشد. این میوه ها با توجه به ترکیبات بسیار خوبی که دارند گزینه مناسبی جهت جلوگیری از کم خونی خواهند بود.

کمک به بهبود عملکرد دستگاه گوارش

به عنوان یکی دیگر از خواص میوه خشک برای بدن، می توان کمک به بهبود عملکرد دستگاه گوارش را عنوان نمود. دستگاه گوارش وظیفه مهمی را در مورد هضم غذا بر عهده دارد. در صورت وجود هرگونه اختلال در عملکرد آن باعث به وجود آمدن مشکلاتی برای بدن خواهد شد.

یکی از مواد معدنی مورد نیاز برای عملکرد بهتر دستگاه گوارش، ماده ای به نام فیبر بوده که این ماده در میوه خشک شده به وفور یافت می شود.

به همین جهت استفاده از میوه های خشک شده مانند انجیر خشک، هلو خشک، کشمش، توت فرنگی خشک و موز خشک می تواند نقش مهمی را بهبود عملکرد دستگاه گوارش ایفا نماید.

یکی از خواص میوه خشک: جلوگیری از بروز بیماری سرطان

جلوگیری از بروز بیماری سرطان یکی دیگر از خواص میوه خشک برای بدن است. می توان با مصرف مرتب میوه خشک شده از این مزیت بهره مند گردید.

آلبالو خشک در ترکیبات خود دارای مقادیر زیادی از کورستین است. این ماده در جلوگیری از بروز بیماری سرطان بسیار موثر خواهد بود. با مصرف این میوه خشک شده می توان خطر ابتلا به بیماری هایی نظیر سرطان سینه، کبد، ریه و غیره را تا حد قابل توجهی کاهش داد.

بنابراین توصیه می شود تا استفاده از این میوه خشک شده را جهت بهره مند شدن از خواص میوه خشک در سبد غذایی خود قرار دهید.

تقویت سیستم ایمنی بدن

یکی دیگر از مواردی که می توان برای خواص میوه خشک عنوان نمود تقویت سیستم ایمنی بدن است. سیستم ایمنی بدن در مبارزه با ویروس ها و بیماری ها نقش اساسی و مهمی را برعهده دارد. در صورت تضعیف آن فرد به بیماری های مختلفی مبتلا خواهد شد. از این رو معمولا توصیه می شود تا افراد با مصرف برخی مواد خوراکی سیستم ایمنی بدن خود را تقویت نمایند تا به این وسیله سلامتی را برای خود به ارمغان آورند.

یکی از مواد خوراکی موجود جهت تقویت سیستم ایمنی بدن، میوه های خشک شده ای مانند خرمالو خشک، انجیر خشک، کیوی خشک و آلبالو خشک می باشد. مصرف هر کدام از این میوه های خشک شده می تواند منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن شود.

کنترل سطح قند خون

کنترل سطح قند خون به عنوان یکی دیگر از خواص میوه خشک محسوب می شود. این موضوع در نتیجه مصرف روزانه میوه خشک شده امکان پذیر است. استفاده از میوه های خشک شده مانند توت فرنگی خشک و کشمش می تواند تاثیر چشمگیری در تنظیم قند خون و کنترل سطح آن داشته باشد.

به همین جهت استفاده از این مواد خوراکی با توجه به خواص میوه خشک گزینه مناسبی برای افرادی است که از مشکلاتی نظیر قند خون بالا رنج می برند.

خواص میوه خشک برای دوران بارداری

همانطور که می دانید دوران بارداری یکی از حساس ترین دوران موجود در زندگی بانوان بوده که در این ایام مهم مادر باید نظارت دقیق بر روی مواد خوراکی مصرفی خود داشته باشد.

به همین علت پزشکان متخصص معمولا در دوران بارداری، استفاده از برخی مواد خوراکی را به علت ضرر آن برای جنین به کلی از رژیم غذایی بانوان حذف می کنند. مصرف برخی از مواد خوراکی گرچه برای افراد عادی مشکلی ایجاد نمی کند اما استفاده از آن ها برای بانوان باردار می تواند خطر آفرین باشد و سلامتی مادر و جنین را تحت تاثیر قرار دهد.

یکی از خواص میوه خشک، کمک به بدن در دوران بارداری است.

به همین منظور توصیه می شود تا بانوان باردار، استفاده از میوه خشک را در رژیم غذایی خود قرار داده تا به این وسیله از خواص میوه خشک در دوران بارداری بهره مند شوند. با این اوصاف برخی از خواص میوه خشک در دوران بارداری شامل موارد زیر می باشند.

کمک به رشد بهتر استخوان های جنین

 یکی از اولین خواص میوه خشک در دوران بارداری کمک به رشد بهتر استخوان های جنین است. بهتر است بدانید که استخوان ها جهت رشد خود نیازمند به دریافت برخی از مواد معدنی همچون کلسیم، ویتامین A و غیره هستند .دریافت این مواد می تواند منجر به رشد بهتر استخوان ها و تقویت آن ها شود.

یکی از راه های تامین این مواد معدنی استفاده از میوه های خشک شده مانند زردآلو خشک است. خوراکی خوشمزه می تواند نقش مهمی را در استحکام استخوان های مادر و جنین ایفا نماید.

از این رو پیشنهاد می شود تا بانوان باردار جهت بهره مند شدن از این خواص میوه خشک حتما استفاده از این خشکبار را در سبد غذایی خود قرار دهند.

تامین آهن مورد نیاز بدن مادر

تامین آهن مورد نیاز بدن مادر یکی دیگر از خواص میوه خشک است که این امر در نتیجه مصرف مرتب میوه خشک به راحتی امکان پذیر خواهد بود.

آهن به عنوان یکی از مهم ترین مواد معدنی مورد نیاز برای بانوان باردار محسوب می گردد. کمبود آهن در بدن می تواند مشکلاتی را برای مادر و جنین ایجاد نماید؛ به همین جهت پزشکان راه های گوناگونی را جهت تامین آهن پیشنهاد می دهند . یکی از ساده ترین آن ها استفاده از میوه خشک شده است.

میوه خشک منبعی خوب از آهن است . استفاده از هلو خشک، کیوی خشک و انجیر خشک می تواند آهن مورد نیاز بدن مادر را تامین نماید. به همین منظور بهتر است جهت دریافت این خواص میوه خشک حتما به مصرف میوه خشک شده توجه زیادی شود.

در این مطلب صحبت زیادی در مورد خواص میوه خشک کردیم. خواص مختلفی که هر کدام از آنها می تواند برای سلامت عضوی از بدن و یا رفع مشکلی از آن مورد استفاده قرار گیرد. با توجه به آنچه گفته شد حتما سعی کنید، استفاده از این خشکبار خوشمزه را در دستور غذایی خود قرار دهید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *