با برترین خواص بادام آشنا شوید

فهرست

بادام جزو آن دسته از آجیل هایی است که استفاده از آن به علت خواص بیشماری که دارد مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. خواص بادام بسیار زیاد است. مصرف روزانه آن می تواند سبب بهبود عملکرد بسیاری از ارگان های بدن شود. در این مطلب می خواهیم در مورد خواص بادام صحبت کنیم.

درباره بادام

به طور کلی بادام از میوه درخت بادام بدست می آید که عموما در نواحی مختلفی از جهان از جمله کشورمان ایران کشت می شود. مزه بادام معمولا از شیرین تا تلخ مزه کاملا متغیر بوده و امروزه با یک جستجوی آسان می توان نمونه های مختلفی از آن را در فروشگاه های شهر پیدا کرد.

بهتر است بدانید که بسیاری از افراد به علت خواص بادام از این مغز خوشمزه استفاده می کنند. به همین منظور استفاده از بادام توسط بسیاری از متخصصان تغذیه و همچنین اساتید طب سنتی به وفور توصیه می شود.

با توجه به خواص بادام، مصرف این مغز می تواند مزایای بیشماری را برای قسمت های مختلفی از بدن به ارمغان آورد. همچنین به توصیه بسیاری از پزشکان جهت سرعت بخشیدن به روند دریافت خواص و مواد معدنی بادام بهتر است مصرف آن به صورت ناشتا و با معده خالی صورت گیرد.

بهتر است بدانید که مصرف مواد معدنی به صورت ناشتا می تواند تاثیر مثبت زیادی در روند جذب مواد مورد نیاز بدن داشته باشد. به همین منظور توصیه می شود تا در وعده صبحانه از مواد خوراکی و معدنی مانند بادام که خواص بسیار زیادی را برای بدن به ارمغان می آورند استفاده شود.

ویتامین ها و مواد معدنی موجود در بادام

بادام همانند بسیاری از مغز ها از برخی ویتامین ها و مواد معدنی برخوردار می باشد. وجود این گونه مواد در ترکیبات بادام باعث به وجود آمدن خواص بادام شده است. معمولا برای این که استفاده از یک ماده خوراکی مزایایی را برای بدن به همراه داشته باشد باید درون ترکیبات آن برخی مواد معدنی و مورد نیاز بدن وجود داشته باشد. برخی از مواد و ویتامین های موجود در بادام عبارتند از :

  • آهن
  • فیبر
  • منیزیم
  • سدیم
  • پروتئین
  • کلسیم
  • مس
  • فسفر
  • پتاسیم
  • ویتامین B1
  • ویتامین B2
  • ویتامین B6
  • ویتامین A
  • ویتامین E
  • و . . .

هریک از مواد معدنی موجود در ترکیبات بادام می تواند نیاز های مربوط به بخش های مختلفی از بدن را تامین کرده و در نهایت سلامتی را برای بدن به ارمغان آورد.

خواص بادام خیلی زیاد است.

فواید استفاده از بادام

همانطور که در ابتدای این متن عنوان گردید بادام از خواص بسیار زیادی برخوردار است که این خواص در نتیجه مصرف روزانه این مغز نصیب بدن خواهد شد. به علت وجود خواص بادام، همه روزه شاهد استفاده از آن در میان عموم افراد هستیم که برخی از فواید استفاده از بادام شامل موارد زیر خواهند بود.

کاهش دهنده کلسترول خون

بادام به عنوان منبع کاملی از چربی های غیر اشباع و مفید به شمار می آید. این مواد نقش مهمی را در کاهش کلسترول بد خون ایفا می کنند. استفاده منظم از بادام می تواند سطح کلسترول خون را تنظیم کرده و کلسترول خوب موجود در خون را افزایش دهد. یکی از خواص بادام کاهش میزان کلسترول خون می باشد که این امر در اثر مصرف منظم بادام امکان پذیر خواهد بود.

کنترل میزان قند خون

یکی دیگر از فوایدی که در نتیجه مصرف بادام نصیب بدن می شود کنترل میزان قند خون است. در ترکیبات بادام مقدار کمی کربوهیدرات وجود دارد. علاوه بر آن وجود موادی مانند فیبر و چربی های سالم باعث می شود تا بادام به عنوان یک گزینه مناسب برای کسانی که از بیماری هایی نظیر دیابت رنج می برند، به شمار آید.

استفاده از بادام میزان افزایش ناگهانی سطح گلوکز و انسولین خون را پس از صرف هر وعده غذایی به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

کمک به کاهش وزن

اضافه وزن، یکی از مشکلات موجود در میان بسیاری از افراد است.معمولا افرادی که به نحوی دارای اضافه وزن هستند به دنبال راه های گوناگونی برای کاهش وزن خود می روند که یکی از آن ها استفاده از بادام است. تحقیقات ثابت کرده که مصرف بادام می تواند تاثیر چشمگیری در افزایش سوخت و ساز بدن و در نهایت لاغری داشته باشد. یکی دیگر از خواص بادام کمک به کاهش وزن است که این امر در نتیجه مصرف روزانه به سادگی امکان پذیر خواهد بود.

بهبود عملکرد دستگاه گوارش

از دیگر خواص بادام می توان به بهبود عملکرد دستگاه گوارش اشاره نمود. یکی از موادی که به مقدار بسیار زیاد درون ترکیبات بادام یافت می شود ماده ای به نام فیبر است.

فیبر نقش مهمی در جلوگیری از بروز مشکلات گوارشی نظیر یبوست دارد. به همین منظور قرار دادن بادام در رژیم غذایی روزانه می تواند منجر به بهبود عملکرد دستگاه گوارش شود.

در طب سنتی  آمده است که خواص بادام زیاد است.

کمک به تقویت استخوان های بدن

در ترکیبات بادام موادی مانند کلسیم و فسفر به مقدار بسیار زیادی یافت می شود که این مواد در تقویت و استحکام استخوان های بدن نقش کلیدی را ایفا می کنند.

مصرف روزانه بادام با توجه به وجود کلسیم و فسفر در ترکیبات آن می تواند از بروز مشکلاتی مانند پوکی استخوان جلوگیری کرده و با آن مبارزه نماید.

علاوه بر این موضوع مصرف مداوم بادام می تواند باعث تقویت دندان ها شده و از خرابی زود هنگام آن ها جلوگیری به عمل آورد. به همین منظور یکی از خواص بادام کمک به تقویت استخوان های بدن است و می توان با مصرف مداوم بادام از این خواص بهره مند گردید.

جلوگیری از بروز بیماری های قلبی

به عنوان یکی دیگر از خواص بادام می توان جلوگیری از بروز بیماری های قلبی را عنوان نمود. بهتر است بدانید که بادام سرشار از چربی های غیر اشباع، پتاسیم و پروتئین بوده که این مواد در بهبود وضعیت عملکرد قلب بسیار تاثیر گذارند.

 دریافت این مواد به صورت مداوم می تواند منجر به سلامتی قلب شود. علاوه بر آن، وجود ویتامین E در ترکیبات بادام که به عنوان یک آنتی اکسیدان بسیار خوب به شمار می رود می تواند خطر ابتلا به انواع بیماری های قلبی را کاهش داده  و از بروز حمله قلبی جلوگیری نماید.

بهبود مشکلاتی نظیر کم خونی

وجود موادی مانند آهن، مس و برخی ویتامین های دیگر در بهبود مشکلاتی نظیر کم خونی تاثیر گذار بوده و می تواند تا حد قابل قبولی این مشکل را برطرف نماید. بهتر است بدانید که موادی مانند آهن و مس دو عنصر اصلی برای ساخت گلبول های قرمز و همچنین دریافت اکسیژن کافی توسط گلبول های قرمز هستند.

فقدان این عناصر درون خون منجر به مشکلاتی مانند کم خونی خواهد شد. استفاده مداوم از بادام می تواند مواد معدنی مورد نیاز بدن مانند آهن و مس را تامین کرده و به این وسیله از بروز مشکلاتی نظیر کم خونی جلوگیری به عمل آید. بنابراین یکی دیگر از خواص بادام، بهبود مشکلاتی مانند کم خونی است.

خواص بادام برای بانوان باردار

خواص بادام در دوران بارداری را نباید از قلم انداخت. به این صورت که استفاده از آن می تواند مزایای بیشماری را برای مادر و فرزند خود به همراه داشته باشد. معمولا پزشکان به بانوان باردار توصیه می کنند تا مواد خوراکی مانند بادام را در سبد غذایی روزانه خود قرار دهند تا به این وسیله برخی از مواد اضافه مورد نیاز برای رشد جنین را فراهم سازند.

بهتر است بدانید که جنین برای رشد و تکامل خود نیاز دارد تا از مواد موجود در خون مادر تغذیه نماید. این موضوع بسیار مهم خواهد بود که تمامی مواد لازم برای رشد جنین تامین گردد.

با در نظر گرفتن خواص بادام می توان این گونه گفت که قرار دادن این مغز در رژیم غذایی روزانه مادران باردار می توان نقش مهمی را در تامین مواد مورد نیاز رشد جنین ایفا نماید. به همین منظور برخی از خواص بادام در دوران بارداری عبارتند از :

کمک به رشد استخوان های جنین

 یکی از اولین خواص بادام در دوران بارداری کمک به رشد استخوان های جنین می باشد. بهتر است بدانید که بادام منبعی کامل از کلسیم بوده که استفاده از آن در دوران حساس بارداری می توان به رشد استخوان های جنین و همچنین تامین کلسیم مورد نیاز بدن مادر کمک زیادی نماید.

به همین جهت توصیه می شود تا بانوان باردار بادام با قرار دادن بادام در سبد غذایی روزانه مواد مورد نیاز جهت رشد فرزند خود را فراهم سازند.

تامین آهن مورد نیاز بدن

تامین آهن مورد نیاز بدن یکی از ملزومات دوران بارداری بوده که امر با مصرف روزانه بادام به سادگی امکان پذیر خواهد بود. آهن موجود در بادام می تواند نیاز های روزانه مادر را به این ماده تامین نماید. بنابراین به عنوان یکی دیگر از خواص بادام می توان تامین آهن مورد نیاز بدن مادر را عنوان نمود.

کمک به رشد مغز جنین

کمک به رشد مغز جنین از دیگر خواص بادام است. این موضوع به علت وجود درصد قابل قبولی از چربی های ضروری در ترکیبات این مغز است. وجود این گونه مواد در ترکیبات بادام علاوه بر کمک به رشد مغز جنین در تقویت حافظه مادر نیز تاثیر گذار خواهد بود.

سعی کردیم در این مطلب شما را با برترین خواص بادام آشنا کنیم. اکنون حتما به این نتیجه رسیده اید که این ماده غذایی پرخاصیت را به نحوی در برنامه غذایی خود و خانواده عزیزتان بگنجانید. حتما اینکار را بکنید و از فواید زیاد آن بهره مند شوید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *