برترین خواص گردو را بدانید

فهرست

احتمالا برای یک بار هم که شده در خصوص خواص گردو در مجلات و یا صفحات اینترنتی مطالبی را مطالعه کرده اید و تا حدودی می دانید که استفاده از گردو می تواند خواص بی نظیری را برای بدن به ارمغان می آورد. گردو به عنوان یکی از قدیمی ترین آجیل های موجود در رژیم غذایی انسان شناخته می شود که استفاده از آن به دوران بسیار دور باز می گردد. در این مطلب در مورد خواص گردو صحبت می کنیم.

استفاده از گردو در سبد غذایی ایرانیان نقش کلیدی را ایفا می کند. به این صورت که بسیاری از افراد آن را در وعده صبحانه و در کنار مواردی همچون نان و پنیر، آن را مصرف می کنند. این موضوع می تواند باعث رسیدن مقدار زیادی از خواص گردو به بدن این افراد شود.

البته برخی از افراد علاوه بر مصرف گردو در وعده صبحانه آن را در میان وعده های خود نیز به وفور استفاده می کنند.این موضوع حاکی از محبوبیت این مغز خوشمزه در میان افراد است.

خواص گردو بسیار زیاد است.

علاوه بر آن بسیاری از پزشکان و اساتید طب سنتی به علت خواص گردو به افراد توصیه می کنند تا با مصرف این مغز سلامتی را برای به بدن خود هدیه دهند. اما در میان ممکن است این سوال مطرح شود که استفاده از گردو چه خواصی را برای بدن به ارمغان می آورد؟ برای اطلاع یافتن از پاسخ این سوال پیشنهاد می شود تا این مطلب را تا انتها دنبال کرده تا از خواص و فواید بی نظیر گردو اطلاعات بیشتری را کسب نمایید.

ویتامین ها و مواد معدنی موجود در گردو

بهتر است بدانید که گردو جزو آن دسته از مغز هایی است که ویتامین ها و مواد معدنی موجود در آن بسیار زیاد است. وجود این گونه مواد در مغز گردو باعث رسیدن خواص زیادی به بدن می شود که این موضوع یکی از دلایل محبوبیت این مغز در میان افراد است. اما به طور دقیق ویتامین هایی موجود در آن عبارتند از :

  • ویتامین B6
  • ویتامین B12
  • ویتامین E
  • ویتامین C
  • ویتامین K
  • ویتامین A
  • آهن
  • مس
  • فسفر
  • منگنز
  • اسید فولیک
  • روی
  • سلنیوم
  • کلسیم
  • و…

هر کدام از مواد موجود در ترکیبات این مغز می تواند سبب رسیدن خواص گردو به بخش های مختلفی از بدن شود. از این رو قرار دادن گردو در رژیم غذایی به عنوان یکی از مناسب ترین گزینه های موجود در جهت سلامتی بدن شناخته می شود که تقریبا تمامی متخصصان تغذیه مصرف آن را توصیه می کنند.

فواید استفاده از گردو

همانطور که پیش تر عنوان گردید خواص گردو برای بدن بسیار فراوان است. با دریافت خواص و مواد معدنی موجود در گردو، بدن به صورت همه جانبه تقویت خواهد شد و در نهایت این امر از بروز انواع بیماری ها جلوگیری خواهد کرد. برخی از خواص گردو عبارتند از :

بهبود سلامت قلب و عملکرد آن

بهبود سلامت قلب و عملکرد آن یکی از مهم ترین خواص گردو می باشد.این امر در نتیجه مصرف روزانه گردو به راحتی امکان پذیر می باشد.

وجود موادی همچون اسید های چرب و امگا 3 در ترکیبات گردو عملکرد قلب را با بهبود نسبی بسیار خوبی روبرو می سازد. علاوه بر این موضوع مصرف روزانه گردو می تواند در کاهش فشار خون نقش مهمی را ایفا نماید. از این رو مصرف روزانه گردو به افرادی که از مشکلاتی نظیر فشار خون بالا رنج می برند بسیار توصیه می شود.

کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن

به عنوان یکی دیگر از خواص گردو، می توان کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن را عنوان نمود. سیستم ایمنی بدن جزو آن دسته از قسمت هایی بوده که در صورت بروز هرگونه نقص در آن ممکن است سبب ضعف و بیماری در فرد شود.

برای تقویت سیستم بدنی راه های زیادی وجود دارد که یکی از آن ها استفاده روزانه از گردو است. گردو با دارا بودن مقادیر زیادی از آنتی اکسیدان ها می تواند سیستم ایمنی بدن را تا حد بسیار مطلوبی تقویت کرده و بدین ترتیب از بروز بیماری های گوناگون جلوگیری نماید.

خواص گردو خیلی زیاد است.

کمک به تقویت و بهبود وضعیت استخوان ها

استخوان ها نقش مهمی را در تمامی فعالیت های فیزیکی بدن ایفا می کنند.در صورت وجود هرگونه مشکل در هر قسمت از استخوان های بدن، فعالیت فیزیکی بدن ممکن است با نقص و مشکل روبرو شود.

ترکیبات موجود در گردو مانند اسید آلفا لینولنیک موجب بهبود عملکرد استخوان ها و استحکام آن ها می شود. از این رو یکی از خواص گردو کمک به تقویت و بهبود وضعیت استخوان ها می باشد.

بهبود عملکرد دستگاه گوارش بدن

گردو منبع کاملی از فیبر می باشد. این فیبر در عملکرد دستگاه گوارش بدن نقش مهمی را بر عهده دارد. عدم کارکرد صحیح دستگاه گوارش می تواند باعث به وجود آمدن مشکلات گوارشی شود.

برای بهبود عملکرد این قسمت از بدن راه ها و روش های زیادی وجود دارد که یکی از آن ها قرار دادن گردو در وعده غذایی می باشد. بنابراین به عنوان یکی دیگر از خواص گردو می توان به بهبود عملکرد دستگاه گوارش بدن اشاره نمود.

جلوگیری از بروز پیری زودرس

پیری زودرس یکی از مشکلات مهم است. این مشکل در اثر کمبود برخی مواد در بدن و همچنین استرس ایجاد می شود. در این میان مصرف گردو با توجه به این که منبعی غنی از ویتامین های B بوده می تواند در کاهش استرس و همچنین بهبود وضعیت پوست کمک شایانی نماید.

تحقیقات ثابت کرده که ویتامین B موجود در گردو به همراه ویتامین E آن، می توانند نقش مهمی را در مبارزه با رادیکال های آزادی که باعث ایجاد استرس در بدن می شوند، ایفا نمایند. به همین جهت جلوگیری از بروز پیری زودرس به عنوان یکی دیگر از خواص گردو به شمار می آید.

کمک به تقویت مو ها

از دیگر خواص گردو می توان کمک به تقویت مو ها را عنوان کرد. این موضوع برای افرادی که از مشکلاتی نظیر ریزش مو رنج می برند بسیار مهم می باشد. بهتر است بدانید که گردو منبعی کامل از امگا 3، اسید های چرب امگا 9 و پتاسیم بوده که این مواد در تقویت ریشه مو بسیار تاثیر گذار هستند. بنابراین مصرف مداوم گردو می تواند برای شما موهای محکم و بلند را به ارمغان آورد.

جلوگیری از بروز سرطان سینه

تحقیقات حاصل شده در زمینه خواص گردو نشان می دهد که مصرف روزانه و مدام گردو می تواند در جلوگیری از بروز سرطان سینه نقش مهمی را ایفا نماید. سرطان سینه یکی از بیماری های شایع در میان بانوان بوده که عموما این بیماری، بانوان مسن را درگیر خود می کند. در این میان خبر خوب این است که مصرف روزانه گردو می تواند از بروز این بیماری جلوگیری نماید.

کمک به بهبود وضعیت پوست

بسیاری از بانوان جهت حفظ جذابیت خود به سمت استفاده از روش های گوناگون جهت جوانسازی پوست روی می آورند که برخی از این روش ها ممکن است عوارض ناخوشایندی را در پی داشته باشند.

 بهتر است بدانید که استفاده از گردو به صورت مداوم می توان تاثیر چشمگیری در جوانسازی پوست داشته باشد. مصرف گردو می تواند به حفظ رطوبت پوست و تغذیه آن کمک زیادی کرده و در نهایت موجب رشد سلول های جدید در پوست فرد شود. پس یکی دیگر از خواص گردو را می توان کمک به بهبود وضعیت پوست عنوان کرد.

خواص گردو برای بانوان باردار

بارداری یکی از دوران حساس در میان بانوان بوده که در این دوران بهتر است تا استفاده از برخی از مواد به طور کلی کنار گذاشته شده و مصرف برخی از مواد به رژیم غذایی اضافه شود.

یکی از مواردی که باید به رژیم غذایی بانوان باردار اضافه گردد گردو است. مصرف این مغز در دوران بارداری می تواند سبب رسیدن خواص زیادی به مادر و فرزندش شود که برخی از این خواص شامل موارد زیر می باشند.

کمک به رشد چشم ها و مغز جنین

کمک به رشد چشم ها و مغز جنین یکی از خواص گردو می باشد. به همین جهت بسیاری از پزشکان به مادران باردار توصیه می کنند تا با مصرف گردو مواد مورد نیاز جهت رشد فرزند خود را فراهم سازند.

کمک به رشد و توسعه استخوان های جنین

یکی دیگر از خواص گردو در دوران بارداری کمک به رشد و توسعه استخوان های جنین است. وجود موادی مانند منگنز در گردو سبب رشد و توسعه بهتر استخوان ها و غضروف های جنین می شود که می توان با یک وعده استفاده از گردو نیمی از مقدار منگنز مورد نیاز روزانه را تامین نمود.

جلوگیری از افزایش وزن در دوران بارداری

 وجود مقادیر زیادی از پروتئین و فیبر در ترکیبات گردو باعث جلوگیری از افزایش وزن در دوران بارداری خواهد شد. به همین منظور استفاده از گردو در دوران بارداری می تواند نقش مهمی را در جلوگیری از بروز اضافه وزن ایفا نماید.

همانطور که گفتیم خواص گردو فراوان است. در این مقاله سعی کردیم شما را با برخی از خواص گردو آشنا کنیم. با دانستن این خواص، می توانید برای سبد غذایی خود انتخاب آگاهانه تری داشته باشید. امیدواریم با مصرف مواد غذایی سالم همیشه سلامت بمانید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *