ارتباط گردو و کبد چرب چگونه است؟

فهرست

در مورد ارتباط گردو و کبد چرب تحقیقات زیادی انجام شده است که نشان می دهد مصرف گردو به عنوان یک آجیل می تواند به درمان کبد چرب کمک کند. بنابراین گردو یکی از مواد غذایی مهمی است که مصرف آن به بیماران مبتلا به کبد چرب توصیه می شود. در این مقاله به توضیح ارتباط بین گردو و کبد چرب می پردازیم. با ما همراه باشید.

گردو و کبد چرب

چه ارتباطی بین گردو و کبد چرب وجود دارد؟ آیا گردو می تواند در درمان کبد چرب موثر باشد؟ در ادامه به طور مفصل به این سوالات پاسخ می دهیم، اما ابتدا مقدمه ای درباره بیماری کبد چرب و اهمیت داشتن برنامه غذایی مناسب برای درمان آن ارائه می دهیم.

چربی ماده ای ضروری برای بدن می باشد که می تواند انرژی را برای آن تامین کند و همچنین نقش عایق دارد. اگر میزان چربی در کبد خیلی زیاد باشد، ممکن است نشانه بیماری کبد چرب باشد. تغییرات رژیم غذایی بهترین روش برای درمان این بیماری است.

دو نوع اصلی بیماری کبد چرب وجود دارد: بیماری کبد چرب مرتبط با الکل (ARLD) و بیماری کبد چرب غیر مرتبط با الکل (NAFLD). نوع دیگری از کبد چرب که زنان باردار ممکن است به آن مبتلا شوند، کبد چرب حاد بارداری می باشد. این عارضه که نادر می باشد، می تواند در سه ماهه سوم بارداری یا اوایل دوره بعد از زایمان به وجود آید.

بیماری کبد چرب منجر به آسیب به کبد می شود. زمانی که کبد آسیب ببیند عملکردهای اساسی آن مانند دفع سموم از خون و تولید صفرا برای دستگاه گوارش دچار اختلال می شود. علاوه بر این در صورت آسیب کبد و عملکرد ضعیف آن، مشکلات دیگری در دیگر نواحی بدن به وجود می آید.

بر اساس نظر انجمن گوارش آمریکا (AGA)، عوامل مرتبط با سبک زندگی از جمله رژیم غذایی و ورزش در مدیریت کبد چرب غیر الکلی نقش کلیدی دارند.

ارتباط بین گردو و کبد چرب چیست؟

گردو از جمله بهترین مواد غذایی است که توصیه می شود در رژیم غذایی برای بیماری کبد چرب قرار گیرد.

مصرف غذاهای طبیعی و فرآوری نشده که دارای فیبر، پروتئین وکربوهیدرات های پیچیده هستند، می تواند شروع خوبی برای تغییر رژیم غذایی افراد مبتلا به کبد چرب باشد. این غذاها می توانند انرژی پایدار را برای فرد تامین کنند و در او احساس سیری به وجود آورند. گردو جزو موادی است که دارای این ویژگی هاست.

بعضی از افراد رژیم مدیترانه ای را انتخاب می کنند که انتخاب درستی برای افراد مبتلا به کبد چرب غیر الکلی است. این رژیم اسیدهای چرب اشباع، غذاهای فرآوری شده و قند اضافی را کاهش می دهد و در نتیجه می تواند در بهبود این بیماری موثر باشد.

متخصص تغذیه می تواند بر اساس نوع بیماری کبد چرب فرد، یک برنامه غذایی خاص که متناسب با وضعیت سلامتی، علائم و ذائقه‌ی او باشد را در نظر بگیرد.

گردو با پوست تازه در کنار گردوی مغز شده

بهترین مواد برای افراد مبتلا به بیماری کبد چرب

همانطور که اشاره شد رژیم غذایی درست یکی از اصلی ترین روش های درمان بیماری کبد چرب است. اینجاست که ارتباط بین گردو و کبد چرب مشخص می شود. قطعا گردو جزو غذاهایی است که در برنامه غذایی افراد مبتلا به این بیماری به چشم می خورد چرا که تاثیر مثبتی بر آن دارد.

نتایج یک مطالعه نشان داده است که مصرف اسیدهای چرب امگا 3 می تواند کبد چرب و سطح کلسترول خوب (HDL) را در افراد مبتلا به کبد چرب غیر الکلی بهبود بخشد.

غذاهایی که منبع غنی اسیدهای چرب امگا 3 هستند عبارتند از:

  • ماهی سالمون
  • ساردین
  • گردو
  • دانه کتان

اگر اهل خوردن ماهی نیستید، باز هم می توانید اسیدهای چرب امگا 3 مورد نیاز بدنتان را از گردو دریافت کنید. گردو یکی از مفیدترین خوراکی ها و گزینه ای عالی به عنوان یک میان وعده سالم می باشد. شما می توانید گردو را روی سالاد مورد علاقه خود بریزید. اندازه گردو را به یک مشت کوچک در روز محدود کنید تا بتوانید از فواید آن بهره ببرید.

پیشنهاد مطالعه:”ارتباط گردو و زخم معده چیست؟”

آجیل می تواند یک میان وعده مفید برای کبد شما باشد. به خصوص گردو که سرشار از اسیدهای چرب امگا 3، آنتی اکسیدان ها و فیبر است. فقط کافی است که حدود 10 عدد گردو را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید. اما حتما دقت داشته باشید که مصرف بیش از حد گردو می تواند باعث افزایش چربی و کالری شود.

آووکادو، قهوه، روغن زیتون، نان و پاستای سبوس دار، برنج قهوه ای، ذرت و بلغور نیز از جمله مواد غذایی بسیار مفید برای کبد چرب هستند.

نتیجه گیری

گردو و کبد چرب به هم مرتبط هستند چرا که نتایج برخی از تحقیقات حاکی از نقش گردو در بهبود کبد چرب می باشد. متخصصان تغذیه به افراد مبتلا به کبد چرب توصیه می کنند که رژیم غذایی خود را تغییر دهند تا با این روش درمان شوند. گردو یکی از مواد غذایی مهمی است که می تواند در برنامه غذایی افراد مبتلا به کبد چرب قرار گیرد چرا که سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 می باشد که به بهبود کبد چرب کمک می کنند.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *