ارتباط میوه خشک و یبوست چیست؟

فهرست

یبوست مشکل گوارشی شایعی می باشد که می تواند عوارض جانبی بسیاری را در پی داشته باشد. بنابراین باید سعی شود تا در کوتاهترین زمان آن را برطرف کرد. برخی خشکبار در این زمینه کمک کننده هستند. تحقیقات نشان دهنده ی ارتباط میوه خشک و یبوست هستند و نشان می دهند مصرف برخی میوه ها چه به صورت تازه و چه به صورت خشک شده می تواند باعث رفع یبوست در افراد مختلف شود. در این مقاله به بررسی ارتباط میوه خشک و یبوست و نیز مهم ترین میوه های خشکی که باعث رفع یبوست می شوند می پردازیم.

ارتباط میوه خشک و یبوست چیست؟

یبوست می تواند به دلایل مختلف در فرد ایجاد شود و برخی عوامل مانند مصرف غذا های بدون فیبر و نیز عدم مصرف آب باعث تشدید این مشکل می شوند. میوه ها از جمله مواد خوراکی هستند که آب بسیاری دارند. میوه ها در زمان خشک شدن مقدار کمی از آب خود را از دست می دهند، اما کماکان دارای انواع ویتامین ها، آب و املاح معدنی می باشند.

بنابراین یکی از عواملی که باعث ارتباط میوه خشک و یبوست می شود وجود آب موجود در انواع میوه های خشک می باشد. از طرفی خاصیت قابل توجه اکثر میوه های خشک وجود فیبر بسیار در آنها است. فیبر ماده ای است که می تواند به عملکرد مطلوب روده و معده کمک بسیاری کند. این ماده باعث مدفوع منظم در افراد می شود و فقدان آن باعث سختی مدفوع و در نتیجه یبوست های مکرر می شود.

زمانی که برخی از میوه های خشک را مصرف می کنید آب بدن افزایش می یابد و با افزایش فیبر در بدن این مشکل به طور کامل برطرف می شود. برخی از یبوست ها به دلیل مشکلاتی حاد تر در فرد صورت می گیرد و برای برطرف کردن آن می بایست علاوه بر میوه های خشک از برخی دارو ها نیز استفاده کرد.

کدام میوه ها باعث ارتباط میوه خشک و یبوست شده اند؟

وجود خواص بی نظیر در برخی از میوه های تازه باعث مرتبط شدن میوه خشک و یبوست و تاثیر آنها بر رفع این مشکل شده است. میوه های تازه موثر در یبوست به دلیل اینکه در تمام مواقع قابل دسترس نیستند باید خشک شوند و سپس مورد استفاده قرار گیرند. در ادامه به معرفی مهم ترین میوه هایی که خشک شدن آنها به رفع یبوست می انجامد می پردازیم.

آلو و آلو خشک شده

آلو یکی از مهم ترین میوه هایی است که به دلیل برخی مواد مانند فیبر بسیار و نیز سوربیتول (نوعی قند موجود در آلو) موجود در آن در درمان یبوست موثر است. این میوه زمانی که خشک می شود تمامی خواص خود را حفظ می کند و مشکلات فرد را کاهش می دهد. زمانی که آلو خشک به تنهایی و در غذا استفاده می شود سوربیتول موجود در آن باعث نرم شدن مدفوع و نیز دفع آسان آن می شود.

انگور و کشمش

انواع انگور را می توان خشک کرد و به صورت کشمش استفاده کرد. انگور در تمام فصل ها وجود ندارد، اما کشمش جزء میوه های خشک و خشکباری است که در تمام مواقع قابل دسترس است. پکتین ماده موثر در انگور است که در کشمش نیز یافت می شود و باعث رفع یبوست می شود. در صورتی که کشمش را برای رفع یبوست مورد استفاده قرار دهید می بایست آن را به مدت چندین ساعت در آب بخیسانید.

سیب و سیب خشک

سیب حاوی فیبر بسیاری است و مصرف آن می تواند به دفع راحت کمک کند. از آنجا که کودکان اغلب تمایلی به مصرف میوه های تازه ندارند می توان این میوه ها را خشک کرد و به طریقی دیگر آن را به کودک خوراند. سیب خشک جزء مهم ترین میوه خشک ها با خواص بسیار از جمله کمک به رفع یبوست می باشد.

انجیر

بسیاری از افراد تمایل زیادی به مصرف آب انجیر دارند. آب انجیر که در واقع از خیساندن انجیر خشک در آب به مدت چندین ساعت بوجود می آید ماده ای سالم و طبیعی برای درمان یبوست است. از طرفی انجیر خشک فیبر بالایی دارد و به عنوان یک میلن شناخته شده است.

پیشنهاد مطالعه:”میوه خشک را چگونه بخوریم؟”

نتیجه گیری

میوه های خشک سرشار از انواع ویتامین ها، مواد معدنی، فیبر و سایر مواد مغذی می باشند که در درمان و پیشگیری از انواع مشکلات موثر می باشند. این مواد خشک به دلیل قابلیت استفاده در مدت زمانی طولانی نسبت به سایر مواد برتری دارند. یکی از مشکلاتی که قابل درمان با استفاده از میوه ها خشک می باشد یبوست است.

تحقیقات در خصوص ارتباط میوه خشک و یبوست نتایج خوبی را در پی داشته و مشخص شده این ماده ی خشک می تواند باعث عملکرد بهتر سیستم گوارشی و به تبع آن درمان مشکلات گوارشی شود. بنابراین با مصرف برخی از میوه های خشک شده می توان برای همیشه از این مشکلات آزار دهنده در تمام سنین و دوره های زندگی خلاص شد.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *