آجیل خون ساز کدامند؟

فهرست

آجیل خون ساز مانند پسته می تواند نیاز های بدن در رابطه با کمبود آهن را برطرف کند و مانع از حاد شدن مشکل شود. این آجیل ها سرشار از آهن می باشند و باید در رژیم غذایی فرد قرار گیرند. بنابراین با مصرف روزانه ی این مواد مهم برای همیشه از شر مشکلات ناشی از کم خونی خلاص خواهید شد. در ادامه به بررسی اهمیت، خواص و انواع آجیل خون ساز می پردازیم.

آجیل خون ساز کدامند؟

کم خونی و نشانه های آن یکی از عوامل اصلی اختلال در فعالیت های روزانه ی فرد است و در صورتی که کنترل و درمان نشود می تواند مشکلات بزرگتری را ایجاد کند. این مشکل به دلیل کمبود هایی در بدن ایجاد می شود که می توان با داشتن رژیم غذایی مناسب و استاندارد این مشکل را برطرف کرد.

بسیاری از کودکان در مدارس رفتار هایی انجام می دهند که علت برخی از آنها فقر آهن است. معلمان ممکن است این رفتار ها را به عوامل دیگر مانند مشکلات رفتاری عمیق در کودک نسبت دهند. در صورتی که والدین آگاهی لازم در این زمینه را داشته باشند می توانند این مشکل را برطرف کنند. مصرف آجیل ها از دوران کودکی تا بزرگسالی بسیار اهمیت دارد و پزشکان توصیه هایی در خصوص مصرف آجیل ها دارند.

از جمله دلایل اهمیت آجیل ها برای کم خونی وجود آهن بسیار در این مواد خوراکی است. از طرفی آجیل ها انواع ویتامین ها را در خود دارند و برخی از این ویتامین ها نقش مهمی در کم خونی ایفا می کنند. در ادامه به معرفی مهم ترین آجیل ها برای کم خونی و آجیل های خون ساز می پردازیم.

انواع آجیل خون ساز

می توان گفت اغلب آجیل ها دارای میزان قابل توجهی ویتامین و آهن ضروری برای بدن می باشند و مصرف هرکدام از آنها به سرحال شدن فرد کمک بسیاری می کند. برخی از آنها مقادیر بالاتری آهن را در خود دارند که باعث شناخته شدن آنها با عنوان آجیل خون ساز شده است. این آجیل ها عبارتند از:

پسته

شاید بهترین و موثرین ترین آجیل برای رفع کم خونی پسته باشد که بین افراد متخصص به عنوان آجیل خون ساز شناخته شده است. کمبود آهن یکی از اصلی ترین دلایل کم خونی می باشد، بنابراین زمانی که فرد به کم خونی مبتلا می شود باید مواد غذایی حاوی آهن را مصرف کند. پسته یکی از منابع غنی آهن به حساب می آید و مصرف تعداد معینی از آن نیاز بدن به آهن را برطرف می کند.

زمانی که آهن مورد نیاز بدن با مصرف پسته برطرف شود علائم کم خونی مانند بی حالی، ضعف، بی حوصلگی، رنگ پریدگی و غیره نیز کاهش می یابد. از طرفی پسته با مکانیسم خود می تواند میزان هموگلوبین خون را نیز بالا ببرد. در واقع بدن برای عملکرد و سوخت و ساز طبیعی سلول ها و سایر فرایند های خود به هموگلوبین نیاز دارد. وجود آهن موجود در پسته باعث افزایش تعداد هموگلوبین می شود، زیرا هموگلوبین در صورت وجود آهن تولید می شود.

گردو

گردو نیز آجیل خون ساز است، زیرا مصرف آن باعث برطرف شدن نیاز بدن به آهن می شود. این مغز مقادیر بالایی آهن را در خود دارد و از طرفی دارای مواد مغذی دیگری است که می توانند آهن وارد شده به بدن از طریق مواد غذایی را جذب کنند. یعنی گردو با عملکرد خود در جذب آهن دریافتی به کم خونی کمک می کند. تحقیقات از خواص دو چندان گردو به همراه مواد دیگر مانند عسل خبر می دهند.

بادام زمینی و بادام هندی

بادام زمینی یک آجیل به صرفه با خواص فوق العاده است. در ترکیبات این آجیل انواع مواد مغذی از جمله آهن، منیزیم، انواع ویتامین ها و غیره وجود دارد که هرکدام نقشی در رفع کم خونی دارند و باعث می شوند بادام زمینی به یک آجیل خون ساز تبدیل شود. در واقع مصرف بادام زمینی می تواند باعث افزایش هموگلوبین خون و نیز جذب مواد مغذی به بدن شود.

بادام هندی نیز به عنوان مغزی پرطرفدار دارای خواصی برای جلوگیری و رفع کم خونی می باشد. این مغز نیز خواص مشابه سایر مغز ها دارد و در صورتی که در طول روز و به اندازه مصرف شود می تواند به یکی از روش های درمان موثر کم خونی تبدیل شود.

مطلب مرتبط:”آجیل های پروتئین دار کدامند؟

پسته، بادام، گردو جزء مهم ترین آجیل های خون ساز می باشند. آجیل خون ساز آجیلی است که بتواند فقر آهن در بدن را جبران کند و باعث رفع کم خونی شود. زمانی که از این آجیل ها به مقدار لازم استفاده شود در کوتاه ترین مدت کم خونی رفع می شود. باید توجه داشت که مصرف آجیل های خام نسبت به آجیل های شور برتری دارد. از طرفی این آجیل ها باید به اندازه و درست مصرف شوند تا خواص خود را بر بدن بگذارند و نشانه های کم خونی را کاهش دهند.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *