آجیل شب یلدا شامل چه مواردی است؟

فهرست

آجیل شب یلدا از آن دسته آجیل هایی بوده که استفاده از آن مختص به شب یلدا می باشد. در این شب بسیاری از خانواده ها برای لذت بخش کردن دورهمی های خود از این آجیل استفاده می کنند. در این مطلب می خواهیم در مورد آجیل شب یلدا صحبت کنیم.

شب یلدا

شب یلدا یکی از شب های خاص در ایام سال می باشد. در این شب بسیاری از خانواده ها به دور هم جمع شده و آن را با خوراکی های متنوع و گوناگون جشن می گیرند. همچنین از این شب به عنوان شب چله نیز یاد می شود. این نامگذاری نیز از زمان گذشته تا به امروز نسل به نسل منتقل گردیده است.

برگزاری مراسم شب یلدا از گذشته نه چندان دور در کشورمان ایران به عنوان یک رسم به محسوب می شود.این رسم با وجود این که سال های بسیار زیادی از ابداع آن می گذرد اما همچنان شکل اصلی خود را حفظ کرده و همه ساله بسیاری از خانواده ها آن را در کنار بزرگان خود جشن می گیرند.

در زمان قدیم مردم زمستان های بسیار سرد همراه با بارش فراوان برف را تجربه می کردند که این موضوع باعث می شد تا همگان به دور کرسی ها گرد هم آمده  و با انواع میوه های مانند هندوانه، انار و البته آجیل شب یلدا به نحوی از یکدیگر پذیرایی می کردند.

در همان سال های نخست پدید آمدن مراسم شب یلدا، بسیاری از افراد از آجیل شب یلدا برای دورهمی های خود استفاده می کردند که این خود باعث تداعی یک خاطره خوب برای تمامی افراد خانواده بوده است.

ویژگی های آجیل شب یلدا

آجیل شب یلدا به عنوان یکی از گزینه های ثابت برای جشن گرفتن و سپری نمودن شب یلدا در کنار خانواده به شمار می رود. استفاده از آجیل از زمان گذشته تا کنون مرسوم بوده و به نحوی به یک عضو جدا نشدنی از مراسم این شب تبدیل شده است.

اما در این میان ممکن است این سوال ایجاد شود که آجیل شب یلدا از چه ویژگی های برخوردار است؟ برای پاسخ به این سوال بهتر است این طور گفت که این آجیل کمی متفاوت از آجیل عید نوروز بوده و می توان در میان ترکیبات آن موارد مختلفی مانند میوه های خشک شده و غیره را پیدا کرد.

به همین منظور طعم و مزه آجیلی که در شب یلدا استفاده می شود بیشتر شیرین بوده و کمتر مزه شوری در آن حس خواهد شد. علاوه بر آن مصرف آجیل شب یلدا، می تواند علاوه بر دلپذیر کردن شب یلدا باعث رسیدن خواص و فواید بیشماری به بدن شود. به این علت که ترکیبات آجیل مخصوص شب یلدا دارای مواد معدنی و پروتئینی بسیاری بوده که این مواد نقش مهمی را در سلامت بدن ایفا می کنند.

بادام بعنوان یکی از آجیل شب یلدا

انواع آجیل شب یلدا

آجیل شب یلدا دارای انواع و اقسام گوناگونی می باشد. هر یک از آن ها دارای ترکیبات متفاوتی از یکدیگر هستند که این موضوع سبب می شود تا افراد بر اساس سلیقه و نظر خود یکی از این موارد را انتخاب نمایند. اما انواع آجیل های مورد استفاده در شب یلدا عبارتند از :

آجیل مشکل گشا

یکی از پرکاربرد ترین آجیل های مورد استفاده در شب یلدا، آجیل مشکل گشا است. استفاده از این آجیل علاوه بر ایامی مانند شب یلدا، برای برخی مواقع دیگر مانند ادا نمودن نذورات و مراسمات مذهبی مورد استفاده قرار می گیرد. به همین منظور استفاده از این آجیل از جایگاه ویژه ای در میان افراد برخوردار بوده و به نوعی این آجیل جزو یکی از محبوب ترین آجیل های موجود به حساب می آید.

آجیل مشکل گشا از ترکیبات گوناگونی برخوردار بوده و امروزه هر شخصی آن را براساس سلیقه خود خریداری می نمایند. اما در کل ترکیب خشکبار های تشکیل دهنده این نوع از آجیل شب یلدا شامل مواردی همچون کشمش، بادام، توت خشک، فندق، پسته، بادام، نخودچی و نقل می باشد.

آجیل چهار مغز

 آجیل چهار مغز یکی دیگر از گزینه های موجود در میان آجیل شب یلدا است. این آجیل کاملا مشابه با نامی که دارد از چهار مغز مختلف تشکیل شده است. آجیل چهار مغز را علاوه بر شب یلدا در ایام دیگر سال مانند عید نوروز و شب چهارشنبه سوری استفاده می کنند.

از این رو این آجیل به عنوان یکی دیگر از نمونه های پرطرفدار در میان آجیل ها شناخته می شود. آجیل چهار مغز به صورت خام و بو داده در بازار موجود می باشد که خرید هر مدل از آن کاملا بستگی به سلیقه و نظر شخصی افراد خواهد داشت.

ترکیبات تشکیل دهنده این آجیل شامل چهار مغز پسته، فندق، بادام درختی و بادام هندی می باشد. مصرف این آجیل می تواند خواص بسیار زیادی را برای بدن به ارمغان آورد. اگر دوست دارید در این مورد بیشتر بدانید مقاله “ترکیبات آجیل چهار مغز و آجیل هفت مغز چیست؟” را مطالعه نمایید.

آجیل هفت قلم

در میان آجیل شب یلدا نمونه دیگری تحت عنوان آجیل هفت قلم وجود دارد. این آجیل از ترکیب دو آجیل مشکل گشا و آجیل چهار مغز به همراه باسلوق بدست می آید.

بهتر است بدانید که باسلوق به عنوان یکی از شیرینی جات شهر اراک، ساوه و ملایر به شمار می آید که معمولا از این شهر به عنوان سوغات خریداری می شود. وجود طعم شیرین و خوشمزه باسلوق باعث شده تا همه روزه طرفداران زیادی به سمت استفاده از آن جذب شوند.

خواص برخی ترکیبات آجیل شب یلدا

خواص آجیل شب یلدا کاملا بستگی به این موضوع دارد که کدام یک از مواد تشکیل دهنده آجیل درون آن موجود باشند اما در کل خواص برخی از مواد تشکیل دهنده آجیل شب یلدا شامل موارد زیر خواهند بود.

کنترل قند خون

کشمش به عنوان یک خشکبار سرشار از مواد معدنی، آهن، کلسیم و برخی گونه از ویتامین ها شناخته شده است. وجود آن در آجیل مخصوص شب یلدا می تواند خواص زیادی را به بدن افراد منتقل نماید.

از جمله خواصی که در نتیجه مصرف کشمش به بدن وارد می شود می توان به کنترل قند خون اشاره نمود که این موضوع در بروز بیماری های مربوط به قند خون بسیار موثر می باشد.

فندق بعنوان یکی از آجیل شب یلدا

کمک به بهبود مشکلاتی نظیر کم خونی

وجود پسته در آجیل شب یلدا می تواند فواید زیادی برای سلامتی بدن داشته باشد. یکی از فوایدی که در نتیجه مصرف پسته نصیب بدن می شود احساس سیری است. این موضوع باعث می شود تا پسته موجود در آجیل مخصوص شب یلدا گزینه مناسبی جهت کاهش وزن و جلوگیری از بروز اضافه وزن باشد.

همچنین یکی دیگر از فواید مصرف پسته بهبود بیماری کم خونی بوده که این موضوع به خاطر وجود منابع زیاد آهن موجود در پسته است. در نتیجه مصرف پسته می تواند نیاز آهن بدن را برای یک وعده تامین نماید.

بهبود عملکرد قلب

فندق یکی از گزینه های ثابت در تمامی آجیل ها به ویژه آجیل مخصوص شب یلدا است. وجود این مغز می تواند خواص بسیار خوبی را برای بدن به ارمغان آورد. از جمله خواصی که می توان برای فندق در نظر گرفت بهبود عملکرد قلب است.

وجود ترکیبات مختلف از جمله آنتی اکسیدان ها و اسید های چرب سالم در فندق باعث می شود تا استفاده از این مغز کلسترول خون را پایین آورده تا در نتیجه این کار باعث سلامتی قلب شود. همچنین مصرف فندق می تواند التهاب های موجود در بدن را کاهش داده و به نحوی آن ها را بهبود بخشد.

جلوگیری از بروز سرطان

توت خشک به عنوان یکی از گزینه های موجود در آجیل مخصوص شب یلدا بوده که مصرف آن می توان باعث جلوگیری از بروز سرطان شود. این موضوع به خاطر وجود مقادیر زیادی از ماده روتین در توت خشک است.

ورود این مواد به بدن تاثیر به سزایی در جلوگیری از ایجاد توده های سرطانی روده بزرگ خواهد داشت. به همین جهت مصرف توت خشک می تواند تا حد قابل قبولی از بروز بیماری سرطان جلوگیری به عمل آورد.

کمک به حفظ سلامت استخوان ها

در میان مواد موجود در آجیل شب یلدا نباید بادام هندی را از یاد برد. بادام هندی جزو آن دسته از مغز هایی بوده که مصرف آن می تواند تا حد قابل قبولی به حفظ سلامت استخوان ها کمک کرده و آن ها را مقاوم سازد. علاوه بر این موضوع مصرف بادام هندی می تواند از تشکیل سنگ صفرا جلوگیری نماید.

آجیل شب یلدا چیست و چه خواصی دارد؟ در این مقاله در مورد این موضوعات صحبت کردیم. چه بهتر است که در شب یلدا از این آجیل استفاده کنید و علاوه بر استفاده از خواص و طعم خوب آنها، سنت زیبای کشورمان را نیز برپا دارید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *