خواص آجیل چیست؟

فهرست

خواص آجیل بسیار زیاد بوده طوری که پزشکان و متخصصان طب سنتی استفاده از آجیل را به عنوان گزینه ای مناسب جهت رساندن مواد معدنی لازم به بدن می دانند. در این مطلب می خواهیم در این مورد صحبت کنیم.

آجیل چیست؟

آجیل به عنوان یکی از خوراکی های بسیار خوشمزه محسوب می گردد.این خوراکی معمولا در ایام عید نوروز توسط خانواده های ایرانی در دورهمی ها و دید و بازدید های عید مصرف می شود. استفاده از آجیل ها سابقه دیرینه و قدیمی در میان ایرانیان دارد.

به  بهانه های مختلف، در ایام و مراسمات گوناگون مذهبی و غیرمذهبی از این خوراکی خوشمزه به وفور استفاده می شود، این حجم از استفاده می تواند فواید بی نظیری را نصیب بدن افراد نماید.

آجیل جزو آن دسته از موادی بوده که استفاده از آن می تواند به معنای دریافت یک وعده غذایی سالم و کامل باشد. به علت اینکه مواد استفاده شده درون آجیل هر یک از خواص و فواید گوناگونی بهره مند بوده ، مصرف تمامی آن ها در کنار یکدیگر می تواند برای سلامتی بسیار مفید باشد.

علاوه بر طعم و مزه آجیل ها که بسیار خوشمزه هستند بهره گیری از این خشکبار می تواند درون هر رژیم غذایی مورد استفاده قرار گیرد. بهتر است بدانید که مواد معدنی درون آجیل شامل مواردی همچون اسید های چرب گیاهی، کالری، پروتئین، فیبر، آهن و غیره بوده از این رو مصرف مقدار مناسبی از این خوردنی خوشمزه می تواند کمک زیادی به بهبود کارکرد بدن نماید.

اما با این وجود آیا در خصوص خواص آجیل اطلاعات کافی و لازم را دارید؟ آیا می دانید استفاده از این خوراکی سالم می تواند چه فوایدی برای بدن داشته باشد؟ برای دریافت پاسخ این سوالات و همچنین برخی سوالات ایجاد شده در ذهن خود پیشنهاد می شود تا این مطلب را تا انتها دنبال نمایید.

مزایای استفاده از آجیل

همانطور که پیش تر عنوان گردید خواص آجیل فراوان بوده و این خواص در نتیجه استفاده درست از این خوراکی پرطرفدار نصیب بدن می شود. برخی از این خواص عبارتند از :

مقداری بادام هندی

کمک به سلامتی پوست و بازسازی بافت های آسیب دیده آن

یکی از اولین خواص آجیل کمک به سلامتی پوست و بازسازی بافت های آسیب دیده می باشد. تحقیقات نشان داده که استفاده مداوم و مناسب از آجیل به علت دارا بودن ویتامین E و گروه های ویتامین B می تواند پوست را در مقابل پیری و چروک شدگی محافظت نماید و هرگونه تغییرات آن را به تعویق بیندازد.

همچنین استفاده از آجیل از آن جا که منبعی کامل از ویتامین E می باشد هنگام آفتاب سوختگی به بهبود پوست کمک زیادی خواهد کرد. برخی دیگر از خواص آجیل برای پوست شامل جلوگیری از بروز سرطان پوست، تسریع فرآیند بهبود زخم ها، بهبود جای زخم و جوش و غیره می باشد.

کمک به بهبود عملکرد قلب و سلامتی این عضو

از دیگر خواص آجیل می توان به کمک به بهبود عملکرد قلب و سلامتی این عضو اشاره نمود. براساس اطلاعات بدست آمده، استفاده از مغز های موجود در آجیل مانند پسته، گردو، بادام زمینی و بادام می تواند تاثیر چشمگیری بر عملکرد قلب داشته باشد و در صورت وجود اشکال در عملکرد آن نقص های موجود را برطرف نماید.

بنابراین بسیاری از متخصصان تغذیه به افراد توصیه می کنند تا با استفاده از این چهار مغز موجود در آجیل سلامتی را برای قلب خود به ارمغان آورند و عملکرد آن را بهبود بخشند.

بهبود فعالیت های سیستم گوارشی بدن

 فعالیت های سیستم گوارشی یکی از آن مواردی بوده که بسیاری از افراد متاسفانه از نحوه عملکرد این قسمت از بدن خود رضایت ندارند و بعضی اوقات شاهد بروز مشکلاتی نظیر یبوست هستند.

 اما خبر خوب این است که یکی از خواص آجیل بهبود فعالیت های سیستم گوارشی بدن می باشد و با مصرف این خوراکی خوشمزه می توان کمک زیادی به عملکرد صحیح این قسمت از بدن نمود.

کاهش میزان سطح کلسترول بد خون

وجود موادی نظیر تخمه کدو در آجیل می تواند میزان سطح کلسترول بد خون را تا حد قابل توجهی کاهش دهد. از این رو یکی از خواص آجیل برای افرادی که از مشکل کلسترول بالا رنج می برند می تواند کاهش سطح کلسترول خون این افراد باشد. برای این منظور می توان میزان قابل توجهی از تخمه کدو را به صورت روزانه جهت تنظیم سطح کلسترول خون استفاده نمود.

ظرف تخمه کدو

کمک به بهبود بیماری کم خونی

اگر از بیماری کم خونی رنج می برید پیشنهاد می شود تا از آجیل جهت بهبود این وضعیت و حتی درمان خود استفاده نمایید. یکی از خواص آجیل کمک به بهبود بیماری کم خونی است که این امر با وجود موادی نظیر بادام هندی، پسته، کشمش، گردو، انجیر خشک و … امکان پذیر خواهد بود.

تحقیقات ثابت کرده که مصرف مقدار قابل توجهی از آجیل به صورت روزانه می تواند در بهبود بیماری کم خونی نقش مهم و کلیدی را ایفا نماید.

کمک به بهبود بیماری دیابت

بیماری دیابت از آن دسته بیماری های شایع در میان افرادی بوده که کنترلی بر روند استفاده از قند در رژیم غذایی خود ندارند و این افراد در خطر ابتلا به این بیماری هستند. اما یکی دیگر از خواص آجیل کمک به بهبود بیماری دیابت بوده که این موضوع توسط بسیاری از اساتید و متخصصان طب سنتی بسیار توصیه می شود.

برای این منظور استفاده از فندق به علت دارا بودن درصد کمی از نشاسته گزینه مناسبی برای کسانی بوده که در شرف ابتلا به این بیماری بوده و یا از این بیماری رنج می برند.

کمک به بهبود وضعیت بینایی

کمک به بهبود وضعیت بینایی از جمله خواص آجیل بوده و مصرف این خوراکی خوشمزه می تواند در روند وضعیت بینایی بسیار تاثیر گذار باشد.

بهتر است بدانید که پسته، گردو، بادام هندی و بادام موجود در آجیل از آنجا که منبعی کامل از ویتامین های A و E می باشند در روند بهبود وضعیت بینایی بسیار تاثیر گذار بوده و مصرف مقدار کافی از این مواد موجود در آجیل می تواند سلامتی را برای چشم های شما تضمین نماید. برای این منظور متخصصان چشم به افراد پیشنهاد می کنند تا این خوراکی خوشمزه را برای چشم در رژیم غذایی خود قرار دهند.

از آنچه خواندید راضی هستید؟ آیا به این نتیجه رسیدید که حفظ سلامت بدن بسیار مهم است و اینکه آجیل در این راستا کمک زیادی می تواند بکند؟ اگر اینطور است ما توانسته ایم منظور خود را بخوبی بیان کنیم. از همراهی شما سپاسگزاریم.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *