آشنایی با ویتامین پسته و مواد مغذی آن

فهرست

پسته جزو آجیل های محبوبی است که به دلیل ویتامین پسته و مواد مغذی موجود در آن خواص بسیار زیادی برای بدن دارد. خواص این ماده مغذی باعث شده تا مصرف آن توسط پزشکان و متخصصان تغذیه توصیه شود. در این مقاله قصد داریم تا به توضیح ویتامین ها و مواد مغذی موجود در پسته و اهمیت هر کدام برای سلامت بدن بپردازیم. با ما همراه باشید.

ویتامین پسته و مواد مغذی آن شامل چیست؟

پسته به عنوان آجیلی فوق العاده خوشمزه از زمان های قدیم به عنوان نماد تندرستی و سلامتی مورد توجه بوده است. مغز آن با بسیاری از مواد مغذی مفید و ضروری برای سلامتی بدن غنی شده است. نام علمی آن Pistacia vera می باشد و درختی با اندازه متوسط، پهن، بوته‌دار و برگ‌ریز است. تصور می شود این درخت از رشته‌کوه‌های غرب آسیا و ترکیه (آناتولی) منشا گرفته باشد.

درختان نر و ماده (دوپایه ای) به طور جداگانه رشد می کنند. ارقام مختلفی از آن وجود دارد، اما محبوب ترین نوع که برای مقاصد تجاری کشت می شود، پسته کرمان می باشد که بومی استان کرمان است و یکی از خوشمزه ترین و با کیفیت ترین پسته ها از آنجا به دست می آید. پسته دارای انواع ویتامین ها و مواد مغذی می باشد و در نتیجه مصرف آن می تواند به تامین این مواد برای بدن کمک کند.

ارزش تغذیه ای پسته

پسته خوراکی بسیار خوشمزه ای است که کلسترول ندارد و سرشار از انواع ویتامین ها و مواد معدنی مانند منگنز، مس، فسفر و ویتامین B6 می باشد. میزان پتاسیم موجود در پسته از بسیاری از آجیل های دیگر بیشتر است. در بین میوه ها موز سرشار از پتاسیم می باشد، اما خوب است که بدانید 56 گرم پسته میزان پتاسیم بیشتری در مقایسه با یک موز بزرگ دارد. علاوه بر این همین مقدار از آن حاوی مقدار زیادی فیبر در حد یک فنجان بروکلی پخته شده می باشد.

در بحث ویتامین پسته، مقدار روزانه ویتامین B6 توصیه شده برای بزرگسالان 3/1 میلی گرم است که فرد می تواند با مصرف یک وعده پسته تقریبا 37 درصد از نیاز روزانه بدن به این ویتامین را تامین کند. تامین ویتامین B6 برای بدن بسیار مهم است چرا که این ویتامین نقش حیاتی در بدن به خصوص در متابولیسم پروتئین و رشد شناختی دارد.

در جدول زیر ارزش غذایی 100 گرم پسته آورده شده است:

انرژی 557 کیلو کالری
کربوهیدرات 97/27 گرم
پروتئین 60/20 گرم
چربی کل 44/44 گرم
کلسترول 0 میلی گرم
فیبر رژیمی 3/10 گرم
فولات 51 میکروگرم
نیاسین 3/1 میلی گرم
اسید پانتوتنیک 520/0 میلی گرم
پیریدوکسین 7/1 میلی گرم
ریبوفلاوین 160/0 میلی گرم
تیامین 870/0 میلی گرم
سدیم 1 میلی گرم
پتاسیم 1025 میلی گرم
کلسیم 107 میلی گرم
مس 3/1 میلی گرم
آهن 15/4 میلی گرم
منیزیم 121 میلی گرم
منگنز 2/1 میلی گرم
فسفر 376 میلی گرم
سلنیوم 7 میکروگرم
روی 20/2 میلی گرم

یک ظرف حاوی پسته

فواید پسته برای سلامتی

پسته یک آجیل درختی خوشمزه است که به دلیل خواص مفیدش شناخته شده است. آنها همراه با گردو، بادام و بادام هندی منابع خوبی از پروتئین، چربی و مواد معدنی را برای ساکنان مناطق خشک آسیای مرکزی، غربی و جنوبی ارائه می دهند. علاوه بر ویتامین پسته، آنها مقادیر مناسبی از اسیدهای چرب تک غیر اشباع از جمله اسید اولئیک و آنتی اکسیدان ها را تشکیل می دهند. مصرف منظم پسته در رژیم غذایی می تواند منجر به کاهش کلسترول کل و همچنین کلسترول بد LDL و افزایش سطح کلسترول خوب HDL در خون شود.

تحقیقات نشان داده است که رژیم غذایی مدیترانه‌ای که سرشار از فیبر غذایی، اسیدهای چرب تک غیر اشباع و آنتی‌اکسیدان‌ها است، می‌تواند به کاهش بیماری عروق کرونر و خطر سکته مغزی کمک کند. مواد آنتی اکسیدانی موجود در مغز پسته شامل ترکیبات آنتی اکسیدانی پلی فنولی، کاروتن و ویتامین E می توانند منجر به از بین بردن رادیکال‌های آزاد سمی از بدن انسان شوند. بنابراین می توانند از بدن انسان در مقابل بیماری‌ها، سرطان‌ها و عفونت‌ها محافظت کند.

پسته سرشار از ویتامین E می باشد که ویتامینی ضروری جهت حفظ یکپارچگی مخاط و پوست است. همچنین ویتامین E در از بین بردن رادیکال های آزاد مضر اکسیژن نقش مهمی دارد. 100 گرم آجیل 144 درصد از نیاز روزانه بدن به مس را تامین می کند. مس ماده ای ضروری برای انجام فرایندهایی مانند متابولیسم، انتقال عصبی و ​​تولید گلبول قرمز (RBC) می باشد.

پیشنهاد مطالعه:”با خواص پسته بیشتر آشنا شوید”

خواص روغن پسته

روغن پسته یکی از سالم ترین روغن ها برای پخت و پز است. این روغن علاوه بر دارا بودن ویتامین پسته، می تواند در محافظت از پوست در برابر خشکی موثر باشد. روغن آن نه تنها در آشپزی کاربرد دارد بلکه به عنوان روغن پایه در طب سنتی برای ماساژ درمانی و همچنین در صنایع دارویی و آرایشی به کار می رود. با مصرف روزانه یک مشت پسته می توانید مقدار کافی از مواد معدنی، ویتامین ها، آنتی اکسیدان های فنولی و پروتئین را دریافت کنید.

نتیجه گیری

ویتامین پسته بسیار غنی است. این ماده سرشار از انواع ویتامین ها از جمله ویتامین B6 و ویتامین E و مواد مغذی از جمله پروتئین، فیبر، آنتی اکسیدان، آهن، پتاسیم و غیره می باشد که فواید زیادی برای سلامتی دارند.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *