طرز تهیه پشمک به طور کامل

فهرست

طرز تهیه پشمک، این شیرینی ایرانی چگونه است؟ پشمک ایرانی با ظاهری شبیه به پشم یا نخ های نباتی از آرد و شکر تهیه می شود. کلمه پشمک در فارسی از پشم + ـَک به معنای «پشم مانند» تشکیل شده است، زیرا این شیرینی شبیه پشم است. پشمک از آن دست تنقلات است که به تنهایی یا به همراه میوه، کیک، بستنی، پودینگ و دسر سرو می شود. پشمک از شهر یزد که به خاطر انواع شیرینی های سنتی ایرانی مانند باقلوا، قطاب، گز معروف است، سرچشمه گرفته است. شیرینی ترکی به نام پیشمانیه شباهت زیادی به پشمک دارد. در این مطلب با طرز تهیه پشمک آشنا می شویم.

پشمک چگونه درست می شود؟

پشمک شیرینی پنبه مانند ایرانی است که بافتی فلسی دارد. این آب نبات پنبه ای در اواخر دهه 1800 اختراع شد. لرستان و بروجرد دو منطقه ای بودند که با پشمک های خود معروف شدند. با این حال، اندکی پس از آن، بسیاری از شهرهای دیگر مانند یزد به مرکز ساخت پشمک در ایران تبدیل شدند. امروزه بسیاری گمان می کنند پشمک، سوغات و شیرینی محلی یزد است. با گذشت زمان چندین کارخانه شروع به تولید صنعتی پشمک کردند.

تبریز یکی از شهرهایی است که معروف ترین کارخانه های پشمک ایران را دارد. ایرانیان آخرین شب پاییز را که شب یلدا می نامند دور هم جمع شده و جشن می گیرند. شب یلدا مراسمی است که آداب پذیرایی و فعالیت های خاص خود را دارد. پشمک یکی از شیرینی های معروف این شب است که همیشه همراه با انار، هندوانه و سایر میوه های فصل سرو می شود. علاوه بر این، پشمک میان وعده ای است که ایرانی ها در پارک ها می فروشند. پشمک ساز ها و فروشندگان آن در پارک‌های ایران معمولا دیده می شوند.

مقاله مرتبط: انواع تنقلات شب یلدا کدامند؟

پشمک، ساده ترین و بهترین مواد شیرینی پزی و آشپزی ایرانی را دارد. آرد و شکر به عنوان مواد اصلی محسوب می شوند و برخی مواد دیگر به ایجاد طعم و بافت آن کمک می کنند. تهیه پشمک بیشتر به طرز تهیه پشمک بستگی دارد تا مواد آن. مواد دیگری که برای تهیه این شیرینی نیاز دارید، روغن است که می توانید از روغن حیوانی یا روغن نباتی استفاده کنید. در نهایت برای تهیه پشمک در منزل به آب و سرکه نیاز خواهید داشت. همچنین می توانید به دلخواه وانیل یا زعفران نیز اضافه کنید.

پشمک رنگی

طرز تهیه پشمک

ابتدا یک قابلمه و یک سینی آماده کرده و کنار خود قرار دهید. با حل کردن شکر در آب شروع کنید. شکر و آب را با هم در قابلمه مخلوط کرده و روی حرارت بگذارید. بعد از 20 تا 25 دقیقه جوشیدن، سرکه را اضافه کنید و 3 دقیقه با قاشق شروع به هم زدن شربت کنید. وقتی از این ترکیب بافت غلیظی به دست آمد، آن را در سینی که قبلا چرب شده و زیرش یخ قرار داده اید بریزید تا به تدریج سرد شود.

سپس آرد را با روغن در قابلمه 15 دقیقه روی شعله ملایم تفت دهید. آرد را در سراسر سینی حاوی شربت سرد شده بپاشید. آن‌ها را ورز دهید تا بافتی نرم و پنبه مانند به دست آورند. برای اینکه تهیه آن در این سطح قابل کنترل تر باشد، سعی کنید مواد را به 8 شکل انگلیسی ورز دهید. زمان آماده سازی برای طرز تهیه پشمک 5 دقیقه و زمان پخت آن حدود 40 دقیقه است.

مواد اولیه

  • 5 لیوان شکر
  • 1 قاشق چایخوری سرکه
  • 5 لیوان آرد
  • 1 لیوان آب

روش تهیه پشمک

  • در مرحله اول طرز تهیه پشمک، باید آب و شکر را با هم مخلوط کرده و حرارت دهید.
  • بعد از حل شدن شکر در آب، سرکه را اضافه کنید.
  • این مخلوط را روی حرارت بگذارید تا شروع به جوشیدن کند، سپس آن را در سینی بریزید.
  • در یک قابلمه آرد را تفت دهید.
  • آرد را هم در سینی شربت سرد شده بریزید.
  • اجزا را به هم ورز داده و به شکل نخ در آورید.
  • به ورز دادن ادامه دهید تا بافتی نرم ایجاد شود.

محتوای غذایی پشمک

  • سرو: 100 گرم
  • کالری: 496 کیلو کالری
  • کربوهیدرات: 66 گرم
  • پروتئین: 4 گرم
  • چربی: 24 گرم

طرز تهیه پشمک

از آنجایی که پشمک عمدتاً با آرد و شکر درست می شود، دارای کالری بالا اما ارزش تغذیه ای پایینی می باشد. این خوراکی 496 کیلو کالری در 100 گرم دارد. با این حال، به طور متوسط، حدود 89 کیلو کالری دارد. منبع کربوهیدرات است. در هر 100 گرم 66 گرم کربوهیدرات دارد. همچنین دارای 4 گرم پروتئین و 24 گرم چربی است. از آنجایی که مقدار زیادی قند دارد، آن را برای افرادی که دیابت دارند یا از فشار خون بالا رنج می برند توصیه نمی کنیم.

در این مطلب با طرز تهیه پشمک آشنا شدید. می توانید با مصرف این شیرینی خوشمزه از خاصیت آرام بخشی آن که ناشی از شکر موجود در آن است بهره مند شوید. به این ترتیب این شیرینی ساده می تواند قدرت تمرکز مغز را تقویت کرده و باعث تسریع بهبود زخم ها شود. در مجموع متاسفانه این نوع شیرینی ایرانی از نظر تغذیه چندان غنی نمی باشد اما بسیار خوشمزه است. بنابراین متخصصان تغذیه استفاده از آنها را در مقادیر کم پیشنهاد می کنند. شما نیز بهتر است در مصرف آن زیاده روی نکنید!

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *