مهم ترین تنقلات چاق کننده را بشناسید

فهرست

تنقلات چاق کننده جزو خوراکی هایی هستند که استفاده زیاد از آن ها می تواند باعث اضافه وزن شود. معمولا خوراکی های چاق کننده دارای چربی و کالری بالایی هستند. وجود چربی و کالری زیاد در ترکیبات برخی از مواد خوراکی باعث افزایش وزن و چاقی خواهند شد. در این مطلب می خواهیم به بررسی تنقلات چاق کننده و پرکالری بپردازیم پس تا انتها همراه ما باشید.

آیا مصرف تنقلات چاق کننده برای بدن مضر است؟

کالری، یکی از مواد معدنی انرژی‌زا و ضروری برای انجام فعالیت های فیزیکی است. در صورت استفاده مقداری کمی از کالری، امکان انجام فعالیت های فیزیکی برای طولانی مدت وجود نخواهد داشت؛ پس بهتر است از مواد خوراکی با میزان کالری مشخص و لازم برای بدن استفاده شود.

جالب است بدانید که تنقلات چاق کننده حجم بالایی از کالری را دارا می باشند. این میزان کالری ممکن است پس از ورود به بدن سوزانده نشود. این امر سبب می شود تا کالری های اضافه موجود در بدن به چربی تبدیل شوند.

افراد کم تحرک نمی توانند درصد بالایی از کالری را بسوزانند؛ در نتیجه استفاده از تنقلات چاق کننده برای کسانی که تحرک بدنی و فیزیکی کمی دارند گزینه مناسبی نخواهد بود. در صورت مصرف تنقلات پرکالری و چاق کننده افراد کم تحرک به اضافه وزن و چاقی دچار خواهند شد.

البته در برخی از مواقع هدف افراد افزایش وزن به وسیله مصرف مواد خوراکی است. افرادی که به دنبال افزایش وزن هستند می توانند از تنقلات پرکالری چاق کننده استفاده نمایند.

تنقلات چاق کننده کدامند؟

همانطور که گفته شد مصرف تنقلات چاق کننده می تواند باعث افزایش وزن و چاقی شود. بنابراین خوراکی های چاق کننده باید به میزان مناسبی مصرف شده تا موجب اضافه وزن نشوند.

دونات از انواع تنقلات چاق کننده است.

 

استفاده از تنقلات بخصوص در میان کودکان بسیار رایج است. بنابراین مهم است که میزان مصرف این خوراکی ها در کودکان رعایت شود. علاوه براین خوب است که بدانیم تنقلات مناسب برای کودکان کدامند. اگر علاقه مندید، مقاله تنقلات سالم و خانگی برای کودکان را بخوانید. برخی از تنقلات چاق کننده عبارتند از:

سیب زمینی سرخ شده

سیب زمینی به عنوان یکی از تنقلات چاق کننده به حساب می آید. سیب زمینی در ترکیبات خود از درصد بالایی از نشاسته و کربوهیدرات بهره می برد. این میزان نشاسته در سیب زمینی باعث شده تا بسیاری از ورزشکاران آن را به صورت آب‌پز مصرف نمایند.

 سیب زمینی آب پز می تواند انرژی لازم برای ورزش و انجام فعالیت های فیزیکی را تامین نماید. مصرف سیب زمینی سرخ شده به مقدار زیاد باعث چاقی و افزایش وزن خواهد شد. ترکیبات سیب زمینی به تنهایی انرژی زیادی را به بدن منتقل می کند. همچنین با سرخ شدن سیب زمینی در روغن، درصد زیادی از روغن وارد ترکیبات آن خواهد شد.

شکلات بعنوان یکی ازتنقلات چاق کننده مهم

از دیگر تنقلات چاق کننده می توان به شکلات اشاره نمود. امروزه شکلات ها در انواع مختلفی به بازار عرضه می گردند. معمولا در میان خوراکی ها شکلات خواهان بیشتری دارد.

در این میان مصرف شکلات های کاکائویی کالری و انرژی زیادی را به بدن وارد خواهد کرد. زیرا شکلات کاکائویی در ترکیبات خود از میزان زیادی کالری برخوردار است. به همین جهت مصرف زیاد شکلات کاکائویی می تواند منجر به اضافه وزن و چاقی شود.

اسموتی

شاید جالب باشد اما اسموتی را هم می توان جزو تنقلات چاق کننده محسوب کرد. اسموتی یکی از تنقلات خوشمزه بوده که مصرف آن به صورت طبیعی مشکلی ندارد.این خوراکی زمانی چاق کننده می شود که در ترکیبات آن از شکلات، کره بادام زمینی و موارد مشابه استفاده شود.

اسموتی از انواع تنقلات چاق کننده است.

 

هنگامی که اسموتی به صورت طبیعی و بدون افزودن موادی مانند شکلات تهیه شود دیگر چاق کننده نخواهد بود. به عبارتی دیگر دلیل اصلی چاق کننده بودن اسموتی استفاده از مواد افزودنی پرکالری در ترکیبات آن است.

خوراکی های انرژی‌زا

خوراکی های انرژی‌زا به عنوان یکی دیگر از تنقلات چاق کننده به حساب می آیند. معمولا خوراکی های انرژی‌زا در ترکیبات خود حاوی مقادیر زیادی از قند و کربوهیدرات هستند. بهتر است بدانید که قند و کربوهیدرات اضافه در بدن به چربی تبدیل می شود؛ بنابراین مصرف مقدار زیادی از خوراکی های انرژی‌زا می تواند باعث اضافه وزن و چاقی شود.

البته مصرف خوراکی های حاوی انرژی بالا برای افراد دارای فعالیت فیزیکی بالا چاق کننده نخواهد بود؛زیرا بدن این گونه افراد معمولا تمامی کالری های دریافت شده را مصرف می کند. البته افراد پرتحرک و ورزشکار نیز باید از خوراکی های انرژی‌زا به مقدار مناسب استفاده نمایند.

کره بادام زمینی

کره بادام زمینی به عنوان یکی دیگر از تنقلات چاق کننده محسوب می شود. این خوراکی خوشمزه در ترکیبات خود از میزان کالری بالایی بهره می برد. این موضوع باعث شده تا از کره بادام زمینی به عنوان یک خوراکی انرژی‌زا یاد شود؛زیرا تنها دو قاشق غذاخوری کره بادام زمینی حاوی 191 کالری است.

این میزان کالری برای افراد کم تحرک می تواند چاق کننده باشد. البته مصرف کره بادام زمینی علاوه بر کالری زیاد دارای خواص مناسبی برای بدن است. با این اوصاف کره بادام زمینی به عنوان یکی از تنقلات چاق کننده گزینه مناسبی برای افزایش وزن خواهد بود. زیرا برخی از افراد به دنبال افزایش وزن هستند که می‌توانند با مصرف این خوراکی به هدف خود دست یابند.

در این مقاله در مورد انواع تنقلات چاق کننده صحبت کردیم. در واقع در زندگی ماشینی امروز، مهم ترین مسئله حفظ سلامت است. برای همین انسان باید از هرچیزی که به سلامتیش صدمه می زند پرهیز کند. پس سعی کنید با مصرف متعادل تنقلات چاق کننده، سلامتی خود را حفظ کنید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *