انواع تنقلات کدامند؟

فهرست

تغذیه سالم باید در برنامه غذایی هر انسانی وجود داشته باشد. مصرف انواع تنقلات به عنوان میان وعده و گنجاندن آن در سبد غذایی می تواند به سلامتی شما کمک کند. اما شاید این سوال برای شما پیش بیاید که منظور از تنقلات چیست؟ در این مقاله در این مورد صحبت می کنیم.

تنقلات چیست؟

امروزه تنقلات مفهوم گسترده ای پیدا کرده است و علاوه بر نقل و نبات، بعضی از انواع خوراکی ها را نیز در دسته تنقلات می گنجانند. به طور کلی باید گفت تنقلات بسیار سبک و کم حجم هستند اما در عین حال کالری بالایی دارند و می توانند انرژی بدن را برای ادامه فعالیت های روزانه تامین کنند. مصرف به اندازه انواع سالم آن، می تواند در درمان و پیشگیری از بسیاری از بیماری ها کمک کند.

معمولا انواع مضر آن تما را ترغیب به مصرف آنها می کند اما باید در مصرف آنها دقت کرد، زیرا اگر بی رویه مصرف شوند، برای بدن آسیب هایی در بر دارند.

انواع تنقلات سالم و مفید

انواع تنقلات سالم را می توان به چند دسته تقسیم کرد. مصرف انواع سالم برای بدن بسیار مفید است. شما می توانید با مصرف انواع سالم در میان وعده ها، به سلامت جسم و روح خود کمک کنید.

پاپ کورن با طعم های مختلف، انواع میوه خشک، سویا، کیک ها و شیرینی های خانگی را می توان جزو تنقلات سالم دانست. شما می توانید بعضی از اینها را به صورت ارگانیک در منزل خود تهیه کنید و بعضی دیگر را از فروشگاه های معتبر خریداری کنید.

انواع سالم ارزش غذایی بالایی دارند. شما با مصرف آنها می توانید جلوی اشتهای کاذب خود را بگیرید و در عین حال نیازهای بدن خود را تامین کنید. اگر شما در مواقعی زمان کافی برای صرف غذا را ندارید، میتوانید با مصرف انواع سالم گرسنگی خود را به طور موقت برطرف کنید و کالری مورد نیاز بدنتان را تامین کنید.

دانه سویا

سویا نوعی تنقلات خوشمزه به حساب می آید که مانند سایر مغزها از ارزش غذایی بالایی برخوردار است. شما می توانید این دانه خوشمزه را در طعم های مختلف سرکه ای، نمکی، لیمویی، ساده و… مصرف کنید.

 سویا یکی از انواع تنقلات سالم است که شما با مصرف آن می توانید به سلامت بدن خود کمک کنید. خواص بی نظیر سویا باعث شده تا بسیاری از والدین برای تقویت هوش و حافظه فرزندان خود، از آن استفاده کنند و آن را در برنامه غذایی خانواده قرار دهند.

دانه سویا از انواع تنقلات می باشد.

شاید برایتان جالب باشد تا بدانید دانه سویا برای زیبایی پوست و مو و همچنین جوانسازی، معجزه می کند. مصرف انواع سالم هر کدام به نوع خود برای اعضای مختلف بدن مفید است.

نقل و نبات

یکی دیگر از انواع تنقلات سالم، نقل و نبات است. مصرف نقل و نبات، بیشتر برای صرف در کنار چای می باشد. بسیاری از ایرانی ها به جای مصرف قند از نبات برای شیرین کردن چای خود استفاده می کنند.

همانطور که میدانید نبات یکی از تنقلاتی است که جنبه درمانی نیز دارد. زمانی که شما دچار دل درد می شوید و یا سردی بر بدن شما غالب شده است، با مصرف نبات به روش های مختلف می توانید این مشکلات را برطرف کنید.

امروزه نقل ها با طعم های مختلفی در بازار موجود هستند. بسیاری از افراد برای کاهش مضرات قند، از نقل برای صرف چای استفاده می کنند. به طور کلی می توان نقل و نبات را از خانواده انواع تنقلات سالم دانست و مصرف آن را در برنامه غذایی گنجاند.

تنقلات مضر

متاسفانه میل به مصرف انواع تنقلات مضر در بین ما انسان ها بیشتر است. با شنیدن نام انواع مضر اولین چیزی که در ذهن شما نقش می بندد، چیپس و پفک است.

پفک یکی از تنقلات و خوراکی های مضری است که تقریبا همه انسان ها میل شدیدی به مصرف آن دارند. مقدار بسیار زیاد نمکی که در پفک استفاده شده است برای سلامتی بسیار مضر می باشد. افرادی که به فشار خون مبتلا هستند باید مصرف پفک را به کل فراموش کنند.

تنقلات مضر از انواع تنقلات هستند.

مصرف بی رویه چیپس و پفک به خصوص در کودکان و خردسالان باعث جلوگیری از رشد و سلامت آنها می شود. از دیگر تنقلات مضر اما پرطرفدار، انواع پاستیل، اسمارتیز و شکلات ها هستند.

اکثر افراد به ویژه کودکان تمایل بسیار زیادی به مصرف این نوع  خوراکی های مضر دارند. شما باید با مدیریت درست در مصرف این نوع انواع مضر، از آسیب های آن برای بدن جلوگیری کنید. مصرف نوشابه و آبمیوه های صنعتی نیز همین ضرر ها را دارد.

سعی کنید با جایگزین کردن انواع تنقلات سالم به جای خوراکی ها و تنقلات مضر، به سلامت و ارزش غذایی مواد مصرفی خانواده خود اهمیت دهید. شما می توانید برای اطلاع بیشتر مقاله تنقلات سالم و خانگی برای کودکان را بخوانید.

همانگونه که گفتیم اگر شما از انواع تنقلات سالم استفاده کنید، علاوه بر رفع گرسنگی به سلامت بدن خود نیز کمک کرده اید. انواع مضر آن همان گونه که از نامش پیداست برای سلامتی بسیار مضر هستند. شما می توانید با به حداقل رساندن این نوع و جایگزینی آن با انواع تنقلات سالم، ارزش تغذیه ای مواد غذایی مصرفی خود را حفظ کنید و از ابتلا به بسیاری از بیماری ها جلوگیری کنید. سلامتی مهمترین نعمت است. سالم باشید!

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *