با خواص پسته بیشتر آشنا شوید

فهرست

پسته از آن دسته مغز های خوراکی بوده که مصرف آن می تواند فواید و مزایای زیادی را برای بدن به ارمغان آورد. خواص پسته آنقدر زیاد می باشد که برای بیان این خواص نیاز به نوشتن متن های بسیار طولانی خواهد بود. در این مقاله می خواهیم در مورد خواص پسته بعنوان یک آجیل محبوب صحبت کنیم.

بخاطر خواص زیاد پسته، قرار دادن آن در برنامه غذایی روزانه می تواند باعث رسیدن مواد پروتئینی و معدنی بسیاری به بدن شود که این خود در مدت زمان طولانی می تواند بسیاری از بخش های بدن را سلامت سازد.

مواد معدنی موجود در پسته

از پسته به عنوان یک مغز خوراکی سرشار از مواد معدنی مختلف یاد می شود. وجود این مواد درون پسته باعث ارزش غذایی زیاد آن شده است. این موضوع سبب شده تا پزشکان تغذیه توصیه های زیادی به افراد در جهت قرار دادن این مغز خوراکی در رژیم غذایی خود کنند.

بنابراین برای آشنایی بهتر با خواص پسته بهتر است ابتدا به معرفی مواد معدنی موجود در پسته بپردازیم که این مواد عبارتند از :

  • پروتئین
  • کربوهیدرات
  • چربی مفید
  • فیبر رژیمی
  • اسید های آمینه
  • پتاسیم
  • کلسیم
  • آهن
  • روی
  • مس
  • سدیم
  • ویتامین C
  • ویتامین B6
  • ویتامین A
  • ویتامین K
  • فولات
  • تیامین
  • و…

وجود هر یک از این مواد در پسته می تواند نقش مهمی را در سلامتی بخشی از بدن ایفا کند. به همین منظور استفاده از پسته می تواند برای بدن بسیار مفید و ارزشمند باشد.

خواص مصرف پسته

همانطور که در ابتدای این مطلب عنوان گردید خواص پسته بسیار زیاد بوده که تمامی آن ها در اثر مصرف پسته به بدن وارد می شوند. برخی از این خواص پسته عبارتند از :

کمک به کاهش وزن

پسته دارای مقدار زیادی فیبر، چربی، پروتئین و مواد معدنی می باشد و مصرف آن می تواند برای ساعت های طولانی به فرد احساس سیری دهد. به همین جهت بسیاری از متخصصان تغذیه استفاده از پسته را به عنوان یک راه مناسب جهت کاهش وزن می نامند. کاهش میزان وزن و رساندن آن به عددی مطلوب می تواند از بروز بسیاری از بیماری ها در آینده جلوگیری کند .

کمک به بهبود سلامت قلب

مصرف مقدار قابل توجهی از پسته به صورت روزانه می تواند باعث نظم بخشیدن به فعالیت های قلب شده و به نحوی آن را تقویت نماید. این موضوع به خاطر آن است که پسته سرشار از آنتی اکسیدان های مختلف بوده که ورود این مواد به بدن می تواند از ایجاد لخته های خون و تشدید عروق جلوگیری به عمل آورد.

به همین دلیل یکی از خواص پسته کمک به بهبود سلامت قلب بوده که این موضوع در نتیجه مصرف روزانه به راحتی قابل دستیابی خواهد بود. این خواص پسته می تواند برای افراد سالمند و میانسال بسیار مفید باشد، زیرا این افراد به علت کهولت سن بیشتر در معرض بیماری و مشکلات قلبی هستند.

جلوگیری از بروز بیماری سرطان

همانطور که پیش تر عنوان گردید پسته دارای مقادیر زیادی از آنتی اکسیدان ها بوده که این مواد در خنثی کردن رادیکال های آزادی که در اثر متابولیسم سلولی تشکیل می شوند بسیار تاثیر گذارند.

یکی از خواص پسته جلوگیری از ابتلا به سرطان است.

بهتر است بدانید که وجود این رادیکال های آزاد در بدن می تواند منجر به بیماری سرطان شود. به همین منظور یکی از خواص پسته جلوگیری از بروز بیماری هایی نظیر سرطان است که این موضوع در نتیجه مصرف پسته به راحتی امکان پذیر خواهد بود.

با مصرف مقدار معینی از پسته به صورت روزانه می تواند خطر بروز این گونه بیماری ها را کاملا خنثی کرده و از ایجاد آن ها جلوگیری نمود.

بهبود وضعیت دستگاه گوارش

دستگاه گوارش یکی از قسمت های حیاتی و مهم در بدن هر فرد بوده که در صورت عدم کارکرد مناسب می تواند باعث به وجود آمدن مشکلاتی نظیر یبوست شود.

به همین منظور یکی از خواص پسته بهبود وضعیت دستگاه گوارش است. پسته به عنوان یکی از منبع غنی از فیبر رژیمی محسوب شده که استفاده از آن باعث تاثیر بسیار مثبتی در روند عملکرد دستگاه گوارش خواهد شد. یعنی این که با مصرف روزانه پسته می توان تمامی فعالیت های دستگاه گوارش را با یک بهبود نسبی روبرو ساخت که در نتیجه آن از بروز مشکلاتی نظیر یبوست جلوگیری خواهد شد.

کمک به بهبود کم خونی

کم خونی یکی از مشکلات موجود در میان بسیاری از بانوان بوده که این مشکل عموما در اثر کمبود آهن در بدن ایجاد می شود. به همین دلیل بسیاری از پزشکان راه های مختلفی را برای جبران آهن پیشنهاد می دهند که یکی از این راه ها استفاده از پسته است.

بهتر است بدانید یکی از خواص پسته کمک به بهبود کم خونی بوده که این موضوع به خاطر وجود مقادیر بالای مس و آهن در ترکیبات پسته است. بنابراین بخاطر اینهمه خواص پسته، مصرف مقادیر مناسبی به صورت روزانه می تواند در طولانی مدت باعث بهبود کم خونی در بانوان و افرادی شود که با این مشکل به نحوی درگیر هستند.

یکی دیگر از موضوعات جالب، ارتباط مصرف پسته با غلظت خون است.در این راستا می توانید مقاله “ارتباط آجیل و غلظت خون را بدانید” را بخوانید.

متعادل نمودن قند خون و جلوگیری از بروز دیابت

همانطور که کمی قبل تر عنوان گردید پسته دارای مقادیر زیادی از آنتی اکسیدان ها بوده که این مواد می توانند در کنترل کردن قند خون نقش مهمی را ایفا نمایند. از این رو می توان یکی دیگر از خواص پسته را متعادل نمودن قند خون و جلوگیری از بروز دیابت عنوان کرد.

بیماری دیابت معمولا در سنین بالا و در اثر مصرف زیاد مواد قندی و کاهش ترشح هورمون انسولین به وجود می آید که یکی از مناسب ترین راه های پیشگیری از بروز این بیماری استفاده از پسته و قرار دادن آن در رژیم روزانه است. به همین دلیل بسیاری از پزشکان به علت این خواص پسته به افراد توصیه می کنند تا مصرف این مغز خوشمزه سلامتی را برای خود به ارمغان آورند.

بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن

یکی دیگر از خواص پسته بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن بوده که این امر با مصرف مقدار قابل توجهی از پسته به صورت روزانه امکان پذیر است. وجود نقص در سیستم ایمنی بدن می تواند منجر به ورود انواع ویروس ها به بدن شود که در نهایت باعث بیمار شدن فرد خواهد شد.

از خواص پسته می توان به بهبود عملکرد سیستم ایمین بدن اشاره کرد.

وجود مقادیر زیادی از ویتامین b6 می تواند تا حد قابل توجهی سیستم ایمنی بدن را تقویت کند که امر موجب جلوگیری از بیمار شدن فرد خواهد شد. علاوه بر آن از دیگر خواص پسته می توان به جلوگیری از بروز انواع عفونت ها اشاره نمود که این موضوع با تقویت سیستم ایمنی بدن ارتباط مستقیمی دارد.

کمک به بهبود وضعیت مو ها

مو جزو آن دسته از قسمت های بدن بوده که وجود آن باعث جذابیت و زیبایی افراد شده و فقدان آن موجب عدم اعتماد به نفس کافی می باشد. مصرف پسته در افرادی که با مشکلاتی نظیر ریزش مو درگیر هستند می تواند تاثیر گذار باشد و تا حد قابل قبولی باعث درمان ریزش مو و تقویت ریشه مو ها شود.

وجود موادی نظیر بیوتین در پسته می تواند تاثیر چشمگیری در جلوگیری از ریزش موها داشته باشد. بنابراین یکی دیگر از خواص پسته تاثیر آن بر روی مو است.

کمک به بهبود وضعیت پوست

پوست به عنوان یکی از مواردی شناخته می شود که شفاف و با نشاط بودن آن می تواند در جذابیت ظاهری افراد به ویژه بانوان تاثیر گذار باشد. به همین منظور مصرف پسته می تواند تا حد قابل قبولی از سلامت پوست محافظت کرده و آن را جوان و شاداب نگه دارد.

همچنین مصرف پسته در کاهش علائم پیری بسیار تاثیر گذار بوده و مصرف روزانه آن می تواند تا حد مطلوبی پوست افراد را با نشاط سازد. بنابر کمک به بهبود وضعیت پوست را می توان به عنوان یکی دیگر از خواص پسته نام برد.

خواص پسته برای کودکان

مصرف مغز هایی مانند پسته برای کودکان می تواند بسیار مفید بوده و خواص بیشماری را برای آن ها به ارمغان آورد که از جمله این خواص می تواند به موارد زیر اشاره نمود.

کمک به رشد عضله ها و بافت های بدن کودک

کمک به رشد عضله ها و بافت های بدن کودک یکی از خواص پسته بوده و مصرف این مغز می تواند تاثیر بسیار زیادی در روند رشد بدن کودک داشته باشد. بدن کودکان جهت رشد، نیازمند به دریافت مواد معدنی و پروتئینی بوده و از این رو استفاده از مواد خوراکی که بتواند این مواد را به بدن کودک برساند امری ضروری است.

منبع انرژی کامل برای کودک

یکی دیگر از خواص پسته برای کودکان تامین انرژی کافی برای انجام فعالیت های روزانه و بازی کردن است. مصرف پسته می تواند تا حد قابل قبولی انرژی کودک را افزایش داده تا در نهایت کودک بتواند ساعت های بیشتری را به انجام فعالیت های بدنی مانند دویدن در خانه، بازی کردن بپردازد.

از آنچه برایتان بازگو کردیم به این نتیجه می توان رسید که خواص پسته فراوان است و مصرف آن می تواند کمک بزرگی به بهبود وضعیت بدن بکند. پس سعی کنید حتی الامکان آن را در برنامه غذایی خود بگنجانید. از همراهی شما سپاسگزاریم.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *